Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tunnetteko tekin monia abortin tehneitä, vai onko tämä nyt sitten sellainen kupla?

Vierailija
08.12.2018 |

Lähipiirissäni on kolme abortin tehnyttä, heistä yksi on tehnyt abortin kaksi kertaa. Lisäksi tiedän (kaverin kämppis) nuoren naisen, joka tekee abortteja "vähän väliä" (eli tainnut tehdä kolme) mutta on muutenkin moniongelmainen. Nuo kaverini puolestaan ovat mielestäni ihan perus tyyppejä, mutta varmaan kun kuulun itsekin siihen porukkaan niin väkisinkin pidän meininkiä normaalina.

Siis tiedän/tunnen neljä abortin tehnyttä naista, mutta abortteja yhteensä 7 kpl. Kaikki tehty sosiaalisilla perusteilla, ts. ei ollut oikea hetki. Kaikki (nistiä lukuun ottamatta) kuitenkin sellaisia, jotka joskus haluavat lapsia, olivat abortin tehdessään hyvässä parisuhteessa ja edelleen saman miehen kanssa, yksi on nyt suunnitellusti raskaana. Sen verran kuin tiedän niin tällä joka teki kahdesti abortin oli kyse ehkäisyn pettämisestä (ensin petti kondomi, sitten petti pillerit) ja muilla taas huolimattomuudesta.

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
08.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pidän aika erikoisena, että ylipäätänsä olet tietoinen asiasta, ellei kyseessä ole hyvin läheiset ystävät. Vaikea sanoa onko sinun lähipiirisi poikkeuksellinen, kun suurimmalla osalla tuskin on mitään käsitystä siitä onko joku läheinen abortin joskus tehnyt vai ei.

Vierailija
2/21 |
08.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pidän aika erikoisena, että ylipäätänsä olet tietoinen asiasta, ellei kyseessä ole hyvin läheiset ystävät. Vaikea sanoa onko sinun lähipiirisi poikkeuksellinen, kun suurimmalla osalla tuskin on mitään käsitystä siitä onko joku läheinen abortin joskus tehnyt vai ei.

Ovat läheisiä ystäviä ja sitten se yksi joka ei ole, niin on muuten vain sellainen että kailottaa asiansa kaikille. Pidetäänkö aborttia sitten niin häpeällisenä asiana joissain piireissä, ettei siitä voi ystäville kertoa? Jos siis ko. ystävän kanssa muutenkin puhutaan vaikka seksistä ja parisuhteesta ja tulevaisuuden suunnitelmista yms. Sen nyt ymmärrän ettei työkavereitten kanssa puhuta oikein mistään henkilökohtaisesta.

-ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
08.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän kolme abortin tehnyttä ihmistä, kaikki ihan tavallisia tyyppejä, kaikki alle parikymppisiä silloin kun abortin tekivät. Yksi on sen jälkeen saanut suunnitellusti lapsen.

Vierailija
4/21 |
08.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhden vain tunnen. Kun itse olin nuori ja jouduin sairaalaan, pienessä kyläyhteisössä naapurit antoi mulle oman diagnoosinsa "abortti sille on tehty". No ei tehty.

Vierailija
5/21 |
08.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä ketään muuta kuin itseni joka olisi tehnyt abortin. Eikä mun kahdesta abortista tiedä kuin kaksi ystävää, en todellakaan siitä kailota kenellekään vaikka niistä on aikaa jo toisesta 20 vuotta ja toisesta liki 30. Mun elämäntilanteessa silloin ne oli oikein tehdä, enkä ole katunut. Toki toivon ettei olisi tarvinnut, mutta minkäs teet kun ei aikakonetta ole vieläkään keksitty.

Kyllä sä ap oot nyt jossain kuplassa todellakin, varsinkin kun abortit vähentyy vuosi vuodelta.

Vierailija
6/21 |
08.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Abortteja suoritetaan Suomessa suunnilleen 10 000 vuodessa ja syntyviä lapsia on noin 50 000. Eli aika paljon.

Mun tuttavapiirissä ei ole kovin paljoa nuoria naisia. Ja eipä niistä aborteista kai kauheesti huudella.

Vierailija
7/21 |
08.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se nyt vain nuorten naisten juttu ole. Tiedän kaksi. Äidin keski-ikäinen työkaveri ei halunnut neljättä iltatähdeksi, ja hyvä varmaan niin.

Toinen oli sitten näitä tarkoittamattomia teinijuttuja. Kerkesi jutella harrastuksessa innoissaan, että odottaa. Ja sitten kysäistiin tilanteesta yhtä noloina, kun ei mitään alkanut tapahtua.

Vierailija
8/21 |
08.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://www.kaleva.fi/uutiset/kotimaa/nuoret-tekevat-yha-vahemman-abort…

"Vuonna 1987 Suomessa tehtiin liki 13 000 aborttia, kun vuonna 2017 niitä oli noin 9 360."

Eli on laskenut myös aborttien määrä noin 9000 kun syntyvyyskin on laskenut.

Vierailija
9/21 |
08.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pari kaveria itkee aina nousuhumalassa sitä, miten se oma lapsi olisi nyt menossa kouluun tms. jos olisi saanut syntyä. Mutta kun oli se abortti. Tekisi mieli sanoa, että ihan itse sen valitsit, kun oli matka Kreikkaan varattuna etkä halunnut olla lomalla raskaana.

Vierailija
10/21 |
08.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todellakin elät kuplassa. Itse tiedän yhden abortin thneen naisen. Se oli hänelle suuri kriisi ja hän itki sitä minulle vaihtoehtoja läpi käydessään.

Itse aioin kerran thdä abortin myöhäisellä vaiheella lapselle joka ei olisi synnyttään elänyt kun muutaman tunnin, mutta en lopulta ehtinyt, koska jotain muutakin meni pieleen ja raskaus meni itsestään kesken ennen sairaala-aikaa. Oli kamalaa, joka tavalla ja joka suhteessa, henkisesti ja fyysisesti.

Vierailija
11/21 |
08.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Abortti on aina murha ja siitä pitäisi tulla rangaistus vankeutta myös abortin tekevälle kätilölle.

Vierailija
12/21 |
08.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Abortti on aina murha ja siitä pitäisi tulla rangaistus vankeutta myös abortin tekevälle kätilölle.

Yksikään kätilö ei abortteja ainakaan laillisesti tee, avustaa saattaa kyllä, ja muutenkin, painu helvettiin.

Vierailija
13/21 |
08.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnen 1 ja tiedän 2.

Vierailija
14/21 |
08.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tunnen 1 ja tiedän 2.

Ei vaan tunnenkin kaksi.

Vierailija
15/21 |
08.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pari kaveria itkee aina nousuhumalassa sitä, miten se oma lapsi olisi nyt menossa kouluun tms. jos olisi saanut syntyä. Mutta kun oli se abortti. Tekisi mieli sanoa, että ihan itse sen valitsit, kun oli matka Kreikkaan varattuna etkä halunnut olla lomalla raskaana.

Ja sit sä heräsit. En tunne ketään joka katuisi aborttia.

Vierailija
16/21 |
08.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja sit sä heräsit. En tunne ketään joka katuisi aborttia.

Minä tunnen yhden. Matala ÄO ja mielenterveysongelmia eikä ilmeisesti olisi halunnut aborttia, mutta hoitotaho/läheiset onnistuivat suostuttelemaan. Nyt aina puhuu siitä minkä ikäinen lapsi olisi jos olisi saanut syntyä.

Vierailija
17/21 |
08.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhden kaverin aborttia pidän aika turhana, oli kuulemma huono ajankohta. Teki saman miehen kanssa suunnitellusti lapsen heti seuraavana vuonna.

Vierailija
18/21 |
08.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnen kolme abortin tehnyttä ja kaikki katuvat aborttiaan, jokaisella kyseessä ensiraskaus ja jäivät kuitenkin saman miehen kanssa yhteen tehden myöhemmin 2-4 lasta.

Vierailija
19/21 |
08.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tunne yhtäkään, mutta todellisuudessahan saatan oikeasati tunteakin. Eiköhän se ole jokaisen oma asia, josta ei kaikille kerrota.

Vierailija
20/21 |
08.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika ilkeää sinulta, kun selvästi kaveri katuu ja suree tekemäänsä.