Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Teettekö ihmisistä päätelmiä heidän lastensa nimien pohjalta?

Vierailija
05.12.2018 |

Täällä kun usein arvioidaan lasten nimiä wt:ksi tms.

Kommentit (84)

Vierailija
21/84 |
05.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vähän riippuu. Olen naimisissa kiinalaisen kanssa ja itse olen puoliksi espanjalainen ja puoliksi suomalainen ja mietimme espanjalaisia nimiä koska suomalainen nimi olisi outo antaa lapselle joka ei yhtään näytä suomalaiselta, jonka vanhemmat eivät näytä suomalaisilta (vaikka puhumme kummatkin ihan kunnon suomea) ja ulkomaalaiset sukunimet. 

Mun mielestä ei olisi mitenkään outoa antaa suomalaista nimeä lapselle, jonka äiti on puoliksi suomalainen. Ihan yhtä outoa se olisi kuin antaa tuo espanjankielinen nimi, jos olet puoliksi espanjalainen. Ja onhan paljon nimiä, jotka ovat käytössä sekä Suomessa että Espanjassa.

Vierailija
22/84 |
05.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä naapurustossa esim

suomenruotsalaiset lapset Emma, Oscar, Alex.

wt-perheen lapset Jare, Jere, Julita, Janna

boheemiperheen lapset Salama, Peppi, Oiva.

luontoiluperheen lapset Hilla, Pyry, Ruusu, Vanamo

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/84 |
05.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tajua logiikkaa, että nimen ja sukunimen pitää välttämättä olla samanlaiset. Tälläkin hetkellä eri kansalaisuuksienkin liittoja on niin paljon, että ihan luonnollista jos lapsella on erimaalainen etu -ja sukunimi. Entä jos menisin naimisiin vaikka espanjalaisen urhon kanssa, ja haluaisin miehen nimen, mutta asumme Suomessa? Eikö olisi mukava antaa silti suomalainen etunimi, jos haluaa? Ja tulevaisuudessa globalisaatio aiheuttaa sitä, että yhä yleisempää on omituinen nimiyhdistelmä, silloin se ei kuulosta enää oudolta.

Itsekään en ymmärrä tätä. Monet supisuomalaiset perustelevat ulkomaalaista etunimeä ulkomaalaisella (käytännössä ruotsinkielisellä) sukunimellään. Eihän siinä ole mitään järkeä. :D Omasta mielestäni etunimen tulisi olla lapsen omasta kulttuurista (tai jostain niistä). Madeleine Sundberg on ihan yhtä hölmö kuin Madeleine Niemi, jos perhe on täysin suomenkielinen.

Minusta Madeleine Niemi ei edes kuulosta hölmöltä, Niemi on neutraalin mielleyhtymän antava sukunimi ja Madeleine kuulostaa kauniilta. Vaikka suomenkielinen vastine Matleena (?) onkin olemassa, niin se on erilainen monella tapaa eikä välttämättä miellytä korvaa yhtä lailla.

Vierailija
24/84 |
05.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä naapurustossa esim

suomenruotsalaiset lapset Emma, Oscar, Alex.

wt-perheen lapset Jare, Jere, Julita, Janna

boheemiperheen lapset Salama, Peppi, Oiva.

luontoiluperheen lapset Hilla, Pyry, Ruusu, Vanamo

Ruotsinkielisillä ja wt-nimillä ei juurikaan eroa mielestäni.

Vierailija
25/84 |
05.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teen.

Vierailija
26/84 |
05.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En oikeastaan.

Vierailija
27/84 |
05.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000005280836.html

Juntit antavat hienostelevia nimiä lapsilleen, varakkaat ns. tavallisia suomalaisia nimiä. 

Vierailija
28/84 |
05.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lastenhoitajana olen huomannut, että nimet korreloivat vanhempien kiinnostuksia tai arvoja. Esim. Hoitamieni eräoppaiden lapsilla on poikkeuksetta ollut luontoon viittaavat nimet. Lapsen toinen nimi viittaa usein siihen, onko suku idästä vai lännestä (Elina vs Johanna). Lisäksi on sitten nimi Saana, jos Saana on tyttö, hänen perheensä on todennäköisesti etelästä, pojat puolestaan pohjoisesta. Saana on siis perujaan saamelainen pojan nimi.

Vierailija
29/84 |
05.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä. Syntyy koko perheestä tietty kuva, jos lasten nimet ovat Kivi, Kuu ja Käpy tai Jennica, Jassica ja Jade tai Ebba, Jakob ja Alexander. Oma lukunsa ovat sitten nämä Elvit ja Helvit.

Vierailija
30/84 |
05.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuli mieleeni vitsi, jossa lastentarhassa psykologi keskusteli lasten ja äitien kanssa äitien intohimoista tiettyihin asioihin, minkä innoittamana ovat nimenneet lapsensa. Esim Sadun äiti on innokas satujen lukija, kirjoittaa niitä itsekin, Roosan äiti on intohimoinen puutarhuri, kasvattaa ja pitää erityisesti ruusuista, Tuulin äiti on innokas purjehtija, silloin eräs äiti tokaisi pojalleen, tuleppas nyt pikku-Jorma, kengät jalkaan, lähdetään kotiin.

Vierailija
31/84 |
05.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vähän riippuu. Olen naimisissa kiinalaisen kanssa ja itse olen puoliksi espanjalainen ja puoliksi suomalainen ja mietimme espanjalaisia nimiä koska suomalainen nimi olisi outo antaa lapselle joka ei yhtään näytä suomalaiselta, jonka vanhemmat eivät näytä suomalaisilta (vaikka puhumme kummatkin ihan kunnon suomea) ja ulkomaalaiset sukunimet. 

Mun mielestä ei olisi mitenkään outoa antaa suomalaista nimeä lapselle, jonka äiti on puoliksi suomalainen. Ihan yhtä outoa se olisi kuin antaa tuo espanjankielinen nimi, jos olet puoliksi espanjalainen. Ja onhan paljon nimiä, jotka ovat käytössä sekä Suomessa että Espanjassa.

Nojoo, like I said, vähän riippuu. Lapsella tulis olemaan miehen kiinalainen sukunimi.  Olisi ehkä pitänyt mainita, että suomalaisjuureni eivät ole 100% suomalaiset alkujen alkajiksikaan. Toki voitais nimetä lapsi jollain kauniilla suomalaisella nimellä, mutta itse vierastan. Mietittiin että annettaisiin kolmanneksi nimeksi suomalainen nimi.

Vierailija
32/84 |
05.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyttäreni ovat Iida ja Senja

Arvaisitteko, että minulla  on sivusiilit, tatuointeja ja tarkkaavaisuushäiriö?

Vierailija
33/84 |
05.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaan silloin jos jokaisella lapsella on eri sukunimi.

Yhdellä äidillä 8 Jormaa ja toinen ihmetteli että millä ihmeellä he tietävät ketä tarkoitetaan niin kuulemma sukunimen perusteella.

Vierailija
34/84 |
05.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tajua logiikkaa, että nimen ja sukunimen pitää välttämättä olla samanlaiset. Tälläkin hetkellä eri kansalaisuuksienkin liittoja on niin paljon, että ihan luonnollista jos lapsella on erimaalainen etu -ja sukunimi. Entä jos menisin naimisiin vaikka espanjalaisen urhon kanssa, ja haluaisin miehen nimen, mutta asumme Suomessa? Eikö olisi mukava antaa silti suomalainen etunimi, jos haluaa? Ja tulevaisuudessa globalisaatio aiheuttaa sitä, että yhä yleisempää on omituinen nimiyhdistelmä, silloin se ei kuulosta enää oudolta.

Itsekään en ymmärrä tätä. Monet supisuomalaiset perustelevat ulkomaalaista etunimeä ulkomaalaisella (käytännössä ruotsinkielisellä) sukunimellään. Eihän siinä ole mitään järkeä. :D Omasta mielestäni etunimen tulisi olla lapsen omasta kulttuurista (tai jostain niistä). Madeleine Sundberg on ihan yhtä hölmö kuin Madeleine Niemi, jos perhe on täysin suomenkielinen.

Minusta Madeleine Niemi ei edes kuulosta hölmöltä, Niemi on neutraalin mielleyhtymän antava sukunimi ja Madeleine kuulostaa kauniilta. Vaikka suomenkielinen vastine Matleena (?) onkin olemassa, niin se on erilainen monella tapaa eikä välttämättä miellytä korvaa yhtä lailla.

Madeleine ei sovi suomen kieleen lausumisensa vuoksi, vaikka onkin kaunis nimi. Itse en ainakaan antaisi lapselleni nimeä, jota ei lausuta hänen äidinkielensä mukaan (jos hänellä on vain yksi äidinkieli).

Vierailija
35/84 |
05.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö Räikkösten tytöllä ole aikamoinen nimirimpsu?🙈

Vierailija
36/84 |
05.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä. Jos lapsen nimi on Jennica , Yasmin,  Luca tai Romeo niin tiedän heti että äiti on kouluttamaton, ketjupolttava teiniäiti joka asuu jossain vuokraläävässä.

Vierailija
37/84 |
05.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tyttäreni ovat Iida ja Senja

Arvaisitteko, että minulla  on sivusiilit, tatuointeja ja tarkkaavaisuushäiriö?

Kun kysyit, niin kyllä.

Vierailija
38/84 |
05.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tee. En ole koskaan tosi elämässä törmännyt juuri näihin korrelaatioihin paitsi että Janica oli sellaisen semi-wt perheen lapsi. Mutta kyllä niitä erikoisia nimiä on ollut ihan myös menestyvien ihmisten lapsilla tai ehkäpä oman kokemuksen mukaan juuri heillä koska siihen tarvitaan tietynlaista pokkaa antaa joku oikeasti hieno ja vanhahtava nimi.

Vierailija
39/84 |
05.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän tytöstä tuli viime viikonloppuna Hilma. Mitä se meistä kertoo?

Vierailija
40/84 |
05.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meidän tytöstä tuli viime viikonloppuna Hilma. Mitä se meistä kertoo?

Kuulostaa aika keskiluokkaiselta nimeltä.