Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vinkkejä nukuttamiseen

19.07.2008 |

Meidän viisiviikkoinen vauvamme ei ole enää kolmeen viikkoon suostunut nukkumaan päiväunia. Torkahtaa syömisen jälkeen vartiksi, mutta sitten herää ja useimmiten itkeskelee. Iltaa kohden alkaa olla levoton, kun ei ole saanut nukuttua koko päivänä. Nukkuu hyvin ainoastaan öisin.

Ollaan yritetty vaikka mitä, nukuttamista vaunuissa ulkona, sisällä, makuuasennossa, pystymmässä asennossa, sitterissä, viileässä makuuhuoneessa, sisällä vaunuissa heiluttelemalla. Mikään ei auta, ainoastaan sylissä saattaa torkkua maksimissaan tunnin. Milloinkaan ei saavuta syvää unen tasoa, jotta voisi siirtää sylistä sänkyyn.

Olisiko siis vinkkejä, miten saisi toisen nukutettua, kun ei itse selvästikään osaa nukahtaa, vaikka väsyttäisi? Alkuviikoilla nukahti syömiseen, mutta nyt ei onnistu mikään. Vielä pari viikkoa sitten nukkui hyvin liikkuvissa vaunuissa, mutta nyt on ruvennut heräilemään jopa vaunulenkillä.

Kommentit (4)

Vierailija
1/4 |
19.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä kohtalotoveri. Minulla on kaksi kuukautinen vauva, joka on nyt kuukauden nukkunut päivisin todella huonosti. Meillä ongelma ei niinkään ole nukahtaminen. Vauva nukahtaa hienosti paikalla oleviin vaunuihin, mutta herää kymmenen minuutin unen jälkeen. Sitten taas känisee vaunuissa vartin ja tutin avulla nukahtaa ja herää jälleen muutaman minuutin unen jälkeen. Tätä voisi jatkua loputtomiin :(

Meillä yöt nukutaan hyvin (herätään vaan kerran). Apuna päiväuniin olen käyttänyt juuri vaunulenkkiä ja kantoliinaa. Sinä kerroitkin, ettei liiikkuva vaunu auta, mutta oletko kokeillut kääntää vatsalle? Minä teen niin, että ensin nukutan kyljelle liikkuvaan vaunuun, sitten käännän mahalle 10 min jälkeen ja sitten kävelen niin kauan että vauva on nukkunut tunnin. 45 minuutin kohdalla ähisee yleensä kovasti. Jos onnistunut hommassa, niin sattaa nukkua omassa pihassa vielä kolmekin tunti. Toinen tapa on nukuttaa kantoliinaan ja pitää siinä tunti ja siirtää sitten vaunuun. Tietysti inhottavaa kikkailla näin, mutta kokeilin muutaman päivän tyyliin antaa valvoa vaan ja tuloksena oli täysin hysteerinen vauva, joka ei enää suostunut edes yöunille nukahtamaan.

Olen huomannut, että on tärkeää saada unirytmi heti aamusta pelaamaan. Kaksi tuntia aamu heräämisestä täytyy saada ekoille unille, sitten saattaa päivällä nukahtaa päiväunille ilman apua.

Juttelin asiasta myös neuvolassa ja sieltä sanottiin, että tämä on hyvin tyypillistä tämän ikäisille vauvoille ja tilanne tod. näk. korjaantuu.

Toivottavasti saatte homman kuntoon. Tiedän kuinka ahdistavaa on illalla todeta ettei ole tehnyt mitään muuta koko päivänä kun nukuttanut vauvaa.

T:Winnie

Vierailija
2/4 |
20.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli samaa ongelmaa.. nyt tyttö on kolme kk ja tilanne jotenkin korjaantunut. Itsekseen nukahtaa aamupäivällä ja nukkuu max 45min. Kahen pintaan menen tytön viereen sängylle ja otan sen kainoloon oikein kunnolla. Siinä ähisee hetken mutta aina nukahtaa :) Säpsähtää usein hereille kun nousen ylös mutta jatkaa hyvin uniaan ja saattaa nukkua 2-3 tuntia putkeen. Vaikka jotkut sanovat ettei saisi lasta opettaa nukkumaan vain vanhemman vieressä, meillä nukahtaa iltasella omaan petiin ilman mitään mukinoita. Ongrlmaa siis sen suhteen ei ole ollut. Ja jos ei olla kotosalla iltapäiväpäikkäreiden aikaan korjaan asian myöhemmin samalla tavalla, saatan toki herättää kesken unien mikäli alkaa näyttää siltä että tyttö nukkuu liian paljon iltaa kohden.. Stemppiä teille :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/4 |
20.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä, voiko olla mahdollista, mutta ehkä noin pienet vauvat vaan tuntevat olonsa turvalliseksi vanhemman lähellä. Tarkoitan nimenomaan syliä ja liinaa.

Meidän neiti oli vastasyntyneenä ihan samanlainen. Viihtyi sylisä ja mummikin jo toppuutteli, että opeta hyvä ihminen vauvaa olemaan muuallakin, kun sylissä, tai saat kannella lasta koko ajan. Minkäs teit, kun vauva ei viihtynyt tai nukkunut muualla.. Kun kädet väsyi kantamiseen, laitoin neidin liinaan ja taas oli tyytyväinen lapsi. Nukkua torkahteli millon mitenkin.

Nyt tyttönen on reilut 4kk ja tykkää köllötellä lattialla ja viihtyy sitterissäkin. Unet on tulleet pitemmiksi ja nukkuu ne sekä vaunuissa, että sängyssään. Edelleenkin tulee hetkiä, jollonka tankataan läheisyyttä, eikä muu kuin syli kelpaa, mutta enemmän ne hetket ovat nyt satunnaisia.

Luulen niin, että kun teidänkin vauvelit hiukan kasvaa, niin alkavat viihtyä ja nukkua muuallakin, kuin sylissä. Vauvat ovat myös yksilöllisiä kestämään erilaisia häiriötekijöitä. Meidän esikoinen nukkui missä vain, milloin vain, ja sai lapsiakin leikkiä samassa huoneessa ilman että se häiritsi nukkujaa. Keskimmäinen on taas ollut alusta asti hurjan herkkäuninen ja on sitä edelleenkin. Tämä kolmonen on sitten niitten välimaastosta:)

Antakaa vauvoillenne läheisyystankkausta nyt, jos he sitä kaipaavat. Ette todellakaan onnistu "hemmottelemaan" heitä piloille. Kun vauvoille vahvistuu luottamus siitä, että olette aina tarvittaessa paikalla kun teitä tarvitaan, niin vauvatkin alkavat levollisin mielin nukkua päiväuniaan.

Toki vauvat, niinkuin aikuisetkin ovat hyvin yksilöllisiä nukkujia ja teillähän kuulostaa yöt menevän todella hyvin. Silloin vauvat voivat olla virkeämpiä päiväsaikaan.

Hyviä unia kaikille:)

Vierailija
4/4 |
20.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kommenttina vaan, että ton läheisyystankkauksen kanssa olet untuvikko varmasti oikeassa. Minä kun en edes imetä ollenkaan, niin ruokailutkin sujuvat melko nopeasti. Siksi kantoliinan otinkin heti alusta käyttöön. Näin vauva saa tarvitsemaansa läheisyyttä joka päivä :)

Minä toivon ja uskon myös ajan korjaavan tilanteen. Kun isä palaa töihin ja jäämme tyttöjen kanssa päivisin kolmisin kotiin, niin myös rutiinit loksahtavat kohdalleen. Tällöin varmaan myös unien paikat löytyy.

Tänään on taas yhdet unet nukuttu vaunuissa niin että nukahti ihan itse ja PYSYI unessa 45 min, yhdet unet liikkuvissa vaunuissa (60 min) ja yhdet kantoliinassa (45 min). Eli päivä on mennyt loistavasti ja sen seurauksena vauva nukahti yöunille itse omaan sänkyyn.

Nyt itsekkin nukkumaan... -Winnie-