Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Hei pitkäaikaistyöttömät ja sairastuneet pitkäaikaisiin sairauksiin: Mitä taloudellista tukirahaa saatte?

Vierailija
11.12.2018 |

Olen nimittäin lukenut netin eri palstoilta, jopa kelan kyselypalstalta, että vaikka ihminen on sairas, niin häneltä evätään sairaspäivärahan saaminen kuin myös työkyvyttömyyseläke eli kelan virkailija/lääkäri päättää näkemättä työttömän työkykyiseksi, vaikka hoitava lääkäri on nähnyt ihmisen ja todennut, että ihminen on työkyvytön. Pahimmassa tapauksessa, kun työttömältä sairaalta ihmiseltä on hylätty nuo kaksi edellistä etuutta, niin hän ei saa edes perustoimeentuloatukea kelasta, koska kela olettaa, että jos työttömällä on puoliso, niin hän kustantaa sairaan työttömän puolison kaikki kulut, sairaalamaksut ja lääkärien vastaanotto-, hoito- ja tutkimuskulut peruselättämisen lisäksi. Uskomattoman hullua oletusta!
Sitten kaikkein pahinta on se, että jos pitkäaikaistyötön ei kykene edes työkkärin osoittamiin ilmaisiin kuntouttaviin töihin, josta ei siis tietenkään makseta mitään normaalia palkkaa, vaan työttömän sen hetkinen työttömyyskorvaus + 9 €:a/orjatyöpäivä. En vaan käsitä tuota kuntouttavaa kunnan järkkäämää työtä siinä mielessä, että miten ihmeessä jonkin pitkäaikaissairaan ihmisen elämä korjaantuu jossakin duunissa, jos ihmisellä on lääkärinkin todentamana sellainen elimillinen vika, joka oirehtii rankasti ja johon ei ole keksitty edes hoitokeinoa parantumiseksi, vaikka lääkkeitäkin ihminen söisi.

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
11.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta työkyvyttömänä työttömänä työnhakijanakin saa olla työvoimatoimiston kirjoilla, ja eikös silloin makseta työttömyysturvapäivärahaa ihan normisti?

Vierailija
2/16 |
11.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naapurini on yli 60 vuotias, ja hänellä on muistisairaus, mutta ei vielä niin paha, etteikö jotain muistaisi, niin hän on työtön ja työmarkkinatuella elävä kansalainen, kun hänen kohtalostaan sairaseläkkeelle pääsemiseksi estäneet kelan vakuutuslääkärit olettavat, että vielä tuo ukko johonkin duuniin kykenee:), koska hänen raajansa toimivat vallan moitteettomasti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
11.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen nimittäin lukenut netin eri palstoilta, jopa kelan kyselypalstalta, että vaikka ihminen on sairas, niin häneltä evätään sairaspäivärahan saaminen kuin myös työkyvyttömyyseläke eli kelan virkailija/lääkäri päättää näkemättä työttömän työkykyiseksi, vaikka hoitava lääkäri on nähnyt ihmisen ja todennut, että ihminen on työkyvytön. Pahimmassa tapauksessa, kun työttömältä sairaalta ihmiseltä on hylätty nuo kaksi edellistä etuutta, niin hän ei saa edes perustoimeentuloatukea kelasta, koska kela olettaa, että jos työttömällä on puoliso, niin hän kustantaa sairaan työttömän puolison kaikki kulut, sairaalamaksut ja lääkärien vastaanotto-, hoito- ja tutkimuskulut peruselättämisen lisäksi. Uskomattoman hullua oletusta!

Sitten kaikkein pahinta on se, että jos pitkäaikaistyötön ei kykene edes työkkärin osoittamiin ilmaisiin kuntouttaviin töihin, josta ei siis tietenkään makseta mitään normaalia palkkaa, vaan työttömän sen hetkinen työttömyyskorvaus + 9 €:a/orjatyöpäivä. En vaan käsitä tuota kuntouttavaa kunnan järkkäämää työtä siinä mielessä, että miten ihmeessä jonkin pitkäaikaissairaan ihmisen elämä korjaantuu jossakin duunissa, jos ihmisellä on lääkärinkin todentamana sellainen elimillinen vika, joka oirehtii rankasti ja johon ei ole keksitty edes hoitokeinoa parantumiseksi, vaikka lääkkeitäkin ihminen söisi.

Aloittajana jatkan vielä tuohon kuntouttavan työtoiminnan piiriin kykenemättömän työttömän kohtaloksi koituu pahimmassa tapauksessa työmarkkinatuenkin epääminen eli karenssia.  Sittenhän työtön sairas on aivan pihalla kaikesta, elämisen mahdollisuudet on viety pois kokonaan, koska kelan maksamaa perustoimeentulotukeakaan ei aina myönnetä, eikä edes täytenä, jos ei ole pystynyt johonkin te-keskuksen kyykytystoimenpiteeseen, ja siitä on lykätty sitten karenssia. Ei itkujen itku, miten alaspainettua ihmistä tässä valtiossamme lyödään.

Vierailija
4/16 |
11.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sossu maksaa kaikki lääkkeet ja terapiat. Pari kertaa vuodessa olen 2 viikon täysihoito kuntoutuksessa jonka maksaa kela.

Vierailija
5/16 |
11.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ihmettä lainkaan, että päivittäin tässä mukamas hyvinvointivaltiossamme (lue: pahoinvointivaltiossamme) tehdään päivittäin itsensä eliminointeja poistuen ennen aikaiseen kuolemanlaaksoon siirtyen.

Murheellisten kohtaloiden syy on Suomen veronmaksajien ylläpitämät omat veronmaksajien ylläpitämät TOIMISTOT: Te-keskus ja Kela!!!!!!!

Vierailija
6/16 |
11.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitkäaikaistyötön olen. Käyn kuntouttavassa työtoiminnassa. Saan päivärahaa 512+9 eurosia 4 kuukaudessa, asumistukea 275, toimeentulotuki n. 90. Tästä maksan vuokran, veden ja autopaikan 400€/kk. Puhelin ja netti 45 euroa. Jää yli 400 muuhun elämiseen, kun auto ei ole oma. Tämä tekee 13 euroa päivälle.

Vierailija
7/16 |
11.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No minä saan tällä hetkellä kuntoutustukea joka on bruttona n. 1300€. Vammauduin onnettomuudessa ja toinen käteni oli murskana, leikattu useasti ja taas leikataan kohta. Muita tukia ei luonnollisestikaan tipu koska mies on töissä. Jos tipun työmarkkinatuelle niin tulee perheellemme todella rankat ajat. Tällöin aktiivimalli leikkaisi varmaan pienistä tuloista entisestään koska ei vammautunutta kukaan palkkaa, näin se vaan on. Meillä on oma asunto ja laina joten emme tällöinkään saisi asumistukea eikä asuntoa kannata missään nimessä myydä koska kustannukset ovat pienemmät kuin vuokra-asunnossa.

Vierailija
8/16 |
11.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No minä saan tällä hetkellä kuntoutustukea joka on bruttona n. 1300€. Vammauduin onnettomuudessa ja toinen käteni oli murskana, leikattu useasti ja taas leikataan kohta. Muita tukia ei luonnollisestikaan tipu koska mies on töissä. Jos tipun työmarkkinatuelle niin tulee perheellemme todella rankat ajat. Tällöin aktiivimalli leikkaisi varmaan pienistä tuloista entisestään koska ei vammautunutta kukaan palkkaa, näin se vaan on. Meillä on oma asunto ja laina joten emme tällöinkään saisi asumistukea eikä asuntoa kannata missään nimessä myydä koska kustannukset ovat pienemmät kuin vuokra-asunnossa.

Asumistukea saa omistusasuntoonkin. 

Vierailija
9/16 |
11.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asumistukea saa omistusasuntoonkin. 

Vastikkeeseen saa ja korkoihin. Taitavat nuo jäädä liian alhaisiksi asumistukea ajatellen.

Vierailija
10/16 |
11.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Saan" työmarkkinatukea ja asumistukea, mutta enne kaikkea vinon pinon syyllistämistä ja kettuilua TE-toimsiton virkailijoilta, työllistymispalveluista ja kanssaihmisiltä. Jää n.100€/kk laskujaen ja opintolainan maksujen jälkeen. Sairas ja vieläpä työtön on tämän maan suurin rikollinen (omien kokemusteni mukaan).

Vierailija
11/16 |
12.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Saan" työmarkkinatukea ja asumistukea, mutta enne kaikkea vinon pinon syyllistämistä ja kettuilua TE-toimsiton virkailijoilta, työllistymispalveluista ja kanssaihmisiltä. Jää n.100€/kk laskujaen ja opintolainan maksujen jälkeen. Sairas ja vieläpä työtön on tämän maan suurin rikollinen (omien kokemusteni mukaan).

Olen tuo joka saa kuntoutustukea... itse olen kyllä kokenut myötätuntoa muilta enkä koskaan vielä ole kokenut että jotenkin rikollisena pidettäisiin. Moni on sanonut että voisi olla samassa tilanteessa. Ovat nähneet valtavat leikkausarpeni (niitä löytyy...ja osa metallista näkyy jo ulospäinkin, mm. kyynärpäässä) ja jäykän käden. En sitten tiedä jos työkkärissä joutuisi olemaan että miten siellä suhtauduttaisiin, eiköhän sekin aika koita jossain vaiheessa valitettavasti.

Vierailija
12/16 |
12.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sitähän ei tiedä palkkaisiko joku, jos sinusta olisi jossain hyötyä, esim vastata puhelimeen ajanvarauksessa. Sinustahan saisi työnantaja tukia, kun palkkaisi. Tietysti vamma huomioiden juuri sellaista työtä on vaikea löytää. Ja tukiajan päätyttyä sama tilanne edessä.

Vierailija
13/16 |
12.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitähän ei tiedä palkkaisiko joku, jos sinusta olisi jossain hyötyä, esim vastata puhelimeen ajanvarauksessa. Sinustahan saisi työnantaja tukia, kun palkkaisi. Tietysti vamma huomioiden juuri sellaista työtä on vaikea löytää. Ja tukiajan päätyttyä sama tilanne edessä.

No olin 2kk juuri ajanvarauksessa (oli kokeilu) mutta sopimusta ei jatkettu koska olin niin hidas. Tietysti olin hidas koska tein vasemmalla kädellä koska oikealla en pystynyt (se leikattu käsi) yritin kyllä silläkin mutta olin vielä hitaampi. On aika vähän töitä mitä yksikätisenä voi tehdä ja kun tohjoksi meni vielä se parempi käsi. Kaikki fyysisesti raskaat työt on ainakin täysin poissuljettu koko loppuelämäksi.

Vierailija
14/16 |
12.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No olin 2kk juuri ajanvarauksessa (oli kokeilu) mutta sopimusta ei jatkettu koska olin niin hidas. Tietysti olin hidas koska tein vasemmalla kädellä koska oikealla en pystynyt (se leikattu käsi) yritin kyllä silläkin mutta olin vielä hitaampi. On aika vähän töitä mitä yksikätisenä voi tehdä ja kun tohjoksi meni vielä se parempi käsi. Kaikki fyysisesti raskaat työt on ainakin täysin poissuljettu koko loppuelämäksi.

Jep... ärsyttää ne huutelijat jotka toitottaa että kyllä töitä tekevälle löytyy. Siivoamaan pääsee kuka vain, joo ehkä jos on fyysisesti terve. Kaikilla työttömillä ei ole asiat edes niin hyvin että pystyisivät hanttihommiin :(

Vierailija
15/16 |
12.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi teitä ei hoideta työeläkeyhtiön puolella niinkuin minua. Hoituu asiat ja tuet helpommin. Kelasta vielä saa rahaa vähän lisäksi.

Vierailija
16/16 |
12.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi teitä ei hoideta työeläkeyhtiön puolella niinkuin minua. Hoituu asiat ja tuet helpommin. Kelasta vielä saa rahaa vähän lisäksi.

Missä sinua siis hoidetaan? Saan tuet Kevasta tällä hetkellä, asiat hoituneet ihan hyvin, saisin kouluttautuakin uudelleen jos vain keksisin mitä pystyisin tekemään. Tietysti suunnitelmat täytyisi hyväksyttää ensin. Jos tipun kelan "hoiviin" niin tuskin mitään apuja tulisi.