Työkaveri ahdistelee - mitä tehdä?
Olen töissä ravintolassa, missä oikeastaan kaikki muut ovat mukavia, paitsi tämä yksi mies. Hän puhuu todella paljon pervoja, niin yleisesti kuin myös muistakin työntekijöistä (naisista kuin miehistäkin) sekä olen huomannut että hän usein koskettelee muita.
Lähiaikoina hän on mm. laittanut kätensä lantiolleni sanomatta mitään, ottanut minua useasti kädestä kiinni, saattanut yhtäkkiä hieroa... Olen nähnyt myös hänen tekevän samoja asioita muille. Olen näihin kosketuksiin reagoinut tyyliin menemällä tilanteesta pois, sanonut jotain tyyliin ”lopeta” jne, mutta tilanne vain jatkuu.
Mitä kannattaisi tehdä? Mietin, että kertoisin asiasta esimiehelle, mutta vaikka tämä mies saisi varoituksen, niin en usko että tilanne muuttuisi. Potkuja hän tuskin saisi, hän on nimittäin pitkäaikainen työntekijä ja pidetty työntekijä (pervoiluistaan huolimatta). Ajattelin sanoa seuraavalla kerralla itse miehelle, että loppuu tuollaiset koskettelut heti.
Kommentit (13)
Sano sille, että: "Hei, lopeta! Et saa. Mua susta välittämään. Se pitäis sun ymmärtää."
"Olen näihin kosketuksiin reagoinut tyyliin menemällä tilanteesta pois, sanonut jotain tyyliin ”lopeta” jne, mutta tilanne vain jatkuu.
Ajattelin sanoa seuraavalla kerralla itse miehelle, että loppuu tuollaiset koskettelut heti" .
Eli oletko sanonut "lopeta" vai et?
Napakka potku jalkoväliin auttaa ja samalla karjaiset LOPETA!
Ettekö te osaa pitää puolianne?
Voi vetää myös tarjottimella päin näköä.
Vähemmän agressiivinen menettely on tehdä valitus esimiehelle. Kannattaa kysyä muilta ahdistelluilta tukea.
KäKi kirjoitti:
Tee rikosilmoitus, tuo on laitonta.
Kommunisti Käki voisi mennä heikoille jäille jotta päästäisiin siitä eroon.
Onko mies ulkomaalainen? Niillä on sellainen tapa ja omassa työpaikassa on totuttu että hän aina koskettelee naisia nutta siihen on totuttu
Keräät kaikki mukaan, joita mies ahdistelee/koskettelee ja menette yhdesä esimiehen puheille, että tuon pitää loppua. Jos ei lopu, teette sitten yhdessä rikosilmoituksen, parempi mitä enemmän asianomistajia.
Selkeä puhe on yleensä paras: "Toivon, ettet koskettelisi minua tavalla, joka on tulkittavissa ahdisteluksi."
Ei mitään uhkailuja tai uhoamista. Ei vihjailua tai sanatonta viestintää. Vaan ensin asia pitää sanoa selkeästi ja vain asiana.
Vierailija kirjoitti:
Olen töissä ravintolassa, missä oikeastaan kaikki muut ovat mukavia, paitsi tämä yksi mies. Hän puhuu todella paljon pervoja, niin yleisesti kuin myös muistakin työntekijöistä (naisista kuin miehistäkin) sekä olen huomannut että hän usein koskettelee muita.
Lähiaikoina hän on mm. laittanut kätensä lantiolleni sanomatta mitään, ottanut minua useasti kädestä kiinni, saattanut yhtäkkiä hieroa... Olen nähnyt myös hänen tekevän samoja asioita muille. Olen näihin kosketuksiin reagoinut tyyliin menemällä tilanteesta pois, sanonut jotain tyyliin ”lopeta” jne, mutta tilanne vain jatkuu.Mitä kannattaisi tehdä? Mietin, että kertoisin asiasta esimiehelle, mutta vaikka tämä mies saisi varoituksen, niin en usko että tilanne muuttuisi. Potkuja hän tuskin saisi, hän on nimittäin pitkäaikainen työntekijä ja pidetty työntekijä (pervoiluistaan huolimatta). Ajattelin sanoa seuraavalla kerralla itse miehelle, että loppuu tuollaiset koskettelut heti.
Ensiksi sanoin ja ei ymmärtänyt ja sanoin miehelleni ja mies tuli työpaikkaan ja sanoi, että kun et ymmärrä puhetta, niin annan mahdollisuuden ymmärtää nyt puhetta. Jätä vaimoni rauhaan, kun hän on niin sanonut.. Et ymmärrä, joten ymmärrätkö nyt. Mutta lupaan sinulle, että en poistu ennen kun ymmärrät.
Se ymmärsi. Eikä minua kiinnosta onko se työkaveri.. Minä en ole hänen kanssa tekemisissä.
Ei ole mitään väliä miten suosittu mies on. Rohkeasti esimiehen puheille ja sanot, että mies häiritsee sinua ja pilaa työilmapiirin niin että vapaa-aikanakin mietit asiaa. Sitten itse häirinnän tapahtuessa sanot rohkeasti kuuluvalla äänellä Lopeta, Puheesi häiritsevät, Älä koske äläkä jatkossakaan koske minua. Harjoittele kotona mitä sanot ja yritä olla jähmettymättä tilanteessa. Liian usein yrittää olla kohtelias ja nolaamatta häirikköä ja juuri siihen lääppijät ja limailijat perustavat toimintansa. Sitten voi vedota siihen, ettei tajunnut että häiritsee ja että kohde on vain tulkinnut väärin. Eli puolustakaa rohkeasti rajojanne. Itse olen myös huutanut suoraa huutoa kun on käyty kiinni. Mitä väliä jos muut pitävät hulluna. Voin kertoa että kähmiminen loppui siihen.
Vaihda alaa..