Miten aikaisin sydänäänet dopplerilla?
Kiinnostaisi tietää miten aikaisin teillä on vaavin sydänäänet saatu kuulumaan dopplerilla?
Tässä vasta itse raskauden alkuvaiheessa, ja niin epätodellinen olo on. Tahtoisi saada jo todisteita pikkuisesta mahdollisimman pian. Esikoisesta neuvolassa vasta vkolla 15 kuunneltiin ekan kerran, sitä ennen vkolla 12 oli ultrassa nähty. Mutta nyt ei millään malttaisi odottaa tuonne vkolle 12, jolloin ultra on. Eka neuvola vkon 10 aikoihin. Mahtaisko silloin täti suostua kuunnella? Tai voisko silloin jo kuulua? Todennäköisesti meidän neuvolassa on joku iänkaikisen vanha laite... Mitä mieltä olette?
Selmiina 5+2
Kommentit (13)
Nimimerkillä -kokemusta on- ;) Mulla ei tässä raskaudessa vielä 12+3 kuulunut sitten yhtään mitään,vaikka kohtukin on eteenpäin kallellaan.Istukan paikkakin vaikuttaa äänten kuulumiseen,mulla se on edessä ja vieläkin (rv 24) vaikeuttaa äänten löytymistä!
itsellä kuului äänet rv9+1 . tosin neuvolan täti varoitti että voi olla että ei näin aikaisin kuulu, mutta doplerin ku laittoi masun päälle nii siinä se oli heti valmiina. Ja olin viikkoa aikaisemmin käynyt ultrassa joten en pelännyt vaikka ääniä ei olisi sillä kerralla kuulunut.
se on niin monesta asiasta kiinni.
Mutta jos vaan täti suostuu kuuntelemaan, niin ainahan voi yrittää :)
Minun kokemuksia:
Esikoisen kanssa ruvettiin kuuntelemaan aika myöhäisillä viikoilla, en muista.
Kakkosen kanssa 10+ kului, ensimmäisellä neuvolakäynnillä siis.
Nyt odotan kolmatta, tiistaina oli eka neuvola, viikkoja oli silloin 9+2, täti kuitenkin suostui kuuntelemaan, ja kuuluihan ne! Hyvin selvästi.
Mulla on kyllä BM 17, täti sanoi, että sen takia varmasti on mahdollista, kun ei ole yhtään rasvaa mahan päällä.
kannattaa kokeilla, muttei saa panikoida, jos ei kuulu.
Esikosta 10+2 ja tästä toisesta jo 9+0 kuului hyvin. Olen normaalipainoinen, en mitenkään erityisen laiha (166/60) joten ei se aina siitäkään ole kiinni.
Aurina 39+6
Äänet kuuluivat rv 8+. Tosin rasvakerrosta ei ole, joten se ehkä edesauttaa äänten kuulumista.
Lupasi siihen että lääkäri kuuntelee 11+6 ja silloinkin kesti aika kauan ennen kuin löytyivät, mutta sitten kun löytyivät kuuluvat tosi hyvi. Eli niitä voivaa olla yksin kertaisesti vaikea löytää, mutta saatta kuuluakkin, jos hyvin käy.
Samantien kuului jumpsutus, kun dopleri alavatsalle laitettiin. Tämä kakkosesta.
Esikoisesta silloinen neuvolantäti ei suostunut edes yrittämään kuuntelua noilla viikoilla, vasta rv 12 kuunneltiin ja kuului.
terveydenhoitaja oli sitä mieltä että kuunnellaa vasta seuraavalla kerralla, mutta lääkäri kuunteli heti koska olen niin " laiha" (157/48) elikä ei ole ylimääräistä rasvaa. sydänäänet kuuluivat rv10+ takaa vasemmalta pienen etsinnän jälkeen. sen jälkeen on alkanu pahoinvointiki tuntua jo mitättömän pieneltä vaivalta kun todella tietää että masussa asustaa pikkunen..
merkintä vasta rv 15, tästä ei kuulunut 9+4, mutta kaveri voi kuitenkin hyvin. Riippuu monesta asiasta, kuten on jo todettu. Meidän neuvolassa doppleri on ajalta, jolloin se ehkä keksittiin eli tosi huono. Lääkärit on jopa antanut kätilölleni ohjeen, ettei saisi edes yrittää kuunnella ennen ekaa lääkärikäynitä, etteivät äidit panikoisi turhan takia. Itse olen molemmista käynyt varhaisultrassa ykrityisellä, joten tuska ei ollut niin suuri (oli kuitenkin) kun ääniä ei kuulunut, mutta maltoion sitten mieleni np-ultraan tuon rv9 jälkeen... Tuskaa se on, tiedän, itse en ikinä pystyisi odottamaan np-ultraan asti, sen verran koettu tuulimuna kirpasi!
Ihailen kyllä teitä, jotka jaksatte sinne asti sinnitellä! Onnellista odotusta!
Tiina 20+4 ja tytär 0205
Itse en halunnut kokeilla kuuluuko joskus rv 10, koska terkkari sanoi ettei silloin välttämättä kuulu. Mutta taaksepäin kallistunut kohtukin voi joskus tietääkseni vaikeuttaa kuuluvuutta.
Pia
Neuvolassa kuului selvästi kun täti oikean kohdan vaan löysi:)
[color=blue]Riippuu vauvan asenosta,äidin rasvakerroksesta ja tosiaan doplerin laadusta kuuluuko äänet. Joskus 10 viikon tienoilla voi neuvolan täti yrittää kuunella,mutta se riippuu tosi paljon tädistä. Mulla kuului äänet vasta rv:llä 12+. Mutta olin sitä ennen kyllä käynyt jo yksityisellä alkuraskauden ultrassa ja tiesin,että masussa on varmasti asukas. Itse en olis malttanut edes odottaa neuvolan äänien kuuntelua. Jos joskus seuraavaa vauvaa alan odottamaan niin menen takuu varmasti alkuraskaudenultraan vaikka se maksaakin paljon. Mutta silloin saa olla rauhallisin mielin.
Lilli81 36+6