Minkä ikäisenä olet (oletettavasti) velaton?
Me otettiin aikanaan 15v maksuaika 250 000 lainaan. Nyt olen 29-vuotta ja lainaa jäljellä 13 vuotta. Olen vähän päälle 40, kun olemme velattomia. Tietysti elämässä voi sattua kaikenlaista, mutta tämä on suunnitelma. Kaksi lasta, ja 160 neliöinen okt. Tällä hetkellä maksamme 1200€/kk, joten koko tuo raha jää käytettäväksi muuhun sen jälkeen. Muuten jää nyt yhteensä säästöön noin 1000€/kk, vaikka lainaa maksammekin.
Onko muuta velkaa kuin asuntolaina? Meillä ei ole.
Ja mielenkiinnosta haluaisin tietää säästättekö samalla esim. rahastoihin tai osakkeisiin?
Kommentit (30)
Vaikka huomenna, tätä päivää hieman vanhempana, jos maksan tänään sen mitä olen velkaa.
Mulla on tällä hetkellä velkaa yhteensä 4900 euroa, eli jos haluaisin maksaa kovalla tahdilla tuon pois olisin velaton ennen kesää.
Olen tämän hetkisen suunnitelman mukaan velaton 59-vuotiaana. Kahteen kertaan lisää ottamaani asuntolainaa olen maksanut nyt 22 vuotta ja se loppuu vuoden päästä. Ensimmäisen sijoitusasunnon laina loppui pari vuotta sitten ja toinen loppuu kolmen vuoden päästä. Indeksirahaston lainaa riittää vielä 12 vuodeksi.
Säästämällä vaurastuu hitaasti, vaikka käyttäisi kaikkien kammoamaa velkavipuakin.
Tämänhetkisellä lainalla olen asuntovelaton vasta 60-vuotiaana.
Tällä menolla en ikinä. Taas on uusi kämppä hakusassa. Oma on maksettu parin vuoden päästä eli 45v
Täytin just 50 vuotta ja asuntolainaa on noin 9.000 € jäljellä. Ei minulla olisi mikään kiire tuota pois maksaa, mutta pankki ei suostunut ilman ehtojen muutoksia pienentää maksuerää. Pieni marginaali ja korko ollut vuosikausia pakkasella.
Mulla olisi ollut sama kun ap:llä, mutta avioero muutti kaikki. Eli jouduin pidentämään asuntolainaa ja nyt sitten vasta 53 v niin olen velaton. Avioero tuli maksaan mulle 60000e. Elämä harvoin menee niin kun on suunnitellut, toivottavasti nyt pysyisi sitten terveenä.
Asuntolainaa jäljellä muutama sata euroa vaille 280 000 euroa, laina otettu vuonna 2008. Lainaa jäljellä noin 19 vuotta, mutta alkaa lyhentyä nopeammin, kun nostetaan tammikuusta alkaen lainanerää. Oli 30-vuotinen laina, joka otettiin, kun olin 27-vuotias.
Mies on maksanut lainaa yksinään 8,5 vuotta, kun olen ollut kotona lasten kanssa ja opiskellut. Nyt maksetaan reippaammin ja laina erääntynee ehkä 15 vuodessa. Voitaisiin maksaa nopeamminkin, mutta laitetaan ylimääräistä nyt myös säästöön ja sijoituksiin.
Muutama vuosi enää jäljellä. Meillä maksettu vain 600e/kk. Siinä se menee sivussa samalla kuin kauppalaskutkin. Viisasta olisi ollut maksaa suurempia eriä kun oli kyllä mahdollista, korkojen osuus olisi tippunut nopeammin. Mutta vakaasta tilistä on mielellään maksanut itselleen mielenrauhaa, ettei ole tarvinnut penniä koskaan venyyttää.
Noin nelikymppisenä. Ollaan edetty pikku hiljaa isompaan asuntoon, eka asuntolaina taisi olla 24-25-vuotiaana kun oltiin just valmistuttu.
Nyt asutaan kohtuuhintaisessa omakotitalossa johon on tehty säästöillä kaikenlaista remonttia, mut jäljellä oleva velka voitaisiin maksaa periaatteessa nytkin melkein kokonaan pois säästöillä. Korot on niin matalalla että maksellaan nyt omaa tahtia pois. Olen kohta kolmannella äitiysvapaalla, joten hyvä et on vähän vararahastoa. Pärjättäisiin melkein vuosi ilman tuloja samalla elämäntavalla säästöillä. Sairastumisen tms varalta on hyvä olla säästöjäkin eikä vaan velkaa.
Eiköhän me sit asuntolainan maksamisen jälkeen oteta mökkilainaa tms :D
40-50, 47 ois tavoite, mutta laina-aikaa on 52 vuotiaaksi. Ylimääräisiä lyhennyksiä tehdään. Sijoituksiin menee 200 kuussa (minulta miehellä omansa), säästöön jää rahaa ja muuta velkaa ei ole.
Ei mulla tavoite tule täyteen maksusuunnitelman mukaan, vaan perinnön. Oletan saavani sen alle 5-kymppisenä.
1200kk*12kk=14400*15v=216 000€
Ei mulla muuta
Ei ole koskaan ollut velkaa. 250k okt on kyllä, mutta onko se sitten sen väärti, että perii lähisukulaisia nuorena...
Vierailija kirjoitti:
Ei ole koskaan ollut velkaa. 250k okt on kyllä, mutta onko se sitten sen väärti, että perii lähisukulaisia nuorena...
Se riippuu täysin lähisuvusta.
57v. olen kun asunto on maksettu, kiitos avioeron. Harmittaa mutta silti tekisin saman uudelleen, lapset saivat vaikeassa tilanteessa pitää kotinsa, se lohduttaa.
En aio olla velaton, vaan etsin uutta ostettavaa/sijoitettavaa sitä mukaa kun maksan entisiä pois. Ehkä jos korkotaso nousee huomattavasti, niin voisin maksaa velkani.
Olen 49v eikä minulla ole velkaa. Sain muutama vuosi sitten myytyä muuttotappiopaikkakunnalta asuntoni tappiolla. Makselin noin viiden vuoden ajan tätä tappiota...
En ikinä enää ota lainaa, sen verran kirpaisi. Vuokralla uudessa talossa on hyvä asua 😉
Varmaan silloin, kun kuolinpesä myy asunnon pois