Outo sairaus jo neljä kuukautta
Hei!
Olen kolmikymppinen mies ja kärsinyt jo neljän kuukauden ajan oudoista flunssan ja mahakivun oireista. Kaikki alkoi elokuussa kun minulle tuli normaalin flunssan kaltaisia oireita, jotka eivät lähteneet pois kolmessa viikossa. Nieluviljelyssä minulta löytyi streptokokki g ja tähän sain Amoxin Comp -antibioottikuurin. Tämä ei kuitenkaan tehonnut ja sairastettuani taas kolme viikkoa suostui tereyskeskuslääkäri määrämään V-Pen -kuurin, joka auttoi heti ongelmiin.
Oireet pysyivät poissa noin kuukauden ja ovat taas alkaneet: aaltomaisesti tulevaa yleisen sairauden tunnetta, nenän ja kurkun karheutta sekä mahakipuja, jotka tuntuvat samalta kuin jos olisi syönyt jotain huonoa. Olennaista on se, että liikunta pahentaa oireita. Olen hyväkuntoinen nuori mies ja tämän vuoksi olen käytännössä joutunut jättämään liikunnan kokonaan pois.
Minulta on kattavasti otettu verenkuvat ja mitään ei ole löytynyt, myös keliakia ja kilpirauhaskokeet tehtiin ja kaikki ok.
Arvelen, että tämä voisi liittyä siihen, että saan kaivaa jatkuvasti proppuja pois nielustani, niitä minulla on tullut aina, mutta viimeisen vuoden aikana tämä on pahentunut. Sen myötä myös hengitys haisee aina välillä ikävältä, vaikka suuhygienia onkin kunnossa.
Voisikohan kyseessä olla kroonistunut nielutulehdus?
Kommentit (6)
Kannattaa ainakin varata lääkäriaika, koska sulla taas oireita. Muista myös mainita mahakivusta.
Olen kertonut mahakivuista ja kaikista muista oireista lääkäreille, mutta he ottavat vain pikatestin, joka näyttää ainostaan streptokokki a:n (joka on negatiivinen, ei angiinaa) ja lähettävät kotiin. Antibiootteja ei suostuta enää määräämään, koska kaksi kuuria on kuulemma liikaa. Kummasti vain jälkimmäinen kuuri auttoi ja vei oireet mennessään. Tässä miettii jo, että pitääkö tästä kärsiä 6-12kk ja toivoa, että tauti paranee itsestään? Jos silloinkaan? Ja tietysti jättää kaikki liikunta pois ja elää särkylääkkeillä, jotta toimistohommat onnistuvat.
-Ap
Googleta CFS eli krooninen väsymysoireyhtymä
Poistata risat, sillähän se selviää?