Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko joku saattanut sinut häpeään?

Vierailija
10.12.2018 |

Kysymys otsikossa. Tarkennetaan sen verran, että tässä ei ole nyt tarkoitus miettiä, että onko tuo häpeään saattaminen oikeasti ollut häpeämisen arvoista vai ei - ainoastaan sitä, että se on aiheuttanut häpeän tunnetta.

Mutta aloitetaan! Oma veljeni lopetti armeijan kolmen päivän jälkeen ja tämä aiheutti perheellemme häpeää, erityisesti isälleni, mutta kieltämättä myös minulle. Veljelläni ei ollut mitään fyysistä tai varsinaisesti psyykkistäkään syytä keskeyttämiselleen, kunhan ei vaan jaksanut ja lopetti kesken. Nykyään ymmärrän asioita paremmin, mutta tuolloin asuimme pienellä paikkakunnalla, jossa kaikki tunsivat kaikki ja armeijaa pidettiin jonkinlaisena miehuuskokeena. Kotiin kesken tullut veli ei kyllä ollut mikään ylpeyden aihe ja sainkin kuulla tästä joskus "kylillä". Isälleni tämä oli niin kova pala, että ensiksi hän jopa meni valehtelemaan tuttavilleen, että pojalla on selkä hajonnut, mutta eihän se niin mennyt ja tämäkin tuli julki. Isä parka. Veljeni ei itse aluksi tajunnut aiheuttamaansa häpeää, mutta myöhemmin kai alkoi tajuta kun hänelle asiasta koko ajan kuittailtiin.

Silloin ajattelin, että miksi se ei vaan jaksanut olla siellä sitä lyhintä aikaa, vaan hänen piti omaa laiskuuttaan häpäistä meidät. Sittemmin veli meni siviilipalvelukseen, mutta se tapahtui eri paikkakunnalla. Siinä oli se hyvä puoli, että hän sai sitä kautta töitä, mutta isää tämä ei koskaan lohduttanut.

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
10.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siviilipalvelus sementoi häpeän.

Vierailija
2/13 |
10.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pettävä mies aihetti syvää häpeää. Tunsin itseni arvottomaksi ja tyhmäksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
10.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Häpeän alle kuukauden kestänyttä kihlaustani. Päättyi siihen, että mies jätti.

Vierailija
4/13 |
10.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos tässä ei ole tarkoitus moralisoida, niin kai tämän voi sanoa: siskoni mokasi yo-kirjoitukset eikä saanut keväällä lakkia. Kyllä, tunsin häpeää, vaikka se nyt tuntuukin pahalta. Mutta se on totuus. Käsittääkseni tämä tunne oli muillakin, vaikka siitä ei puhuttu. Suunnitellut ja paljon puhutut lakkiaiset haudattiin hiljaisin äänin.

Lakki tuli kuitenkin syksyllä, mutta ilmeisesti tätä äiti ei pitänyt enää samana, koska kovin oli laimeat juhlat.

Vierailija
5/13 |
10.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lihonut ja juopunut puoliso, humalainen äiti, huonosti käyttäytyvä koira. Ei tarvitse isoja syitä, että painuu pää alas.

Vierailija
6/13 |
10.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Häpeä on aika raskas taaakka kantaa - ja vaikea purkaa. Minulla on lapsuudesta saakka häpeäkokemuksia ihmisiltä, jotka ovat liittyneet sekä ylkonäkööni että käytökseeni - koko olemukseeni. Niiden toistuuvuuden, ja etenkin aikuisuudessa jatkuuvuuden vuoksi olen täysin traumatisoitunut asiasta. Pelko häpeästä saa minut varautuneeksi, eristäytyneeksi ja aika ajoin hyvin vihaiseksi.

Muiden puolesta en häpeä, ellei se liitt totaaliseen perseilyyn käytöksessä (esim. kiusaaminen).

Vierailija
7/13 |
10.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mikäään. Näeen kaiiken muutamissa sekuneisssa.

Vierailija
8/13 |
10.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus häpeän lastani, koska hän ei ole samalla tasolla ikäistensä kanssa.

Vierailija
9/13 |
10.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä itse aiheutan häpeäni. Välillä on hävettänyt, kun joku on pettänyt luottamukseni. Etenkin jos on tuntenut ihmisen vuosia, ja petetään rahan, seksin tai muun takia, niin pistää se vähän miettimään omaa arvostelukykyä.

Vierailija
10/13 |
10.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kasvattettu häpeällä. Tunnen häpeää itsestäni, nimestäni, ulkonäöstäni, menneisyydestäni. Sittemmin on tullut lisää aiheita: työttömyys, yksinäisyys ja sairastuminen, epäonnistuminen vanhemmuudessa edellisten lisäksi.

Elämä on raskasta.

Vierailija
11/13 |
10.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

On. Mutta sellaista se on. En heidän käytökselleen mitään voi. Työskentelen häpeän poistamiseksi ajattelemalla,ettei se nyt vaan kuulu minulle mitä he tekevät.

Vierailija
12/13 |
10.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkoholisti äiti ja veli, veli myös rötöstelee. Häpeän taakka..

Vierailija
13/13 |
10.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

On. :--(

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän neljä