Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ennenaikainen murrosikä (kohtalotovereita?)

Vierailija
08.12.2018 |

Onkohan täällä palstalla ketään sellaista, joka olisi aikanaan käynyt läpi ennenaikaisen murrosiän?

En ole koskaan tavannut ketään jota tämä aihe koskettaisi. Olisi kuitenkin tosi mielenkiintoista päästä vaihtamaan ajatuksia saman kokeneiden kanssa.

Itselläni asia on aika ajoin mielessä, sillä tavallaan kärsin jälkiseurauksista edelleen. Olen vain 152 cm pitkä, ja sukuni lyhyin. Minusta ennustettiin lähes 170 cm pitkää, ja oma äitinikin on minua yli 10 cm pidempi. Ollessani noin 11-12-vuotias, lääkäri sanoi, että pituuskasvuuni oltaisiin voitu vaikuttaa, mikäli murrosiän alkua olisi hidastettu hormonilääkityksellä, mutta vanhempani eivät tajunneet viedä minua lääkäriin ennen kuin oli liian myöhäistä. Olen oppinut elämään lyhyyden kanssa, mutta kyllä sitä usein miettii, miten moni asia olisi helpompi jos olisi hieman pidempi. Esim. työ- ja opiskeluelämässä olen saanut osakseni vähättelyä ja kyseenalaistusta asiaan liittyen.

Muistan, kuinka olin luokallani ensimmäinen jolla oli kuukautiset, ja rintaliivitkin jouduin hankkimaan jo ala-asteen puolivälissä. Tähän liittyy paljon noloja muistoja liikuntatunneilta ja yökyläilyistä kavereiden luota. Kuukautiseni olivat alusta alkaen kivuliaat ja runsaat, ja sellaisten kanssa piti sitten ala-asteen alkupuolella olevan lapsen pärjätä.Minusta tuntui siltä, että olisin halunnut olla lapsi ja leikkiä, mutta sen sijaan minut pakotettiin kamppailemaan kaikenlaisten aikuisten ongelmien kanssa. Nyt 33-vuotiaana jännitän sitä, alkavatko vaihdevuoteni alle 40-vuotiaana, kun ilmeisesti niin saattaa käydä sellaisilla joilla menkat alkoivat varhain. Kuukautiset ovat muuttuneet epäsäännöllisiksi jne.

Onko täällä yhtään kohtalotoveria?

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
08.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kamalaa.

Vierailija
2/16 |
08.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anteeksi mutta en oikein ymmärtänyt miksei sinulle siis tullut normaalia kasvupyrähdystä? Minun suvussani on ollut varhaista murrosikää mutta sisarukseni ja minä olemme keskimittaisia/pitkiä, olimme vaan ala-asteella pidempiä kuin muut. Itse kasvoin täyteen mittaani jo 13-vuotiaana.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
08.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kasvupyrähdys kyllä tulee näille varhaiset menkat saaneille, mutta on ihan eri juttu kasvaa se pyrähdyksen 25cm 130 cm päälle tai 150 cm päälle. Eli mitä pidempään on ehtinyt virua pituutta ennen menkkojen alkua, sen pidemmäksi kasvaa pyrähdyksessä.

Vierailija
4/16 |
08.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle ei tullut koskaan kasvupyrähdystä, nykyinen pituus on 169cm, menkat alkoi 13-vuotiaana, melkein 14v. Olin vielä ysiluokalla n. 160cm.

Että ei kaikille tule sitä kasvupyrähdystä missään vaiheessa.

Vierailija
5/16 |
08.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri näin, kuten viestissä 3.  Eli ennenaikaisessa murrosiässä pituuskasvun suhteen ongelma on siis siinä, että jos on kovin nuori kasvupyrähdyksen alkaessa, sen tuomat lisäsentit siis tulevat ikääkuin lyhyemmän "lähtöpituuden" päälle.  Siis jos vaikka 9 v. tyttö on 135 cm ja kasvupyrähdys tuo 20 cm lisää pituutta ja kestää sen kaksi vuotta (pituuskasvu päättyy kaiketi viimeistään nelisen vuotta kasvupyrähdyksen alusta), aikuispituus on 155 cm. On ihan eri tilanne, jos pyrähdyksen alkaessa ikää on 12 v. ja lähtöpituus vaikka 150 cm. Jos kuukautiset alkavat varhain, ei tavallaan saa rauhassa kasvaa ennen kuin menkat tulevat siihen "sotkemaan".

Ap

Vierailija
6/16 |
08.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua tavallaan huolettaa myös se, että jos minulla on joskus tytär, niin periikö hän tämän saman ominaisuuden minulta. Toisaalta, sittenhän tiedän tarkkailla ennusmerkkejä ja viedä lääkäriin ajoissa. Jos tässä nyt ylipäätään edes pystyy mitään perhettä koskaan hankkimaan, jos hedelmällisyys on jo loppu.

Vierailija
7/16 |
08.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tutun lapsella tuli oikeasti varhainen murrosikä, jota ei ensin kunnolla tutkittu mutta lopulta siihen sentään suhtauduttiin vakavasti. Tytön rinnat alkoivat kehittyä ja alkoi tulla kuukautisvuotoa tai vastaavaa. Ja ikää oli jotain 3-4 vuotta, en muista tarkalleen. Sen jälkeen kun suostuivat tutkimaan ja selvisi mistä johtui, hoidettiin hormoneilla. 

Vierailija
8/16 |
08.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

mulla alkoi kuukautiset 11 vuotiaana. Olen 160 cm pitkä nykyään. Länsimaalaisen ruokailun tulosta. Lievä ylipaino ja huono ruoka sen tekevät. Harvemmim esiintyy laihoilla ja urheilusilla tytöillä. Pojilla on myös ylipainolla (myös huono ruoka ilman ylipainoa) merkitystä murrosiässä.

Vierailija
9/16 |
08.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulle ei tullut koskaan kasvupyrähdystä, nykyinen pituus on 169cm, menkat alkoi 13-vuotiaana, melkein 14v. Olin vielä ysiluokalla n. 160cm.

Tulihan sulle. Kasvoit nopeampaa tahtia kuukautisia edeltävinä vuosina. Olet keskipituinen, et lyhyt.

Vierailija
10/16 |
08.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olin kyllä lapsena alipainon rajoilla keikkuva rimpula, ja tavallisella kotiruoalla kasvatettu (ei eineksiä tai esikäsiteltyjä vihanneksia tai lihaa). Sitä olen kyllä joskus miettinyt, mitä muovituotteet mahdollisesti vaikuttavat. 80-luvulla ei esim. vielä oltu kielletty BPA:ta lasten astioista. 

Olin 8 v. kun kuukautiset alkoivat.

Ap

Vierailija
11/16 |
08.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noh, itselläni se murrosikä alkoi joskus 9-10-vuotiaana. Ei varmaankaan siis yhtä aikaisin kuin sinulla. Pituutta on 160cm, isäni on 178cm ja äitini 168cm. En ole mitenkään erityisen lyhyt, mutta silti vanhempiani ja veljeäni reilusti lyhyempi. Luulen, että se johtui suht aikaisesta murrosiästä. Olin vieläpä lapsena ja nuorena tosi laiha ja alipainoinen käyrien mukaan. Silti menkat alkoivat 11-vuotiaana kivuliaina ja runsaina. Olin joku 30kg kun menkat alkoivat. Ihan pieni lapsi siis... ”Huvitti” aina koulussa kun opettajatkin puhuivat, että menkat ei ala ennen kuin painaa 50kg. Jouduin aloittamaan e-pillerit 12- tai 13-vuotiaana, ihan tarkkaan en muista. Muita hoitokeinoja niihin ei löytynyt, kokeiltiin monia eri särkylääkkeitä jne. Useasti tajunnantaso heikkeni kipujen takia, en enää tajunnut missä olin... Se oli todella pelottavaa. Rintaliivit hankittiin myöskin joskus 4-5lk.

Olihan se kamalaa: Olisin halunnut elää lapsen elämää edes sinne 13-vuotiaaksi asti, mutta ei kun ei. Se oli aika hirveää olla luokan pienin ja hennoin painoltaan ja silti ensimmäisiä, joilla alkoi murrosikä. Itse olin kuitenkin onnekas tuon pituuskasvun suhteen, taisin kasvaa jotain 15cm menkkojen alkamisen jälkeen. Menkoista en edes tiennyt mitään ennen kuin ne itselläni alkoivat, koulussa kun ei niin aikaisin niistä puhuttu... Ja ikää minulla siis nyt on 20v.

Vierailija
12/16 |
08.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tulihan sulle. Kasvoit nopeampaa tahtia kuukautisia edeltävinä vuosina. Olet keskipituinen, et lyhyt.

No eihän tullut.

Kasvoin todella tasaista tahtia koko ajan, myös ennen menkkojen alkamista edeltävänä aikana. Terkkari pohti vuosittain, että koskakohan se kasvupyrähdys tulee. Ei tullut koskaan. Menkat alkoi aikanaan ja pituutta kasvoin vielä lukiossakin n. 10 cm.

Enkä tietääkseni sanonut lyhyt olevani.

Vierailija
13/16 |
08.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään laiha kirjoitti:

mulla alkoi kuukautiset 11 vuotiaana. Olen 160 cm pitkä nykyään. Länsimaalaisen ruokailun tulosta. Lievä ylipaino ja huono ruoka sen tekevät. Harvemmim esiintyy laihoilla ja urheilusilla tytöillä. Pojilla on myös ylipainolla (myös huono ruoka ilman ylipainoa) merkitystä murrosiässä.

Olin luokkani laihin ja reilusti alipainoinen ja menkat alkoivat 11-vuotiaana.

Vierailija
14/16 |
08.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pystyn niin samaistumaan viestiin 11! Muistan kuinka joskus viidennen luokan bilsantunnilla puhuttiin ihmisen lisääntymisestä, ja opettaja puhui kuukautisista kuin ne olisivat asia joka ei vielä meidän ikäisiämme kosketa. Minä istuin suu supussa pulpettiin tuijottaen. :D 

Jouduin myöskin hankkimaan pillerit 13-vuotiaana, kun menkat olivat niin runsaat ja kivut kaameat. Olin syönyt reseptillä saatavia kipulääkkeitä ennen sitä. Perus-buranoista oli suunnilleen yhtä paljon hyötyä kuin sokeripaloista. Kerran menkat iskivät kun olin viikonlopun kaverilla kylässä. Minä istuin sohvannurkassa vapisevana ja kylmää hikeä valuen. Kaverin äiti luuli että kyse on umpparista ja oli kärräämässä minua ensiapuun. Sain kuitenkin vastusteltua. Hän kysyi sitten äidiltäni onko minulla alkanut kuukautiset, ja äitini vastasi, että kyllä on, ja valaisi asiaa. Minä olin nolo. En olisi halunnut jakaa asiaa kaverin äidin kanssa, vaan pitää sen omana tietonani. Mutta näin jälkikäteen tuntui, että kun noin nuorena alkaa menkat, asia kuului yhtäkkiä suuremmalle joukolle ihmisiä kuin olisi itse halunnut.

Ap

Vierailija
15/16 |
08.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pystyn niin samaistumaan viestiin 11! Muistan kuinka joskus viidennen luokan bilsantunnilla puhuttiin ihmisen lisääntymisestä, ja opettaja puhui kuukautisista kuin ne olisivat asia joka ei vielä meidän ikäisiämme kosketa. Minä istuin suu supussa pulpettiin tuijottaen. :D 

Jouduin myöskin hankkimaan pillerit 13-vuotiaana, kun menkat olivat niin runsaat ja kivut kaameat. Olin syönyt reseptillä saatavia kipulääkkeitä ennen sitä. Perus-buranoista oli suunnilleen yhtä paljon hyötyä kuin sokeripaloista. Kerran menkat iskivät kun olin viikonlopun kaverilla kylässä. Minä istuin sohvannurkassa vapisevana ja kylmää hikeä valuen. Kaverin äiti luuli että kyse on umpparista ja oli kärräämässä minua ensiapuun. Sain kuitenkin vastusteltua. Hän kysyi sitten äidiltäni onko minulla alkanut kuukautiset, ja äitini vastasi, että kyllä on, ja valaisi asiaa. Minä olin nolo. En olisi halunnut jakaa asiaa kaverin äidin kanssa, vaan pitää sen omana tietonani. Mutta näin jälkikäteen tuntui, että kun noin nuorena alkaa menkat, asia kuului yhtäkkiä suuremmalle joukolle ihmisiä kuin olisi itse halunnut.

Ap

Joo juurikin tuo, että annettiin sellainen kuva, että ”tämä ei koske teidän ikäisiänne”. Hahhah.

Itsekin olisin halunnut pitää asian vain omana tietonani, mutta se ei tietenkään onnistunut. Sain nimittäin ennen e-pillereiden aloittamista usein näitä pahoja kipu”kohtauksia” koulussa ja minulla oli pahoinvointiakin. Menin kertomaan aina sietämättömästä olostani opettajalle, jotta pääsisin kotiin. Äitilleni tietenkin sitten aina soitettiin ja hän kertoi näille opettajille siitä, että menkkani ovat alkaneet. Opettajat aina kauhistelivat ja päästivät kotiin onneksi. Myös mummo ja eno tiesivät ja varmasti moni muukin.

Se se vasta olikin ”huvittavaa”, kun olin gynekologilla 12-vuotiaana. Niiden kuukautiskipujen takia siis. :D

Vierailija
16/16 |
13.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

sama juttu mutta oon poika. murrosikä alko noin 9veenä. häpesin sitä aivan karmeesti. pituuskasvu kylläkin oli sitten lopuks ihan suht normaali, onneks.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän neljä