Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Suolistosairauden aiheuttama häpeä

Vierailija
10.12.2018 |

En tiedä, mitä edes kirjoittaisin. Minulla on IBD ja elämäni on sen vuoksi aika raskasta välillä. On kovia kipuja, poissaoloja koulusta, kiusaamista. Pahinta on se häpeä, mikä sairaudesta aiheutuu. Ei voi elää normaalia elämää ja oikeastaan kaikki pyörii lähinnä sen vatsan ympärillä. En uskalla lähteä millekään pidemmille reissuille, yöpyä jossain vieraiden kanssa, harrastuksia on tämän takia jäänyt, rajoittaa ylipäätään ihan hirveästi elämää. Koulupäivän aikana käyn varmaan 30 kertaa vessassa ja siellä on myös ne pahimmat kiusaamistilanteet olleet. Ruokavalion pitäisi olla kunnossa, lääkityksen pitäisi olla kunnossa. Mitä tässä enää voi tehdä? Olen sairastunut paniikkihäiriöön tämän vuoksi myös.

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
10.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin tunnut tietävän mitä kirjoittaa kun säännöllisesti julkaiset tämän sanasta sanaan identtisen viestin noin viikon välein.

Vierailija
2/8 |
10.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otan osaa. :(

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
10.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minä ole tällaisia aiemmin kirjoittanut. Valitettavan yleinen vaiva, varmaan useammilla samoja fiiliksiä.

-AP

Vierailija
4/8 |
10.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä, mitä edes kirjoittaisin. Minulla on IBD ja elämäni on sen vuoksi aika raskasta välillä. On kovia kipuja, poissaoloja koulusta, kiusaamista. Pahinta on se häpeä, mikä sairaudesta aiheutuuüy

Vierailija
5/8 |
10.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä on auttanut eniten se, että puhun asiasta avoimesti. Kavereiden kesken on jo tuttu juttu, että johonkin lähtiessä muutkin tsekkaa missä on lähin vessa minua varten :D Kun suolen purkaantumista ei tarvitse hävetä ja pelätä, sitä jopa tapahtuu vähemmän. Paniikki yleensä vain lietsoo suolen toimintaa.

Näin olen pärjännyt huomattavasti paremmin, kuin mitä silloin kuin yritin peitellä ja salailla vaivaani kaikilta.

Vierailija
6/8 |
10.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, pääset koulujen jälkeen sairaseläkkeelle joten ei tarvitse olla kiusaajien tiellä enää. Voit luoda uran esim internetin avulla kotoa käsin tubetus/pelaaminen/mainostaminen/koodaaminen/keskusteluapu yms. Ainakaan sinun ei tarvitse ottaa työpaikkaa vastaan jossa ei ole vessaolosuhteet kunnossa jatkuvaan ramppaamisen.

Silloin kun itsellä menee huonosti on tärkeää auttaa niitä joilla menee vielä huonommin.

Vierailija
7/8 |
10.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älkää kiusatko yhtään enempää. Minulla on ihan selkeitä uratavoitteita ja kunnianhimoa, enkä aio heittäytyä miksikään pummiksi tämän sairauden takia. Harmittaa vaan kun on jäänyt monet leirit ja tapahtumat väliin pelkästään siksi, että pelkään paskovani housuuni, rehellisesti sanottuna. Kun jännitän, oireilu vaan pahenee, ja silloin todella on se pelko, että käy isompi vahinko. Viimeisimpänä tulee mieleen erään järjestön liittokokous, joka järjestettiin Jyväskylässä, mutta en voinut lähteä sinne koska matka on liian pitkä ja tuntuisi nololta kertoa sairaudesta kavereille.

-AP

Vierailija
8/8 |
10.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä sinua helpottaa, että et ole yksin vaivan kanssa. Ihmisillä ei vain ole tapana puhua suolistovaivoista. Etkö voisi laittaa niin paksut vaipat, ettei haittaa jos ehtii lirahtaa housuun?