Rikkaat, antakaa aivan kaikenlaisia vinkkejä siitä, kuinka vaurastua
Ei ajatella tässä ketjussa, että vain tietyt asiat on sallittua sanoa ääneen vaan kerätään aivan kaikenlaisia vinkkejä, jotka auttavat.
Kommentit (86)
Kävele kaikkien yli, sukulais/kaverisuhteiden karkeaminen ei saa olla rahanteon esteenä, kaverit ovat vain hyötymistä varten. Etuile aina, ylistä itseäsi ja hauku muita. Jos tyrit, niin syytä muita. Älä anna taitamattomuutesi hillitä tahtiasi, jos käytössäsi on muilta saatua rahaa.
Kuulostaako jonkun maan oranssilta presidentiltä?
Piensijoittaja kirjoitti:
Kyllä minä luin ja ymmärsin aivan oikein, mutta kritisoin tuota tapaa arvioida kotitalouksien varallisuutta eriyttäen eri varallisuuden lajit. Vai tarkoitatko, että asuntovarallisuus olisi joteinkin toisarvoista tai peräti arvotonta?
Kyllä Asuntovarallisuus on "arvottomampaa" kuin rahoitusvarallisuus. Sillä on muutamia perustavaa laatua oleva heikkous. 1) jos on vain yksi asunto (kuten valtaosalla, valtaosalla ei ole sijoitusasuntoja) tämä "varallisuus" on vain rasite, eli tuottaa kuluja, ei tuota mitään.
2) asuntojen muuttaminen rahaksi kestää pidempää kuin rahoitusvarallisuuden muuttaminen rahaksi.
3) asuntovarallisuus saattaa muuttua arvottomaksi, kuten monelle Suomessa on jo käynytkin. Niin voi tosin osakkeetkin, mutta osakkeiden hajauttaminen on paljon halvempaa ja helpompaa kuin asuntovarallisuuden.
4) rahoitusvarallisuutta voi käyttää hätävarana paljon joustavammin kuin asuntoja. Jos tulee vaikka 5000 euron äkillinen tarve rahalle, voi sen helpommin irroittaa rahoitusvarallisuudesta kuin kiinteistöistä. TOisaalta laina on näille aina yksi harkittava vaihtoehto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Turha kulutus pois. Osta vaatteet ja harrastusvehkeet kirpparilta.
Olen säästänyt puolessa vuodessa 25 000 e vuosituloilla 10 000 e säästötilille ;)
Kaikki lähtee pienestä.
Itse säästän myös lapsilleni. Tänään tein taas yhden ratkaisun, jonka ansiosta lapseni saa vuodessa hyvällä korolla lisää rahaa.
Itse olen vasta 29-vuotias, mutta toivon että olisin aloittanut tämän jo 26-vuotiaana (aloitin sijoittamisen ja säästämisen, kun olin 27).
Mitäpä niillä säästöillä tekee jos huomenna jäät rekan alle.. Kannattaa elää.
Eläminen ei ole yhtä kuin kuluttaminen.Ihan vaan sulle tiedoksi.
Vierailija kirjoitti:
Piensijoittaja kirjoitti:
Kyllä minä luin ja ymmärsin aivan oikein, mutta kritisoin tuota tapaa arvioida kotitalouksien varallisuutta eriyttäen eri varallisuuden lajit. Vai tarkoitatko, että asuntovarallisuus olisi joteinkin toisarvoista tai peräti arvotonta?
Kyllä Asuntovarallisuus on "arvottomampaa" kuin rahoitusvarallisuus. Sillä on muutamia perustavaa laatua oleva heikkous. 1) jos on vain yksi asunto (kuten valtaosalla, valtaosalla ei ole sijoitusasuntoja) tämä "varallisuus" on vain rasite, eli tuottaa kuluja, ei tuota mitään.
2) asuntojen muuttaminen rahaksi kestää pidempää kuin rahoitusvarallisuuden muuttaminen rahaksi.
3) asuntovarallisuus saattaa muuttua arvottomaksi, kuten monelle Suomessa on jo käynytkin. Niin voi tosin osakkeetkin, mutta osakkeiden hajauttaminen on paljon halvempaa ja helpompaa kuin asuntovarallisuuden.
4) rahoitusvarallisuutta voi käyttää hätävarana paljon joustavammin kuin asuntoja. Jos tulee vaikka 5000 euron äkillinen tarve rahalle, voi sen helpommin irroittaa rahoitusvarallisuudesta kuin kiinteistöistä. TOisaalta laina on näille aina yksi harkittava vaihtoehto.
1) Jossain ihmisen täytyy asuakin. Minäkin maksan tästä vastiketta 350€/kk, kun naapuri maksaa samanlaisesta vuokraa 1700€/kk. Pitää asua melkoisella muuttotappioalueella, että hintojenlasku on suurempaa kuin vuokran ja hoito-, sekä pääomavastikkeen ero.
2) Totta kai asunnon realisointi on hitaampaa kuin osakkeiden, mutta esimerkiksi keskustayksiön myynti Helsingissä ei ole kovin pitkä prosessi.
3) Asuntojen reaaliarvo muuttuu paljon hitaammin kuin osakkeille tai edes rahastoille käy. Itsekin ihmettelin, kun oma indeksirahastoni putosi alkuvuodesta 2016 20%, eli 20.000€ alle kuukaudessa. Rahastoni sentään sijoittaa MSCI:n mukaan, jossa on hyvä hajautus niin maantieteellisesti kuin toimialoittaankin.
4) En suosittele kellekään pelaamista sadoillatuhansilla, jos ei ole 5.000€:n puskuria. Meilläkin on sentään 60.000€. Masterissakin on jo ainakin minulla 5.000€:n luottoraja.
Ps. Ainakin Helsingissä pankki antaa asuntovarallisuudelle paremman vakuusarvon kuin osakkeille. Siitä minäkin alunperin ponnistin sijoittajaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Synny rikkaaseen perheeseen ja saa Kaikki??:D ai rakkautta vai?
Kyllä, rikkaissa perheissä on tarjolla myös rakastamista, kunnioittamista ja toisista välittämistä. Joskus vaikuttaa siltä, että sossutapausten perheissä noistakin on pulaa.
Tästähän ei yleensä puhuta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Turha kulutus pois. Osta vaatteet ja harrastusvehkeet kirpparilta.
Olen säästänyt puolessa vuodessa 25 000 e vuosituloilla 10 000 e säästötilille ;)
Kaikki lähtee pienestä.
Itse säästän myös lapsilleni. Tänään tein taas yhden ratkaisun, jonka ansiosta lapseni saa vuodessa hyvällä korolla lisää rahaa.
Itse olen vasta 29-vuotias, mutta toivon että olisin aloittanut tämän jo 26-vuotiaana (aloitin sijoittamisen ja säästämisen, kun olin 27).
Mitäpä niillä säästöillä tekee jos huomenna jäät rekan alle.. Kannattaa elää.
Eläminen ei ole yhtä kuin kuluttaminen.Ihan vaan sulle tiedoksi.
Tuossapa onkin yksi monista köyhien ja varakkaiden eroista. Köyhä saa tyydytyksen kuluttamisesta ja monelle varakkaalle riittää tyydytyksentunteen saamiseksi ajatus, että voisi kuluttaa. Minä ajattelin aivan samoin ollessani intissä, opiskelija ja työtön. "Voi kun voisin ostaa tuota ja tuota."
Kannattaa mennä aikakoneella helmikuuhun 2011, ja lukea jostain talousalan lehdestä ainakin otsikko " electronic currency bitcoin exceeds value of 1 US dollar" tjsp. Ja sitten sijoitat kahden kuukauden sossutulot ko. rahaan.
Sitten vaan avaat lompakon ja odottelet muutaman vuoden...
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa mennä aikakoneella helmikuuhun 2011, ja lukea jostain talousalan lehdestä ainakin otsikko " electronic currency bitcoin exceeds value of 1 US dollar" tjsp. Ja sitten sijoitat kahden kuukauden sossutulot ko. rahaan.
Sitten vaan avaat lompakon ja odottelet muutaman vuoden...
Helpommalla olisi päässyt kun nyt menisi pari tuntia aikakoneella taakse päin ja lottoaisi tämän iltaiset numerot. Nyt olisi 10 miljoonaa plakkarissa.
Ps. Mahtaako Suomessa olla kuin se yksi bitcoin-miljonääri?
Voisin mennä kauppaan ja ostaa uuden mersun, mutta miksi tekisin niin? Uuden auton osto tarkoittaa arvonaleneman maksamista noin 20% auton arvosta ensimmäisen vuoden aikana.
Tämä ajattelutapa erottaa vauraat ja köyhät. Köyhälle jos annat 100t€, menee hän tuhlaamaan sen tuottamattomiin kohteisiin kuten autoon samantien. Parin vuoden päästä kun autoon tulee vikaa, köyhällä ei enää olekaan rahaa vaan joutuu myymään rikkinäisen auton pois alle 10% ostohinnasta.
Jos olet laiha, sievä ja vähintään keskinkertaisen älykäs, on helpointa vaurastua naimalla rikas mies. Se vaatii määrätietoisuutta, ja avioliitossa kaikenlaisten lieveilmiöiden sietämistä, mutta jos ainoa tavoitteesi on vaurastuminen, niin tämä on vaivattomin vaihtoehto. Tämä siis oletuksella, että ap on nainen.
Osta asunto hyvältä paikalta. Joku vanhempi kiinteistö jotta tietää millainen naapurusto on. Ei mistään muuttotappiokunnasta. Ota asuntolaina mahdollisimman pitkälle ajalle ja ota lyhennysvapaata niin paljon kun saat. Sijoita niin paljon kun voit osakkeisiin. Osakkeet antaa jo osinkoina enemmän kuin asuntolainan korko.
Aloita alussa indeksirahaston kautta. Opi lukemaan osareita ja seuraa maan ja maailman taloutta. Siirry osakkeisiin. Perusta viroon firma sitä varten. Näin vältyt veroilta kun ostat ja myyt.
Opiskele ainakin fm/di stem alalta. Pitäisi saada 4-5t/kk noilla papereilla helposti. Hanki sen jälkeen mba ja yritä hakeutua johtoon.
Yritä päästä jonkun pienen yhtiön omistajaksi. Yrittäjällä on paljon paremmat mahdollisuudet tulla hyvin rikkaaksi kuin osakesäästäjällä. Pörssin ulkopuolella ne parhaimmat aletarjoukset löytyvät.
Lue paljon. 2-3 kirjaa viikossa. Ei ketään huippuammattilaista kiinnosta tulla opettelemaan sinua kädestä pitäen.
Pidä kulut kurissa. Osta muutaman vuoden vanha japski auto. Ne ei hajoa heti käsiin. Syö harvoin ulkona. Opi tekemään terveellistä ruokaa kotona.
Hanki muita rikkaita kavereita. Sanomattakin selvää miksi.
Pidä huolta kunnostasi ja ulkonäöstäsi. Plastiikkakirurgille jos on tarvis. Mitä hyötyä on rahasta jos olet ylipainoinen pultsarin näköinen kaljupää joka ei saa kaupasta palvelua ja av mammatkin nauraa ja halveksii jos yrität juttusille.
Älä hanki tuhlaajamuijaa. Esim joku kullankaivaja venäjältä, thaimaasta tai joku suomimissi herutusinstalla joka on käynyt dupaissa. Älä myöskään mitään katkeraa av mamma tyylistä joka tekee sun elämästä helvetin.
Kulut minimiin.
Osta asunto ja maksa asuntolaina pois hampaat irvessä niin sen jälkeen vältyt maksamasta vuokraa. Sitä ennen asu halvassa pikkuluukussa.
Älä osta mitään turhaa vaan koita saada hyvä mieli siitä, että rahat lisääntyvät tilillä.
Hanki säästöillä sellaista mistä tulee lisää rahaa kuten osakkeita.
Lue netistä kaikkea rahaan ja talouteen liittyvää. Sieltä saat hyviä ideoita mihin kannattaa sijoittaa.
Itsellä tällä tavalla 1,5 miljoonaa kasassa ja aloitin nollasta 15 vuotta sitten. Raha rakastaa sitten rahaa eli miljoonan jälkeen on vauhti alkanut kiihtyä.
Tehkää lujasti töitä - 12...14 tuntia päivässä ja luokaa itsellenne tavoite ja kertokaa se kymmenellä. Siitä se lähtee. Lisäksi: älkääkä tuhlatko vähäisiäkään rahojanne vaan sijoittakaa ne hajauttaen. Odottakaa 20 votta - olette ainakin lähellä rikasta.
Itse olen syntynyt köyhään perheeseen ja jo murrosiässä tiesin, että tulen tekemään asioita toisin. Perheellä on iso merkitys, on täyttä bullshitiä että ihmiset olisivat saman arvoisia. Omasta kolemuksesta kuitenkin tiedän että kaikki on mahdollista.
Kävin opiskeluajan töissä ja säästin määrätietoisesti säästösuunnitelman mukaan. 25-vuotiaana ostin ensimmäisen asuntoni ja neljän vuoden päästä myin muutaman kymppitonnin voitolla. Ostin uuden asunnon sekä sijoitusyksiön, takuuosuus riitti jo molempien lainojen saantiin. 4 vuoden päästä ostin toisen sijoitusasunnon velkavivulla ja samaan aikaan aloin osakesijoittamaan (pörssiosakkeisiin) nollasta. Mitään en tiennyt vaan aloitin nollasta myös pörssiosakesijoittamisen.
Tällä hetkellä olen hankkinut pk-seudulta 5 yksiötä ja pääomaa on näissä kivasti. Velkavipua hyödyntäen saanut homman toimimaan. Salkun arvo on tällä hetkellä n 50 000€, vaikka pörssit nyt surkeat niin minulla osinkotuottoja kuitenkin tulossa muutama tonni. Helppoa ei ole ollut, mutta palkitsevaa.
Hyvä fiilis että olen repäissyt itseni pois köyhyydestä ja voin antaa lapsilleni täysin toisenlaiset lähtökohdat elämään. Molemmilla oma salkku ja heitä opetan jo nyt kuinka tämä maailma toimii
Mä onnistuin juuri alempaa tutkintoa opiskellessa säästämään tilille 15 000 euroa ja valmistun (toivottavasti) velkavapaana. Tein töitä kaupan kassalla niin paljon kuin ehdin normaalin etenemistahdin ohella, mikä on alallani aika paljon, pitäen kuitenkin huolen, että 750/kk keskiarvo ei ylittynyt (täydet tuet). Nostin täyden opintolainan alemman tutkinnon ajalta ja maksoin sen heti takaisin alemman tutkinnon jälkeen. Sain pitää siitä noin 7000e sen hyvityksen ansiosta. Kun valmistun, minulla on opintoaikojen aktiivisuuden ansiosta melko varmat työllisyysnäkymät, ja voin ottaa asuntolainan omaan asuntoon nopeasti.
Olen ikuisesti kiitollinen siitä, että vanhempani säästivät lapsilisät tililleni, vaikka heilläkään ei leveää elo ollut. En ole niitä vielä käyttänyt, mutta kyllä säästöjen olemassolo turvallisuuden tunnetta antaa.
Mitään sijoituksia en ole jaksanut alkaa vekslaamaan vielä tähän päälle, enkä luota myöskään pankkien rahastoihin, vaikka kyllähän noista saisi hyvän pesämunan sijoittamiselle jos intoa riittää. Pankista joskus soittelivat ja yrittivät ties mitä minulle myydä "kun kyllä minua pelottaisi pitää vain käyttötilillä noita rahoja". Vaihdoin pankkia.
Vierailija kirjoitti:
Osta asunto hyvältä paikalta. Joku vanhempi kiinteistö jotta tietää millainen naapurusto on. Ei mistään muuttotappiokunnasta. Ota asuntolaina mahdollisimman pitkälle ajalle ja ota lyhennysvapaata niin paljon kun saat. Sijoita niin paljon kun voit osakkeisiin. Osakkeet antaa jo osinkoina enemmän kuin asuntolainan korko.
Aloita alussa indeksirahaston kautta. Opi lukemaan osareita ja seuraa maan ja maailman taloutta. Siirry osakkeisiin. Perusta viroon firma sitä varten. Näin vältyt veroilta kun ostat ja myyt.
Opiskele ainakin fm/di stem alalta. Pitäisi saada 4-5t/kk noilla papereilla helposti. Hanki sen jälkeen mba ja yritä hakeutua johtoon.
Yritä päästä jonkun pienen yhtiön omistajaksi. Yrittäjällä on paljon paremmat mahdollisuudet tulla hyvin rikkaaksi kuin osakesäästäjällä. Pörssin ulkopuolella ne parhaimmat aletarjoukset löytyvät.
Lue paljon. 2-3 kirjaa viikossa. Ei ketään huippuammattilaista kiinnosta tulla opettelemaan sinua kädestä pitäen.
Pidä kulut kurissa. Osta muutaman vuoden vanha japski auto. Ne ei hajoa heti käsiin. Syö harvoin ulkona. Opi tekemään terveellistä ruokaa kotona.
Pidä huolta kunnostasi ja ulkonäöstäsi. Plastiikkakirurgille jos on tarvis. Mitä hyötyä on rahasta jos olet ylipainoinen pultsarin näköinen kaljupää joka ei saa kaupasta palvelua ja av mammatkin nauraa ja halveksii jos yrität juttusille.
Älä hanki tuhlaajamuijaa. Esim joku kullankaivaja venäjältä, thaimaasta tai joku suomimissi herutusinstalla joka on käynyt dupaissa. Älä myöskään mitään katkeraa av mamma tyylistä joka tekee sun elämästä helvetin.
Paljonko on nettovarallisuutesi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paljonko on nettovarallisuutesi?
'
N 5 miljoonaa.
Vierailija kirjoitti:
Voisin mennä kauppaan ja ostaa uuden mersun, mutta miksi tekisin niin? Uuden auton osto tarkoittaa arvonaleneman maksamista noin 20% auton arvosta ensimmäisen vuoden aikana.
Tämä ajattelutapa erottaa vauraat ja köyhät. Köyhälle jos annat 100t€, menee hän tuhlaamaan sen tuottamattomiin kohteisiin kuten autoon samantien. Parin vuoden päästä kun autoon tulee vikaa, köyhällä ei enää olekaan rahaa vaan joutuu myymään rikkinäisen auton pois alle 10% ostohinnasta.
Jepjep. Yksi tuntemani nuori muija sai vähän aikaa sitten suuren summan rahaa vakuutuksesta kun sen veli kuoli. Kuulemma kuusinumeroinen summa rahaa.
Tarjosi sen jälkeen aina kaikille baarissa, meni rasvaimuun, laittoi vanhempien kämpän remppaan, osti uuden auton, uuden ison ja kalliin telkkarin, uudet huonekalut, lomamatkan systerille jne. Kuulemma puolet rahoista mennyt jo ja vanhemmat ovat takavarikoineet loput. Antavat nyt sille pientä viikkorahaa siitä.
Eipä muijilla kyllä yleensäkkään ole mitään hajua rahan käytöstä. Varsinkaan nuorilla ja kauneilla. Eipä voi muuta sanoa kun seuraa sivusta. Ajatukset just jotain tyyliin tää lv laukku oli -50% alennuksessa eli mä tienasin kolme tonnii kun mä ostin sen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Otatko tosta asunnosta siis vuokraa vai itse asut?
Mikä on fm/di stem ja mba? Ja oot siis itse opiskellut kaikesta noista osakkeista yms.?
Opintolainan maksimimäärä näyttää olevan 650€/kk. Kauanko maisteriopinnot yleensä kestävät? Ehkä noin 6 vuotta, eli sijoitettavaa kertyy noin 35000€. Keskimäärin ne tuottavat nettovoittoa noin 4% vuodessa, eli potti olisi noin 40.000€, josta voiton osuus 5.000€.
Kun otetaan huomioon opintojen venyminen ja sosiaalisen verkostoitumisen vaikeutuminen työnteon vuoksi, niin minusta tuo ei välttämättä ole niin hyvä idea kuin äkkiseltään kuvittelisi.
Toki luen mielelläni tuhkimotarinoita opintolainalla sijoittamisesta. Etenkin, jos sitä ei ole tehty pelkän nousukauden aikana.