Jos rotavirusrokotteen vauvalle haluaa...
...vaatii vielä aika paljon omaa aktiivisuutta! Itse kysyin tytön 2kk-neuvolassa (kaksi viikkoa sitten), joko rotarokotetta on saatavilla, koska lehdistä olin lukenut, että se on markkinoille tulossa tämän vuoden aikana. Sekä terveydenhoitaja että lääkäri pyörittelivät päitään, ei ollut mitään tietoa siihen mennessä tullut.
Eilen sitten sattumalta eksyin rokote.fi:n ja edelleen Yliopiston apteekin internet-sivuille - ja nytpä on rokote tullut! Tänään soittelin terveysasemalle ja kysyin, miten menetellään, koska rokotteen saa apteekista reseptillä ja toisaalta rokotteen saa antaa vain lääkäri tai hoitaja. Edelleen olivat autuaan tietämättömiä rokotteen saatavilla olosta. Sain kuitenkin reseptin, jolla voin itse lääkkeen apteekista hakea ja tytölle neuvola-ajan ensi viikolle.
Hiukan tiukille meni aikataulun kanssa: rokote annetaan kahtena annoksena, joiden välillä on oltava vähintään neljä viikkoa. Molemmat annokset suositellaan annettavaksi ennen kuin vauva on 16 viikon ikäinen, meillä tulee ensi viikolla 11 viikkoa täyteen. Ihan siis tiedoksi muille, jotka rotarokotteen vauvalle haluavat: olkaa omatoimisia - ja etenkin helmi-maaliskuiset myös aika ripeitä! Enhän toki tiedä, ovatko neuvolat muualla paremmin ajan hermolla kuin täällä, mutta kunhan tässä lämpimikseni informoin...
Lisätietoa löytyy googlettamalla hakusanalla " Rotarix" .
Terveisin,
Curie
Kommentit (2)
että miksi te haluatte vauvalle rotavirusrokotteen? Älkää ymmärtäkö kysymystä väärin, ei ole tarkoitus lainkaan arvostella ratkaisuanne, vaan ihan vilpittömän uteliaasti olisin kiinnostunut kuulemaan syitä tuohon rokotushaluun. Mulle ei meinaan tullut mieleenkään, että ottaisin tuon rokotteen, mutta eipä ois ehtinyt ottakaan, kun rotavirus meillä jo vieraili. Minusta se oli ihan tavallinen ripulitauti (?), ainakin siis meidän silloisella 3-kuisella muistaakseni. Olen kyllä kuullut, että siihen on kuoltukin, mutta kuollaanhan toisaalta flunssaankin jne. Ehkäpä voisin ottaakin rokotteen, jos perehtyisi asiaan paremmin ja kuulisi rokotteen hyötyjä. Jos rotan on sairastanut jo, kannattaako silloin rokottaa?
Yliopiston apteekin www-sivujen tuotevalikoimasta Rotarix jo löytyi, vaan kuinkas kävikään, kun tänään marssin apteekkiin resepteineni... Ei ole ko.tuotetta vielä YA:n varastossa. Farmaseutti soitti lääketehtaalle, josta toimitus luvattiin " ensi tilassa" , mutta toukokuun aikana joka tapauksessa.
Yhden annoksen hinta oli noin 65 euroa ja näitä siis tarvitaan kaksi. Sen verran olen kyllä ilomielin valmis maksamaan, jos vain voimme rotapainajaisen sillä välttää.
Kiihkeästi odottaen,
Curie