Vaakako on ihmisarvon puntari? -kommenttini eilen lukemaani lihavuus on turn off -keskusteluun
Ihan totta. Todella järkyttävää luettavaa. Suoraan sanoisin, että hävetkää aikuiset ihmiset. Todella paljon näkemyksiä, mutta lähes kaikissa sama ”lihava on laiska, tyhmä ja sairas. Joka lihavaan kumppaniin tyytyy ei saa parempaa tai hänellä on fetissi!”
Lihava ihminen on muutakin kuin lihava. Jos ulkonäkö on ainoa kriteerisi parisuhteeseen, niin olet todella pinnallinen ihminen. En tunne yhtäkään lihavaa ihmistä, joka tyytyisi huonoon parisuhteeseen, koska pelkää ettei saa muuta.
Lihava ihminen ei ole huonompi ihminen, kuin hoikka tai urheilullinen. Lihava ihminen ei myöskään ole aina laiska ja tyhmä. Mikä tärkeintä: lihavaa ihmistä ei saa haukkua, eikä sen paremmin muitakaan saa. Kiusaaminen on aina rikos, mutta nettihuutelu on järkyttävää käytöstä.
Kommentit (113)
Vierailija kirjoitti:
Onpa tekopyhää.
Kaikkiahan täällä haukutaan, ja lihavat ne vasta usein muita haukkuvatkin. Ihan vaan sen takia, että ovat useammin elämäänsä tyytymättömiä.Miten lihavien haukkuminen olisi jotenkin pahempaa, kuin mm. ma mujen, bloggaajien, julkkisten, työttömien, rokottamattomien, tyhmien, persujen tai yh-äitien haukkuminen?
Miten niin lihavat haukkuvat erityisen usein muita? Miten niin lihavat ovat useammin elämäänsä tyytymättömiä? Tyytymätön voi olla kuka vaan, mutta ihan onnnellinen ihminen olen vaikka joka tuutista sataakin laihdutusvinkkejä ja käskyjä. En silti koe tarvetta haukkua ketään. Miksi kokisin? Lihavuuteni takiako?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Etkö ymmärtäyt lukemaasi ketjussa?
Ei lihavuus ole pelkkä ulkonäkökysymys vaan kertoo ihmisestä paljon muutakin.
Kyllä sairaalloisesti lihava on aina sairas tavalla tai toisella henkisesti. Lievä ylipaino ns. pultsukkuus voi kertoa vain hyvää. Ei ole niin tiukkapipoisesti elämään suhtautuva "treenihullu".
Totta kai hyvinkin lihavassa ihmisessä voi olla vaikka mitä hyviä puolia. Jostain syvästä ongelmasta se kuitenkin viestii.
Aivan itsepetosta tämä kieltää.
-N39, 120 kg
Mitä jos se ongelma onkin fyysinen sairaus? Et voi tietää kenellä se on sitä, ja kenellä vaan laiskuutta. Jos ongelma on henkinen, silloinko on ok haukkua? Tulee mieleen, ettei lihavan mt-ongelma taida olla ainoa tai edes yhtä suuri kun näillä haukkujilla. Tasapainoinen, omassa kehossaan onnellinen ihminen ei koe tarvetta haukkua muita, etenkään tietämättä onko taustalla sairaus vai laiskuus.
Ikäni muistan kun ikänsä hoikka ja sporttinen sukulaiseni sairastui sydänsairauteen, johon hänen oli pakko ottaa suuret annokset kortisonia. Hän söi kuten ennenkin, mutta "lihoi" koosta XS kokoon L-XL kolmessa kuukaudessa, mikään vaate ei enää sopinut päälle kun kudoksiin kertyi nestettä. Kertoi kuinka ei halunnut enää mennä uimahalliin, kun siellä niin usein joku ilkimys katsoi tarpeelliseksi "valistaa" kuinka syödään ja eletään oikein. Ja kertoi että hänen teki mieli lopettaa lääkitys joka piti häntä hengissä, kun ei enää kehdannut mennä ulos ilkeiden ihmisten pilkattavaksi. Melkein toivon, että joku lihavia kiusaava saisi kokea saman.
-hoikka-
Kortisoni kuurilla ylimääräistä turvotusta kerännyt ei olekaan samalla tavalla lihava, kuin tunne-elämänsä epätasapainoa ruoalla ”hoitava” ylipainoinen.
Mitä mieltä olet siitä, että lihava ihminen haukkuu muita, mutta hänen mielestään hänestä ei saisi mitään negatiivista sanoa? Aivan kuin tässä nyt oletettaisiin, etteivät lihavat ikinä olisi ilkeitä muille vaan he ovat aina jotain viattomia uhreja.
Kaikkien pitäisi olla arvostelematta muita, jos eivät halua itseään arvosteltavan! Ei se toimi vain toiseen suuntaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onpa tekopyhää.
Kaikkiahan täällä haukutaan, ja lihavat ne vasta usein muita haukkuvatkin. Ihan vaan sen takia, että ovat useammin elämäänsä tyytymättömiä.Miten lihavien haukkuminen olisi jotenkin pahempaa, kuin mm. ma mujen, bloggaajien, julkkisten, työttömien, rokottamattomien, tyhmien, persujen tai yh-äitien haukkuminen?
Miten niin lihavat haukkuvat erityisen usein muita? Miten niin lihavat ovat useammin elämäänsä tyytymättömiä? Tyytymätön voi olla kuka vaan, mutta ihan onnnellinen ihminen olen vaikka joka tuutista sataakin laihdutusvinkkejä ja käskyjä. En silti koe tarvetta haukkua ketään. Miksi kokisin? Lihavuuteni takiako?
Elämäänsä tyytymättömät haukkuvat useammin muita, ja lihava on todennäköisesti elämäänsä tyytymätön.
Mutta hienoa, että on poikkeuksiakin. Lähes kaikki lihavat, jotka itse tunnen, ovat ilkeitä ja kiusaavat muita.
Vierailija kirjoitti:
Saa kieltäytyä jos haluaa. Lääkäreissä on kyllä muihin ammattikuntiin verrattuna todella paljon vähemmän lihavia! Jotain he selvästi ymmärtävät paremmin.
Palkkataso vaikuttaa myös siihen, että on varaa syödä terveellisesti.
Siis kuka on ikinä väittänyt, että lihavalla on oikeus haukkua muita? Kysyn vaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saa kieltäytyä jos haluaa. Lääkäreissä on kyllä muihin ammattikuntiin verrattuna todella paljon vähemmän lihavia! Jotain he selvästi ymmärtävät paremmin.
Palkkataso vaikuttaa myös siihen, että on varaa syödä terveellisesti.
Hyvänen aika. Olen toimeentulotuella ja syön terveellisesti. Sain vaihdevuosikiloja juuri pois 15.
Kaikenmaailman tekosyitä niitä onkin.
Ihmisarvo ja turn-off ovat kaksi eri asiaa.
Jos joku ei jotain fyysistä ominaisuutta pidä houkuttelevana, niin sitten ei vaan pidä. Siinä ei ole kyse ihmisarvosta vaan seksuaalisesta vetovoimasta.
Vierailija kirjoitti:
Ihmisarvo ja turn-off ovat kaksi eri asiaa.
Jos joku ei jotain fyysistä ominaisuutta pidä houkuttelevana, niin sitten ei vaan pidä. Siinä ei ole kyse ihmisarvosta vaan seksuaalisesta vetovoimasta.
Tottakai ne ovat kaksi eri asiaa? Mitä hittoa? :D ap mainitsi vain missä yhteydessä oli kamalia kommentteja lukenut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä sairaalloisesti lihava on aina sairas tavalla tai toisella henkisesti. Lievä ylipaino ns. pultsukkuus voi kertoa vain hyvää. Ei ole niin tiukkapipoisesti elämään suhtautuva "treenihullu".
Totta kai hyvinkin lihavassa ihmisessä voi olla vaikka mitä hyviä puolia. Jostain syvästä ongelmasta se kuitenkin viestii.
-N39, 120 kg
Mitä jos se ongelma onkin fyysinen sairaus? Et voi tietää kenellä se on sitä, ja kenellä vaan laiskuutta. Jos ongelma on henkinen, silloinko on ok haukkua? Tulee mieleen, ettei lihavan mt-ongelma taida olla ainoa tai edes yhtä suuri kun näillä haukkujilla. Tasapainoinen, omassa kehossaan onnellinen ihminen ei koe tarvetta haukkua muita, etenkään tietämättä onko taustalla sairaus vai laiskuus.
Ikäni muistan kun ikänsä hoikka ja sporttinen sukulaiseni sairastui sydänsairauteen, johon hänen oli pakko ottaa suuret annokset kortisonia. Hän söi kuten ennenkin, mutta "lihoi" koosta XS kokoon L-XL kolmessa kuukaudessa, mikään vaate ei enää sopinut päälle kun kudoksiin kertyi nestettä. Kertoi kuinka ei halunnut enää mennä uimahalliin, kun siellä niin usein joku ilkimys katsoi tarpeelliseksi "valistaa" kuinka syödään ja eletään oikein. Ja kertoi että hänen teki mieli lopettaa lääkitys joka piti häntä hengissä, kun ei enää kehdannut mennä ulos ilkeiden ihmisten pilkattavaksi. Melkein toivon, että joku lihavia kiusaava saisi kokea saman.
-hoikka-
Nämä sairauden takia nestettä kehoonsa keränneet eivät liho kymmeniä kiloja.
Ja vaikka näin olisikin, heitä on noin promille ihan vain muuten lihavien joukossa.
Eli kyseessä on riippuvuus. Voidaan vääntää kättä siitä onko esim. alkoholismi tai narkomania sairaus. Jos on, niin yhtä lailla addiktio ruokaan. Jos ei, niin siitä vain niskasta kiinni.
Yritin sanoa, että huomattavan ylipainon taustalla on henkinen ongelma ja pidän tämän vertaisryhmissä käyneenä ja muutenkin ongelmaan perhetyneenä omakohtaisesti.
N39, 120 kg
Jos liikalihavuuteen suhtautuu mt-ongelmana niin siitä pitäisi puhua myös yhtä kunnioittavasti kuin muistakin mt-ongelmista. Ei oo ok sanoa masentuneelle että se olis kyllä terve jos ei olis tollanen omassa elämässään rypevä huomionhakija. Ei oo myöskään ok sanoa että lihava on laiska ja ahne porsas.
Mikä siinä onkin niin vaikea ymmärtää, että KETÄÄN ei saa haukkua. Kenenkään huono käytös ei ole ok.
Jos joku kuitenkin käyttäytyy huonosti, hän tekee väärin.
Niin yksinkertaista, niin vaikeaa.
Tämän palstan hyväksyvää linjaa lihavien haukkumiseen olen ihmetellyt minäkin. Lihavat ovat nykyajan hyväksyttyjä sylkykuppeja. Aina pitää olla joku johon muut saavat purkaa pahanolonsa ilman että tulee sanomista. Nykyään kun vähemmistöjen huonoon kohteluun jo puututaan, on lihavien vuoro.
Oksettaa maailma jossa ulkonäkö tulee ensin ja muilla asioilla on merkitystä vasta kauan sen jälkeen. Miksi tällaista maailmaa rakennetaan intopinkeinä?
Olen ollut ylipainoinen koko aikuisikäni. Livenä minua ei kuitenkaan ole koskaan haukuttu ylipainoni vuoksi. Tällä palstalla olevat haukut tuntuvat jotenkin absurdeilta ja epätodellisilta. En osaa ottaa niitä itseeni mitenkään. Tuntuu, että jotkut pellet täällä vaan ottavat viihteen vuoksi asiakseen laukoa älyttömyyksiä.
Kaikista pahimpia ovat melkein nämä terveydestä huolestujat. Oikeasti rypevät ylemmyydentunnossa, kun "säälien" ja "huolestuen" jakavat laihdutusneuvojaan. Oikeasti lihavuudesta kohkattaisiin ihan yhtälailla vaikka se ei vaikuttaisi terveyteen ollenkaan, koska ihmiset ovat todella pinnallisia.
Itse olen lihonut vakavan sairauden ja voimakkaan kortisonilääkityksen johdosta n.40kg. Tämä tapahtui 4 kuukaudessa, en millään ilveellä olisi voinut syödä noin paljon. Olkoonkin suurimmaksi osaksi nestettä, läskiltä se silti näyttää. Todella mukavaa kun ohikulkijat katsovat tarpeelliseksi katsoa nenänvartta pitkin. Joudun olemaan lisäksi jatkuvassa kivussa ja elinikäni tulee olemaan muita paljon lyhyempi.
Älä tuomitse, sillä et ikinä tiedä mitä taustalla voi olla. Siksi ei ole ok haukkua ketään. Vaikka olisi sitä mieltä, että suurin osa on ahneita porsaita ja meitä sairaita olisi vain promille, et ole oikeutettu haukkumaan ja "huolestumaan" kenestäkään. Antakaa meidän olla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-N39, 120 kg
Näin. Reippaaseen ylipainoon pitäisi suhtautua enemmän mielenterveysongelmana ja hoitaa sitä sellaisena. Aivan samoin, kuten anoreksian kanssa. Miksi ruokaa välttelevä on henkisesti sairas, mutta ylenmäärin syönyt ei olisi?
Joo, aivan sairaalloiseen ylipainoon kyllä, jos henkilö itse ei tajua tilansa vakavuutta. Mutta kun puhutaan lihavuudesta yleensä, niin on vaarallista yleistää heitä kaikkia syömishäiriöisiksi. Suurin osa ylipainoisista kyllä tiedostavat olevansa ylipainoisia, ja että laihduttaminen olisi terveellistä, mutta ei heillä välttämättä ole mitään yletöntä syömishimoa. Enemmänkin vain elämäntavat ja ruokavalio vähän vinksallaan, ja monet sairaudet vielä vaikeuttavat asioita.
On myös täysin eri asia kertoa jollekin, että hänen toimintansa ei ole tervettä, kuin haukkua laiskaksi/itsekurittomaksi/tyhmäksi/kuvottavaksi läskikasaksi.
Vierailija kirjoitti:
Mikä siinä onkin niin vaikea ymmärtää, että KETÄÄN ei saa haukkua. Kenenkään huono käytös ei ole ok.
Tämän palstan hyväksyvää linjaa lihavien haukkumiseen olen ihmetellyt minäkin. Lihavat ovat nykyajan hyväksyttyjä sylkykuppeja. Aina pitää olla joku johon muut saavat purkaa pahanolonsa ilman että tulee sanomista. Nykyään kun vähemmistöjen huonoon kohteluun jo puututaan, on lihavien vuoro.
Oksettaa maailma jossa ulkonäkö tulee ensin ja muilla asioilla on merkitystä vasta kauan sen jälkeen. Miksi tällaista maailmaa rakennetaan intopinkeinä?
Jos ulkonäkö ei ole tärkeää, miksi sitä lihavuuden ihanuutta pitää sitten survoa eteenpäin? Sittenhän voisi keskittyä ihmisen sisimpään paremmin, jos itse ei huudeltaisi että hei on ihanaa olla pläski ja olen niin onnellinen kun olen näin iiiso! Nämä "bodypositivity"-leidit tuntuvat itse piiloutuvan sen kokonsa taakse, mikä taas on täysin nurinkurista. Halutaan tulla huomatuksi, rakastetuksi ja vakavasti otetuksi ihanana ihmisenä, mutta samalla tullaan itse se koko edellä vastaan.
Vierailija kirjoitti:
Tiedättekö sen kun puhutaan että lihava on vaan terveyspalvelujen verohoja kuluttava ihmissaasta? Jos lihavia ei pitäisi hoitaa verorahoilla, koska ”ihan oma syy”, niin ei pitäisi hoitaa myöskään alkoholisteja tai tupakoitsijoita.
Me emme ole täällä vain yhteiskuntaa varten vaan yhteiskunta on meitä varten.
Ei pitäisi hoitaa myöskään urheilijoiden vammoja, milloin on mikäkin jänne katki tai luita poikki, helvetin kallista touhua niitä korjata.
Onneks en lukenut tuollaista keskustelua. Mun mielestä anonyymilla palstalla anonyymina asioista avautuminen on ihan sallittua silti. Eri asia jos niistä asioista tehdään julkisia anonyymin tietämättä. Sellaistakin on tapahtunut. Järkyttävää. Kiusaamisen kohde (eli anonymiteetin menettäjä) ei kauan pallon päällä enää tallaa. Järkytys niin suuri. Sitä kiusaajat haluavatkin. Maailma on muuttunut todella kauheaksi paikaksi.
Nyt sitten! Bodypositivy ei ole lihavuuden ihannointia vaan erilaisten kehojen hyväksymistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ulkonäkö ei ole tärkeää, miksi sitä lihavuuden ihanuutta pitää sitten survoa eteenpäin? Sittenhän voisi keskittyä ihmisen sisimpään paremmin, jos itse ei huudeltaisi että hei on ihanaa olla pläski ja olen niin onnellinen kun olen näin iiiso! Nämä "bodypositivity"-leidit tuntuvat itse piiloutuvan sen kokonsa taakse, mikä taas on täysin nurinkurista. Halutaan tulla huomatuksi, rakastetuksi ja vakavasti otetuksi ihanana ihmisenä, mutta samalla tullaan itse se koko edellä vastaan.
Taas yksi tahallaan väärinymmärtäjä.
Kukaan, ikinä, koskaan ei ole sanonut että on ihanaa olla läski, vaan on ihanaa elää vaikka on läski, siinä on aika iso ero. Kukaan ei "survo lihavuuden ihanuutta" yhtään mihinkään. On toki ihmisiä jotka ei suoranaisesti kärsi läskeistään, mutta ihan jokainen todella lihava haluaisi olla normaalipainoinen tai ainakin vähemmän lihava. Miksi ihmeessä lihavan ihmisen pitäisi vihata itseään ylimääräisen läskinsä takia?
Näin. Reippaaseen ylipainoon pitäisi suhtautua enemmän mielenterveysongelmana ja hoitaa sitä sellaisena. Aivan samoin, kuten anoreksian kanssa. Miksi ruokaa välttelevä on henkisesti sairas, mutta ylenmäärin syönyt ei olisi?