Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nykyään tuntuu nololta haluta lapsia

Vierailija
10.12.2018 |

Minusta tuntuu ainakin siltä, että nykyään on noloa haaveilla lapsista tai perheestä. Jos näin ajattelet, olet auttamatta wt. Olen 16-vuotias ja tiennyt aina haluavani lapsia jossain vaiheessa elämääni. Tuntuu nololta sanoa sitä ääneen, koska työllistyminen on nykyään aika epävarmaa eikä voi olla varma, pystyykö lapsille tarjoamaan niin hyvää elämää kuin toivoisi. Olen aina ollut lapsirakas ja huomaan aina ajattelevani, että sitten kun minulla on oma perhe niin sitä ja tätä. Minulla on myös tavoitteita opiskelun suhteen, haluaisin kauppakorkeakouluun tai opettajaksi. Ei ole siis kyse siitä, etteikö elämässäni olisi muuta. Olen myös surullinen, koska minulla on endometrioosi ja pcos ja ne ovat aika huono yhdistelmä, jos raskaudesta haaveilee. :( En odota tähän oikeastaan mitään vastauksia, halusin vain avautua ja kertoa miltä minusta tuntuu.

Kommentit (47)

Vierailija
1/47 |
10.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on oikea kehityssuunta. Panosta sinäkin kouluun ja kirjoitustaitoon. Äitiys ei tuo mitään lisäarvoa työmarkkinoilla ja se koetaan vain uhkana tai haittana.

Vierailija
2/47 |
10.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kuulosta lainkaan nololta. Pikemminkin aika kypsän kuuloista ajattelua 16-vuotiaalta. Mitä mä muistelen, kun olin 16v. niin ei ollut kyllä oikein mitään tulevaisuuden visioita, eikä etenkään halua saada lapsia. Mutta niin vain mullakin on nyt kolmekymppisenä kaksi lasta ja ammatti, sekä työ. Hienoa, että sulla on noin selkeitä tavoitteita elämässä. Aina on lupa unelmoida. Ei se ole noloa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/47 |
10.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on kanssa samanlainen fiilis. Mulla tosin on jo 2 lasta, mutta kolmannesta haaveilen. Minullakin PCOS, kierto mitä sattuu, silti hyvin helposti alkaneet ja hyvin menneet raskaudet takana. Muista oireista sitten vaikka mainitakseni, että ajan parran melkein joka päivä.

Jotenkin lapsista halutaan etsiä kaikki negatiivinen, kuten että lapsi pilaa uran ja kropan, maksavat rahaakin (ajattele, kuinka monta matkaa jää lasten takia väliin), et nuku ainakaan 15 vuoteen. Maapallokin sanoo pox, koska ihmiset lisääntyvät! Kyllähän lapsista on vaivaa, ja elämä rajoittuu. Mutta onko se paha asia? Jostain luopuu, mutta kyllä siinä saa paljon tilalle.

Jotenkin nykyään tuntuu siltä, että ainoa oikea tapa hankkia lapsia on hyvin suunnitelmallisesti. Mieluusti hedelmöityshoidoilla tai adoptoida. Tällä viimeisellä saa sit vielä muutaman ylimääräisen hyväihminen -pisteen, ja pisteitä ropisee sitä enemmän, mitä kauempaa adoptiolapsi pitää hakea.

Vierailija
4/47 |
10.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä taas näen sen enemmän ”hyväosaisten” ihmisten juttuna nykyään. Hyvin toimeentulevat tekevät nyt lapsia.

Jonkun ajan päästä tämä lapsettomuus ” muoti” menee ohi, ja sitten veloilla kaduttaa. He jotka eivät osaa ajatella omilla aivoillaan jättävät nyt lapset hankkimatta, koska muutkin jättävät.

Vierailija
5/47 |
10.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se kuullosta nololta vaan täysin järjettömältä. Kannattaa keskittyä kouluun, opiskeluun ja elämään ja joskus 30-v ryhtyä mettimään, onko kakaroihin varaa. Vuosia sitten lapsen kasvatus täysi-ikäiseksi maksoi 130000 euroa ja nykyisin varmasti enemmän.

Vierailija
6/47 |
10.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei se kuullosta nololta vaan täysin järjettömältä. Kannattaa keskittyä kouluun, opiskeluun ja elämään ja joskus 30-v ryhtyä mettimään, onko kakaroihin varaa. Vuosia sitten lapsen kasvatus täysi-ikäiseksi maksoi 130000 euroa ja nykyisin varmasti enemmän.

Kuulostaa luonnottomalta. Ihmiset ovat kovaa vauhtia irtautumassa kokonaan kaikesta luonnollisuudesta. Lasten hankkimistakin pidetään vieraana. Eikö naisilla tule enään luonnollista vauvakuumetta? Onko hormonit sekaisin?

Vierailija
7/47 |
10.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muoti on muotii kirjoitti:

Minä taas näen sen enemmän ”hyväosaisten” ihmisten juttuna nykyään. Hyvin toimeentulevat tekevät nyt lapsia.

Jonkun ajan päästä tämä lapsettomuus ” muoti” menee ohi, ja sitten veloilla kaduttaa. He jotka eivät osaa ajatella omilla aivoillaan jättävät nyt lapset hankkimatta, koska muutkin jättävät.

Kyllä ne taitaa olla sossutapaukset, jotka eniten lisääntyy kuin kaniinit. Kun edellinen muksu otetaan huostaan, on jo uusi pulla uunissa seuraavalle äijälle.

Vierailija
8/47 |
10.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muoti on muotii kirjoitti:

Kyllä ne taitaa olla sossutapaukset, jotka eniten lisääntyy kuin kaniinit. Kun edellinen muksu otetaan huostaan, on jo uusi pulla uunissa seuraavalle äijälle.

Ennen oli niin, ei enää.

Vierailija
9/47 |
10.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa luonnottomalta. Ihmiset ovat kovaa vauhtia irtautumassa kokonaan kaikesta luonnollisuudesta. Lasten hankkimistakin pidetään vieraana. Eikö naisilla tule enään luonnollista vauvakuumetta? Onko hormonit sekaisin?

Ei ole vauvakuumetta. Miksi olisi? Elämässä on paljon mielekkäämpääkin tekemistä kuin hautautua vuosi kausiksi kitiseviä penskoja hyysäämään ja käyttämään kaikki rahat ja ajan niihin.

Vierailija
10/47 |
10.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en lapsia halua, mutta sinun kannattaa selvittää onko esim. pillerit hyvä vaihtoehto tulevaisuutta ajatellen - käsittääkseni hillitsevät endometrioosia joka voi olla ihan fataali lastenhankinnan kannalta jos munasarjat kuroutuu. Joillain (harvoilla) käy niin ja ne voidaan joutua leikata myös pois.

Kun on noin selvät sävelet sinulla niin kannustan käymään järkevällä gynellä!

Vierailija
11/47 |
10.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei luonnossakaan kaikki eläinyksilöt lisäänny.

Vierailija
12/47 |
10.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietysti ajattelen rahaa, kuten aloituksessa pohdinkin, jos et sattunut huomaamaan. Adoptio on prosessina niin työläs ja pitkä, ettei tiedä, miten siitä selviäisi. Siinä taitaa olla myös kovat vaatimukset. Mietin myös, millainen suhde siinä syntyy lapsen kanssa. Pari kaveria on adoptoitu ja nyt teini-iässä alkaa olla ongelmia, kun etsitään ja kaivataan niitä omia juuria ja kapinointi kovaa. Olen myös hyvin tietoinen siitä, että ilmastonmuutos ja liika väestönkasvu ovat oikeita ongelmia, mutta kyllä luulisin enemmän olevan vaikutusta politiikalla ja niillä valtakunnallisen tason päätöksillä, kuin yksittäisen ihmisen. Tietysti teen ekologisia valintoja myös nyt ja on selvää, että omat lapset kasvattaisin kestävän kehityksen periaatteella ja realistiseen vihreyteen, johon itsekin pyrin.

Ap

Vierailija
13/47 |
10.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onnea sekä perhe- että opiskeluhaaveittesi suhteen. Molempien toteuttamisessa toimi päämäärätietoisesti. Endometrioosin takia puhu gynekologisi kanssa lasten hankkimisesta - ei ehkä voi lykätä kolmekymppiseksi asti.

Vierailija
14/47 |
10.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sulla on vaan sokea piste sille, että kaikki ei halua äidiksi. Minä olen puhunt aiheesta paljon erilaisten ihmisten kanssa, ja moni esim. vanha ihminen on sanonut että tuskin olisi hankkinut lapsia, jos valinta olisi ollut oma, mutta kun se ei ollut (ellei halunnut vanhaksipiiaksi).

Vierailija
15/47 |
10.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

APn sanavalinnat ovat kuin suoraan pääministerin suusta. :D Ei kai tämä ole mikään synnytystalkooprovo?

Vierailija
16/47 |
10.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Velana eläminen on nyt trendi, lasten saaminen taas perinteinen normi. Kumpaankin malliin mukautuminen on lyhytnäköistä. Kannattaa pohtia sitä, mikä todella on se, mitä itse haluaa. Trendit muuttuvat, eivätkä normit sovi kaikille. Ap kuulostaa siltä, että hän tietää mitä oikeasti haluaa. Tällöin ei kannata kuunnella trendi-nyrpistelijöitä, jotka hakevat mollaamalla vahvistusta omalle valinnalleen.

Vierailija
17/47 |
10.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itsekin huolissani ikääntymisestä, kuulostaa toki naurettavalta mutta näiden sairauksien kanssa täytyy oikeasti tehdä valintoja nuoremmalla iällä. Äidilläni on pcos ja raskautuminen oli aika pitkä prosessi. Pitkään yrittivät, jopa vuosia. Pari keskenmenoa ja lopulta minä ja siskoni synnyimme molemmat keskosina. Voin vakuuttaa ettei tämä ole mikään synnytystalkooprovo, se on lähinnä mautonta ja järkyttävää. Myötähäpeä.

Ap

Vierailija
18/47 |
10.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mäkin olen huomannut, että nykyään ilmapiiri on sellainen, että sellainen tavallinen perhe-elämä on jotenkin noloa ja vanhanaikaista. Siis se, että muutetaan pientaloalueelle ja kuskataan lasta jääkiekkoharjoituksiin.

Itselläni on kaksi lasta, olen kolmekymppinen ja valinnut tämän perinteisen perhe-elämämallin farmariautoineen ja takapihoineen. Tuttavapiirissä näitä valintoja on katsottu jotenkin kieroon, nykyään trendikästä on jäädä asumaan kaupungin keskustaan, käydä ravintoloissa ja kulttuuritapahtumissa lapsen kanssa ja ylipäänsä elää niin että mikään ei muutu lapsen myötä.

Vierailija
19/47 |
10.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet oikeassa siinä että nuo kaksi sairautta voivat vaikeuttaa raskaaksitulemista ja etenkin silloin kun ikää alkaa jo olla. Kannattaa keskustella gynekologin kanssa asiasta. Nykyään on onneksi hyviä hedelmöityshoitojakin.

Vierailija
20/47 |
10.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei siinä ole mitään noloa. Tai ehkä se nyt ei ole suosituin haave teini-ikäisten keskuudessa, mutta jo 30-vuotiaiden keskuudessa on aivan normaalia, että kaikki miettivät lapsiaihetta ja monella se on tärkeä haave. Nuorempana lapsettomuus ja sinkkuilu on helppoa, kun suuri osa kavereistakin on lapsettomia sinkkuja. Mutta iso osa haaveilee vähintään parisuhteesta ja moni myös lapsista. Se on tavallista ja täysin ok. Lapseperhe-elämä on raskasta ja paljosta joutuu usein luopumaan, mutta on sekin raskasta yhtäkkiä huomata, että kaikki ystävät ovat perheellisiä ja viettävät aikansa nykyään omien laumojensa parissa, kun taas itse saa viettää juhlapyhät yksin.

Ainakin oman tuttavapiirin lapsiperheelliset on pitkälti juuri niitä, keillä on älyä, elämänhallintaa ja hyvät tulot. Vastaavasti lapsettomat ovat isolta osin parikymppisyysvuosiin jäänyttä jengiä, joilla on rumia tatuointeja, vuosituhanteen vaihteeseen jämähtänyt vaatetus, "rock-asenne" ja joku häthätää läpi mennyt amiskoulutus. Että joo, se on varmaan, että mitä kukin nolona pitää... haaveile rauhassa ap! :)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä seitsemän