Milloin menetän toivoni työhaastattelukutsusta? Tänään viimeinen hakupäivä ja työn pitäisi alkaa 1.1.2019.
Valtion virasto kyseessä, joten joulun aikaan ei tapahdu yhtään mitään, tuskin välipäivinäkään. Kaiken järjen ja logiikan mukaan kutsun pitäisi tulla hyvin pian ja haastatteluidenkin jo ensi viikon aikana - päätökset myös pikapikaa.
Olen ollut siinä luulossa, että valtion virastoissa työnhakuprosessi on hidas, mutta eihän tässä mitenkään voi olla hidas, jos työnkin pitäisi alkaa jo tammikuussa ja päätösten pitäisi olla sitä ennen tehtynä.
Menetänkö toivoni huomenna, jos kutsua haastatteluun ei tule?
Kommentit (14)
Jos on valtion virasto, niin eivät he oikeasti ketään hae. Heillä on avoimeen paikkaa työntekijä tiedossa, mutta kun laki määrää, niin paikka on pantava auki julkiseen hakuun. Eihän kukaan tuollaisella hakuajalla ja vielä joulukuussa oikeasti yritä tekijää löytää.
Valtion virasto valitettavasti USEIMMITEN on jo valinnut sen tekijän. Julkinen haku on välttämätön, mutta sen sijaan rakastavat järjestää ylisuuria hakuprosessaja, joiden jälkeen valitaan tehtävää aiemmin hoitanut tai joku muu sisäinen hakija. Mikään lakihan ei velvoita tuommoiseen haastattelurumbaan, jota niiltä irtoaa. Jopa psykologisiin testeihin lähetetään porukkaa useampia, vaikka valittava on selvä alusta asti.
Olen kertonut joskus täällä, mutta itse erehdyin kerran hakemaan ja tämmöistä se oli:
1. Projektityöntekijä, työsuhteen kesto 12kk
2. Haastatteluun kutsuttiin 10 hakijaa, haastatteluaikoja ma-pe klo 9:30 ja 13:00. Eli kaksi päivässä. Haastattelijoita oli muistaakseni neljä kappaletta. Eli ensin istuttiin töissä, juotiin kahvit, haastateltiin 1-1,5 tuntia, sitten vähän juoruiltiin haastattelusta ja sitten käytiin lounaalla ja iltapäivällä sama rumba. Onnistuivat siis NELJÄ ihmistä käyttämään viikon noihin haastatteluihin.
3. Kolme parasta otettiin toiselle kierrokselle, jossa haastattelijoita vielä enemmän.
4. Päädyttiin valitsemaan tehtävään vastaavaa työtä samalla käytävällä aiemmin hoitanut.
Mikään laki ei olisi velvoittanut haastattelemaan yhtään ketään, olisivat valinneet vaan suoraan. Se on harhaluulo, että laki velvoittaisi haastattelukierrokselle. Avoin haku on eri asia ja sen jälkeen voi todeta, että "x x valitaan hoitamaan tehtävää, koska on aiemmin... ja oli hakeneista ansioitunein ja sopivin tehtävään". Piste. Sen sijaan nämä keksii itselleen puuhaa olemattomasta rekryprosessista puhumattakaan pikkusieluisten nautinnosta saada päteä hakijoiden silmissä.
Paikka on jo täytetty. Toivo oli jo menetty, kun paikka laitettiin julkiseen hakuun ellet sinä satu olemaan se jota varten paikka on räätälöity.
Ok, kiitos tiedosta. Menetän siis toivoni jo tänään :D No, jatkan sitten nykyisessä työssäni, kunnes avautuu joku seuraava mahdollisuus jossain.
ap
KäKi kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valtion virasto kyseessä, joten joulun aikaan ei tapahdu yhtään mitään, tuskin välipäivinäkään. Kaiken järjen ja logiikan mukaan kutsun pitäisi tulla hyvin pian ja haastatteluidenkin jo ensi viikon aikana - päätökset myös pikapikaa.
Olen ollut siinä luulossa, että valtion virastoissa työnhakuprosessi on hidas, mutta eihän tässä mitenkään voi olla hidas, jos työnkin pitäisi alkaa jo tammikuussa ja päätösten pitäisi olla sitä ennen tehtynä.
Menetänkö toivoni huomenna, jos kutsua haastatteluun ei tule?
Nyt ovat taas kerran jehovan todistajat liikkeellä. On tunnettu tosiasia, että olisin halunnut Eemelin nimeksi Toivo ja tämä on verhottua uhkailua. Juuri tällaista todistajat harrastavat.
Lisäksi viestillä viitataan, kun hain työhön erääseen lääkealan yritykseen ja minut luvattiin kutsua toiselle haastattelukierrokselle. Olin ihmeissäni, kun kutsua ei tullut. Mutta asikasyritykseni oli vedonnut kilpailukieltoon ja estänyt rekrytoinnin.
Hyvin tuon todistajien kirjoitustyylin tunnistaa, toistatte kaavamaisia malleja, jotka teille on opetettu koulutuksessanne. Siis viittaus johonkin tapahtumaan, jota kohteen uskotaan pitävän häpeällisenä ja kun on saatu häpeällä itsetunto rikki , esitetään verhottu uhkaus.
Näin juuri ottosiskoni toimi. Uhkaukset ja suorainen väkivalta (alkoi, kun olin 15) veivät minut dissosiaatiiviseen tilaan ja en muistanut uhkauksia, enkä väkivaltaa ja muistin vain hänen teeskennellyn ystävällisyytensä johon halusin uskoa.
Mutta vastaus kysymykseen, kannattaa soittaa ja kysyä asiaa.
Nyt meni ohi ja lujaa. En oikein ymmärtänyt tästä muuta kuin tuon viimeisen lauseesi. Tuskin se soittaminen edistää työnhakua, joten annan olla. Eiköhän siellä sitten ole jo joku katsottu tähän tehtävään, kun hakuaika oli tällainen.
ap
Minä olen siivoojana kaupungilla ja meilläkin on noita pakkohakuja. Naisten keskuudessa juorut leviävät nopeasti ja yleensä kaikki tietävät etukäteen, kuka valitaan johonkin paikkaan. Olen itsekin joskus hakenut paikkoja ja prosessi on melkoinen. Kerran oli kolme haastattelukierrosta (ryhmähaastattelu ja kaksi yksilöhaastattelua jatkoon päässeille). Ryhmähaastattatteluissa säälittää uudet hakijat, jotka ihan tosissaan yrittävät. Itse olen ollut kaupungilla 10 vuotta töissä ja tuntuu vaan jotenkin kiusalliselta istua noissa haastatteluissa.
Meilläkin noissa paikoissa on erikoisen lyhyet hakuajat. Varmaan yritetään, ettei niin moni ehdi hakea paikkaa. Eräässäkin paikassa pitäisi tammikuun 1. päivä aloittaa joku ja vielä ei näy edes ilmoitusta missään.
Ei ole tarkoitus kuitenkaan lannistaa sinua. Useasti kutsut lähetetään vasta hakuajan päätyttyä.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen siivoojana kaupungilla ja meilläkin on noita pakkohakuja. Naisten keskuudessa juorut leviävät nopeasti ja yleensä kaikki tietävät etukäteen, kuka valitaan johonkin paikkaan. Olen itsekin joskus hakenut paikkoja ja prosessi on melkoinen. Kerran oli kolme haastattelukierrosta (ryhmähaastattelu ja kaksi yksilöhaastattelua jatkoon päässeille). Ryhmähaastattatteluissa säälittää uudet hakijat, jotka ihan tosissaan yrittävät. Itse olen ollut kaupungilla 10 vuotta töissä ja tuntuu vaan jotenkin kiusalliselta istua noissa haastatteluissa.
Meilläkin noissa paikoissa on erikoisen lyhyet hakuajat. Varmaan yritetään, ettei niin moni ehdi hakea paikkaa. Eräässäkin paikassa pitäisi tammikuun 1. päivä aloittaa joku ja vielä ei näy edes ilmoitusta missään.
Ei ole tarkoitus kuitenkaan lannistaa sinua. Useasti kutsut lähetetään vasta hakuajan päätyttyä.
Niin, no tähän oli reilun kahden viikon hakuaika ja kun työn pitäisi alkaa jo 1.1.2019, niin eipä sinne kai sitten haluta ketään ulkopuolista. Pöh. Harmittaa tällaiset, kun kuitenkin käytin hakemukseeni todella paljon aikaa ja muokkaukseen kokonaisen viikon aina silloin tällöin, kun tuli jotain mieleen.
ap
Ei työ aina ala silloin kun ilmoituksessa lukee. Tuskin joulun aikaan kukaan tekee rekrytointipäätöksiä. Tuokin voi alkaa joskus myöhemmin tammikuussa. Tai sitten valinta on tosiaan jo tehty etukäteen.
Vierailija kirjoitti:
Ei työ aina ala silloin kun ilmoituksessa lukee. Tuskin joulun aikaan kukaan tekee rekrytointipäätöksiä. Tuokin voi alkaa joskus myöhemmin tammikuussa. Tai sitten valinta on tosiaan jo tehty etukäteen.
No, ainakaan vielä ei ole soitettu. Tosin hakuaika päättyi eilen ja toimistotyöaika alkoi kolme minuuttia sitten.
ap
Jos hakuaika päättyi vasta eilen, niin miten sieltä olisi ketään kutsuttu haastatteluun ennen sitä?
Ensin odotetaan hakuajan päättymistä, sitten luetaan kaikki hakemukset ja laitetaan ne kahteen pinoon eli EHKÄ tai EI. Sitten ne EHKÄt luetaan uudestaan ja valitaan haastateltavat. Haastattelut on tammikuussa. Työt alkavat maaliskuussa.
Tuo 1.1.2019 tarkoittaa sitä, että virka on vapaana 1.1. alkaen.
Ja ihan tiedoksi: valtiolla ei yleensä ole päätoimisia haastattelijoita, kyllä ne haastattelut tehdään omien töiden ohessa.
Vierailija kirjoitti:
Jos hakuaika päättyi vasta eilen, niin miten sieltä olisi ketään kutsuttu haastatteluun ennen sitä?
Ensin odotetaan hakuajan päättymistä, sitten luetaan kaikki hakemukset ja laitetaan ne kahteen pinoon eli EHKÄ tai EI. Sitten ne EHKÄt luetaan uudestaan ja valitaan haastateltavat. Haastattelut on tammikuussa. Työt alkavat maaliskuussa.
Tuo 1.1.2019 tarkoittaa sitä, että virka on vapaana 1.1. alkaen.
Ja ihan tiedoksi: valtiolla ei yleensä ole päätoimisia haastattelijoita, kyllä ne haastattelut tehdään omien töiden ohessa.
Ok, no, ehken sitten ihan vielä menetäkään toivoani.
Eipä kuulunut eilen mitään siltikään.
ap
Tais mennä työpaikka sivu suun. Ei ole oltu yhteydessä.
ap
Up