Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Jos firmaan tulee yhtäkkiä tiukempi pukukoodi, niin voiko työnantaja edellyttää, että surkealla palkallani ostan uusia vaatteita?

Vierailija
10.12.2018 |

Minulla ei ole jakkupukua eikä sellainen ole ollut vaatimus. Nyt tällaista on kuitenkin väläytelty, että pitäisi pukeutua tietyllä tavalla. Voinko kieltäytyä kun ylimääräistä rahaa ei ole? Työsuhteenikin on määräaikainen, joten olisi aika turha rahallinen panostus.

Ja kyllä tosiaan: pukupakko duuniin, jossa matalimmat palkat ovat todellakin matalia!

Kommentit (47)

Vierailija
1/47 |
10.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten jakkupuku kirpparilta alkuun. Luulisi tuon jakkupuvun menevän verovähennyksiin?

Vierailija
2/47 |
10.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työasu duunin puolesta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/47 |
10.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sitten jakkupuku kirpparilta alkuun. Luulisi tuon jakkupuvun menevän verovähennyksiin?

Verottaja kuolee nauruun, jos alle 4 tonnin liksalainen yrittää jakkupukua vähennettäväksi!

Vierailija
4/47 |
10.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli luulet/tiedät että voi siis edellyttää shoppailemaan vaatteita? En ole kirppareilla koskaan jakkupukuja katsellut (kun ei ole ollut tarvetta), en yhtään tiedä mitä ihmiset niistä pyytävät... Voi olla vähän hassun näköistä sekin, jos muilla on siistit jakut ja minulla joku epäsopiva nuhjuinen kirpparilöytö.  Mutta sitä kai työnantaja nyt sitten haluaa.

-ap

Vierailija
5/47 |
10.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työasu duunin puolesta.

Täällä kaikki missään raksalla tai laitoksissa töissä ole, juntti.

Vierailija
6/47 |
10.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmoita työnantajalle ettei ole varaa.

Vierailija
7/47 |
10.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tulee kirjallisena esim. sähköpostiin vaatimus/suositus pukeutumisesta, ota se talteen ja sitten kuitit ostamistasi vaatteista ja saat sen verovähennyksiin=työasu. Mutta tämähän ei auta kuin vasta seuraavan verotuksen valmistuessa. 

Muuten en osaa neuvoa, paitsi kirppareita suosittelen tai halpiskauppoja HM ym. Tai menet pomolle suoraan sanomaan, että raha ei riitä uusiin vaatteisiin. 

Vierailija
8/47 |
10.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työasu duunin puolesta.

Näin on aina ollut minulla surkeammissakin duuneissa! Ajattelin kyllä että täytyy ihan pokkana vähintäänkin kysyä, että firman laskuunko ostan jakun...

-ap

Vierailija
9/47 |
10.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laitatko myös sukkahousut, jos firma niin sanoo. 

Vierailija
10/47 |
10.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulonhankkimisvähennys on 750€ ihan automaattisesti ilman eri selvitystä. Vasta silloin jos on tuota summaa enemmän tulojen hankkimisesta johtavia vähennyksiä, niistä on jotain iloa. Tuskin ap on ostamassa noinkaan kallista jakkupukua jos palkka on pieni.

Minä etsisin kirppareilta tai FB:n kirppariryhmistä. Ei niitä jakkupukuja tarvitse olla kuin yksi. Ja pari paitaa.

Vierailija
11/47 |
10.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos tulee kirjallisena esim. sähköpostiin vaatimus/suositus pukeutumisesta, ota se talteen ja sitten kuitit ostamistasi vaatteista ja saat sen verovähennyksiin=työasu. Mutta tämähän ei auta kuin vasta seuraavan verotuksen valmistuessa. 

Muuten en osaa neuvoa, paitsi kirppareita suosittelen tai halpiskauppoja HM ym. Tai menet pomolle suoraan sanomaan, että raha ei riitä uusiin vaatteisiin. 

Varmaan sanonkin että minulla ei ole varaa... Saa sitten itsekin miettiä millaista palkkaa maksaa, pah. Lähinnä ketuttaa, kun palkkani todellakaan ei ole hyvä, ja sitten alkaa tulla tällaisia vaatimuksia. Monelle muulle samaisessa firmassa tuskin olisi ongelma, mutta meille jotka saavat sitä pienintä palkkaa... Enkä tosiaan ole edes vakituinen työntekijä. Riistolta alkaa tuntua, vaikka sinänsä pikkujuttu onkin, mutta näitä pikkujuttuja kertyy ja kertyy.

-ap

Vierailija
12/47 |
10.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos työasun tulee olla yhtenäinen ja firman tunnuksin tai värityksin niin sitten firma maksaa, muutoin on ostettava itse.

Vierailija
13/47 |
10.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos työnantaja vaatii tietynlaista pukeutumista, hän tietenkin kustantaa ne vaatteet itse.

Vierailija
14/47 |
10.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirpparilöydöt eivät välttämättä ole nuhjuisia, jakkupuvut ovat harvemmin henkkamaukan akryylirättejä. Terveisin nimimerkki jakkupukuja kirpputoriltakin ostanut, samoin kirpparilta saa muutamalla eurolla merkkipaitapuseroita jakun alle.

Vierailija
15/47 |
10.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laitatko myös sukkahousut, jos firma niin sanoo. 

Hametta en rupea käyttämään enkä sen puoleen muuten meikkaamaankaan. Eikös naisille nyt kuitenkin housuvaihtoehtokin ole, jos joudun sen hemmetin jakun hankkimaan. Perus hygienia/siisteys noin muuten pitää riitää.

-ap

Vierailija
16/47 |
10.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kirpparilöydöt eivät välttämättä ole nuhjuisia, jakkupuvut ovat harvemmin henkkamaukan akryylirättejä. Terveisin nimimerkki jakkupukuja kirpputoriltakin ostanut, samoin kirpparilta saa muutamalla eurolla merkkipaitapuseroita jakun alle.

Kirppareissa tietysti on paljon eroja, mutta millä hinnalla olet itse onnistunut jakkupuvun löytämään? "Muutama kymppi" esimerkiksi on minulle paljon rahaa.

-ap

Vierailija
17/47 |
10.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niiin..

Meidän hankittava kaikki vermeet itse, toppavaatteet, kerrokset alle ja ylle, lämpimät pakkaskengät, loskasään tarvikkeet, sadekamat jne.jne

Bruttopalkka 2300€/kk, lähtöpalkka oli aikanaan 1900€/kk ja siitä oli samat hankinnat.

Ps, omalla rahalla hankittava myös lääkekuurit tautiaikoina kun tauti iskee ja täi,-kihomato ym kuurit (ja nehän on sitten ostettava koko omalle perheelle eli ei puhuta ihan pikkusummista).

Vierailija
18/47 |
10.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos työasun tulee olla yhtenäinen ja firman tunnuksin tai värityksin niin sitten firma maksaa, muutoin on ostettava itse.

Ja sittenkö irtisanotaan, jos työntekijällä ei ole varaa ostaa sellaista pukua, jota firma edellyttää (vaikka olisikin valinnanvaraa värissä sun muussa)?

-ap

Vierailija
19/47 |
10.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Halvallakos tuon kolitzista ompelee. 

Vierailija
20/47 |
10.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos työnantaja vaatii tietynlaista pukeutumista, hän tietenkin kustantaa ne vaatteet itse.

Kai työnantaja aina edellyttää tietynlaista pukeutumissa, harvaan työhön ihan pyjamassa voi mennä. Työvaatteet pitää maksaa lähtökohtaisesti itse, jos ne ovat sellaisia, että niitä voi käyttää muuallakin kuin töissä. Ap ei siis voi vedota tässä asiassa mihinkään lailliseen oikeuteen, mutta yleiseen oikeudenmukaisuuteen kyllä voi vedota. Pukukoodin äkkinäinen dramaattinen muutos voi olla haastava toteuttaa hiukankin pienemmällä palkalla, ja vaatii aikaa ja vaivaa vaikka rahaa olisikin. Vähintäänkin jonkinlainen siirtymäkausi voisi olla paikallaan.