Yli 700 suomalaista sai aiheettoman maksuhäiriömerkinnän, syynä perintäyrityksen prosessivirhe – Luottotietonsa syyttä menettänyt: ”Nyt en pääse pojan kanssa edes ruokaostoksille”
Lowell Suomi Oy pahoittelee tapahtunutta. Iltalehteen yhteyttä ottaneen lukijan luottokortti suljettiin jo merkinnän vuoksi.
Sadoille suomalaisille on kirjautunut maanantain ja keskiviikon välisenä aikana virheellinen luottotietomerkintä. Asia johtuu luotonhallinnan palveluyritys Lowell Suomen (ent. Lindorff) prosessivirheestä.
Lowell Suomi Oy:n varatoimitusjohtaja Seppo Lahtinen vahvistaa tapauksen ja kertoo, että aiheeton merkintä on kirjattu kaikkiaan 725 henkilölle. Merkinnän saaneet ovat henkilöitä, joilla on luottokortti- tai kulutusluottovelkaa perinnässä Lowellilla.
– Virhe havaittiin keskiviikkoiltapäivänä, ja sitä ryhdyttiin heti korjaamaan. Kaikille virheellisen maksuhäiriömerkinnän saaneille on lähetetty tekstiviesti, jossa kerrottiin toimintaohjeita ja pahoiteltiin tapahtunutta, Lahtinen kertoo.
Kommentit (27)
Korjatkaa jos olen väärässä, mutta eikö perinnässä olevilta ole jo luottotiedot menneet?
Vierailija kirjoitti:
Korjatkaa jos olen väärässä, mutta eikö perinnässä olevilta ole jo luottotiedot menneet?
Ei ole. Käräjäoikeus antaa asiasta velkomustuomion, sitä ei yksityinen firma päätä ja hyvä niin.
Helvetimmmoinen sakko vaan firmalle. Muuten ei kiinnosta laittaa prosesseja kuntoon. Kaikenlaiset puuhastelijat sitä pääsevät toheloimaan ja virhe kuitataan jollain varatoimarin pahoittelulla.
Miksi naisella ei ole perus pankkikorttia tai käteistä jemmassa?
Eikö maksuhäiriömerkinnän saa vasta jos joutuu ulosottoon? Ei kai laskun perintätoimistolle päätyminen maksuhäiriömerkintää aiheuta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Korjatkaa jos olen väärässä, mutta eikö perinnässä olevilta ole jo luottotiedot menneet?
Ei ole. Käräjäoikeus antaa asiasta velkomustuomion, sitä ei yksityinen firma päätä ja hyvä niin.
Ok. I stand corrected.
Vierailija kirjoitti:
Miksi naisella ei ole perus pankkikorttia tai käteistä jemmassa?
Harvalla luottokortin omistajalla on erikseen debit-korttia, vaan useimmilla on credit/debit-yhdistelmäkortti. Jos siitä suljetaan credit-puoli, ei myöskään debit-puoli enää toimi.
Mä sain jonkun ihmeen sisäisen maksuhäiriönerkinnän eräässä firmassa pariin otteeseen, kun itse yrittivät tuplasti laskuttaa mua eri viitenumeroisilla laskuilla. Tämä selvitysprosessi sitten olikin aikaa vievää. He eivät kuulemma nähneet maksaamaani summaa reskontrassa, vaikka se toisessa firman pisteessä näkyi maksettuna. Sen sijaan he lähettivät toisen laskun samasta asiasta eri viitenumerolla sekä eri laskunnumerolla. Tämä pariin otteeseen, kertaselvittely ei heille näköjään riittänyt, vaan yrittivät samaa uudelleen parin kuukauden päästä. Lopulta kyllästyin tuollaiseen pelleilyyn ja vaihdoin asiakkaksi kilpailijalle. Ihmettelen vaan miten heillä oli varaa menettää tuhansia euroja firmalle tuonut asiakas muutaman kympin takia. Molemmissa kusetusyrityksissä kyseessä melko pieni summa.
Aiheuttaa, jollei seuraa sitä maksuohjelmaa, joka perintään ryhdyttäessä sovittu.
Enpä ihmettele. Pankit ja hyvin monet palveluyrityksetkin ovat ulkoistaneet perinnän perintäyhtiöille, koska omat resurssit on vedetty liian pieniksi perintää hoitamaan. Samalla on ulkoistettu asiakastiedot, joiden turvallisuusvastuu on kyllä tietojen antajalla edelleenkin. Millaisia tarkastuksia ulkoistetuista palveluista, niiden laadusta ja turvallisuudesta on tehty?
Asiakkaan oikeusturvan loukkaamisen vuoksi L maksakoon korvausta noille väärin kohdelluille asiakkaalle. Ja tervemenoa takaisin Norjaan, kiitos! Miten olisi ryhmäkanne?
Vierailija kirjoitti:
Aiheuttaa, jollei seuraa sitä maksuohjelmaa, joka perintään ryhdyttäessä sovittu.
No eikä aiheuta, siis suoraan. Pitää mennä käräjäoikeuden kautta.
Miksi noi ei maksaneet eräpäivänä laskua tai pyytäneet maksuaikaa laskulle ?
Laittoivat pään pensaaseen ja toivoivat parasta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi naisella ei ole perus pankkikorttia tai käteistä jemmassa?
Harvalla luottokortin omistajalla on erikseen debit-korttia, vaan useimmilla on credit/debit-yhdistelmäkortti. Jos siitä suljetaan credit-puoli, ei myöskään debit-puoli enää toimi.
Kyllähän sitä kuitenkin pitäisi voida verkkopankin kautta rahaa siirtää jos ongelma on kortissa..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi naisella ei ole perus pankkikorttia tai käteistä jemmassa?
Harvalla luottokortin omistajalla on erikseen debit-korttia, vaan useimmilla on credit/debit-yhdistelmäkortti. Jos siitä suljetaan credit-puoli, ei myöskään debit-puoli enää toimi.
Kyllähän sitä kuitenkin pitäisi voida verkkopankin kautta rahaa siirtää jos ongelma on kortissa..
Miten teet ruokaostoksia kaupassa siirtämällä rahaa verkkopankin kautta?
Vierailija kirjoitti:
Helvetimmmoinen sakko vaan firmalle. Muuten ei kiinnosta laittaa prosesseja kuntoon. Kaikenlaiset puuhastelijat sitä pääsevät toheloimaan ja virhe kuitataan jollain varatoimarin pahoittelulla.
Miksi? Virheitä sattuu joskus ja nuo on varmasti jo korjattu. Eivätkä nuo maksuhäiriömerkinnän saaneet olleet mitään aivan syyttömiä kirkassilmiä, olihan heidän luottokorttilaskunsa jo perinnässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi naisella ei ole perus pankkikorttia tai käteistä jemmassa?
Harvalla luottokortin omistajalla on erikseen debit-korttia, vaan useimmilla on credit/debit-yhdistelmäkortti. Jos siitä suljetaan credit-puoli, ei myöskään debit-puoli enää toimi.
Kyllä sillä kortilla silti varmasti saa rahaa Otto.-automaatilta. Edellyttäen että tilillä on.
Haastaisin oikeuteen ja vetäisin kunnolla rahaa millä pärjätä seuraavat 5 vuotta eteenpäin.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/9c784f1e-c715-4084-a4e2-44ac8799e978