Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi jotkut viettävät joulunsa niin että on kattovalotkin päällä, eikä yhtään tunnelmallista hämärää

Vierailija
04.12.2018 |

jossa valo tulee enemmän jouluvaloista ja kynttilöistä? Korkeintaan sen lisäksi pöytälampussa valo. Ei kirkasta.
Mikään ei ole ankeampaa kuin nähdä joidenkin joulun viettoa esim televisiosta, kun kaikki valot on huoneessa päällä jossa kuusi tai joulupöytä on, ja siellä ollaan mukamas viettämässä sitten joulua isolla joukolla tonttulakit päässä. Missä joulun tunnelma, ei se kyllä onnistu ilman hämärää valaistusta ja kynttilöiden ja jouluvalojen tuomaa tunnelmaa.

Tietysti jos on pienestä tottunut että kaikki valot on jouluna päällä, se ei haittaa. Mutta täytyy ihmetellä mikä pointti on joulukuusessakaan, jos se ei saa loistaa, vaan se on siellä kirkkaasti valaistussa huoneessa, eikä sen valotkaan pääse oikeuksiinsa.

Kommentit (39)

Vierailija
21/39 |
04.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska siinä hämärässä ei näe tehdä mitään. En halua rasittaa silmiä sillä että yritän tihrustaa kirjan sanoja pimeässä kuin vaihtoehtona on hyvä valo

Jaa että askartelet sditten koko valveillaoloajan, vaikea uskoa. Kai jouluna sentään myöäs rentoudut löhöten olkkarissa suklaata syöden ja jotain ehkäö lasissa, kun on jo ilta?

Ai niin, et tietenkään, kun sinä et syö suklaata etkä juo alkoholia, olinpa tyhmä. Rentoutuminenkin on kielletty.

Itellä tohon rentoutumiseen kuuluu just lukeminen tai käsillä tekeminen. Siinä samalla voi syödä suklaata ja juoda mitä mieli tekee. Sohvalla jos löhöää, etenkin hämärässä, niin siihen nukahtaa.

Vierailija
22/39 |
04.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kynttilät on p*rseestä!! Ei niitä jaksa vahtia, ne savuttaa ja nokeaa ja sotkee muutenkin. Sanonko mihin arvon jouluhörhö voi kynttilänsä työntää...

Tähän aikaan vuodesta on niin turkasen pimeää, että jos minua nyt sattuu huvittamaan vaikka istua kirkasvalon kanssa jouluaattona, niin aivan varmasti sen teen. Paheksuppa sitä sitten.

Et oo koskaan kuullut sähkökynttilöistä ja muista jouluvaloista? Nykyään saa myös patterilla toimivia kynttilöitä, nättejä ovat ja vaarattomia.

Ihan yhtä rumia ja turhia, ku tavallisetki kynttilät. Lisäksi pattereiden raahaaminen kaupasta kotiin ja takasin kierrätykseen joidenki saakelin valojen takia on mielestäni lähinnä ajanhukkaa. Mikset ymmärrä, että ihmisillä on erilaisia mieltymyksiä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/39 |
04.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No höpö höpö itelles!

Mistä sinä edes muiden joulunvietot noin tarkasti tiedät ja mitä se sinua liikuttaa? Seuraavaksi kritisoit varmaan joidenkin tapaa pyyhkiä pyllynsä sinun mielestäsi väärällä tekniikalla.

Eiköhän jokainen tee juuri sellaisen joulun kuin itse tahtoo.

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos se on kuvattu telkkariin, on pakko olla kameroiden takia kunnon valot tai näkisit pelkkää harmaata suttua.

Vierailija kirjoitti:

jossa valo tulee enemmän jouluvaloista ja kynttilöistä? Korkeintaan sen lisäksi pöytälampussa valo. Ei kirkasta.

Mikään ei ole ankeampaa kuin nähdä joidenkin joulun viettoa esim televisiosta, kun kaikki valot on huoneessa päällä jossa kuusi tai joulupöytä on, ja siellä ollaan mukamas viettämässä sitten joulua isolla joukolla tonttulakit päässä. Missä joulun tunnelma, ei se kyllä onnistu ilman hämärää valaistusta ja kynttilöiden ja jouluvalojen tuomaa tunnelmaa.

Tietysti jos on pienestä tottunut että kaikki valot on jouluna päällä, se ei haittaa. Mutta täytyy ihmetellä mikä pointti on joulukuusessakaan, jos se ei saa loistaa, vaan se on siellä kirkkaasti valaistussa huoneessa, eikä sen valotkaan pääse oikeuksiinsa.

Höpö höpö, näkee myös hämärää valaistusta ja tunnelmaa televisiosta. Kyllä hämärän kuvaaminen onnistuu ihan hyvin. On vain ihmisiä jotka viettävät joulunsa kattovalon loisteessa, ei siihen muuta syytä ole. Ankeaa.

Vierailija
24/39 |
04.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä ei ole jouluvaloja tai -koristeitakaan ja kissojen ja taaperon takia kynttilät olisivat vaarallisia.

Ettehän te sitten joulua edes vietä, joten aloitus ei koske sinua.

No mistäs sinä se tiedät ettemme viettäisi? Kyllä me vietämme.

Vierailija
25/39 |
04.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä, mutta minun mieheltäni voisi asiaa tiedustella. Käyn kymmeniä kertoja päivässä sammuttamassa valot, jotka ukko räppäsee päälle heti kun silmä välttää. Taitaa olla kyse siitä, ettei kynttilät ja jouluvalot oikein muistu mieleen. Vaikka on sanottu.

Vierailija
26/39 |
04.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska siinä hämärässä ei näe tehdä mitään. En halua rasittaa silmiä sillä että yritän tihrustaa kirjan sanoja pimeässä kuin vaihtoehtona on hyvä valo

Jaa että askartelet sditten koko valveillaoloajan, vaikea uskoa. Kai jouluna sentään myöäs rentoudut löhöten olkkarissa suklaata syöden ja jotain ehkäö lasissa, kun on jo ilta?

Ai niin, et tietenkään, kun sinä et syö suklaata etkä juo alkoholia, olinpa tyhmä. Rentoutuminenkin on kielletty.

Mitä helvettiä. En ole lainaamasi, mutta mulle nimenomaan ne käsityöt ja muu askartelu on rentoutumista. Suklaata syön, alkoholi ei kuulu mun elämään eli lasissa on limsaa tai glögiä. Voisin aivan hyvin sen jälkeen, kun kuusi on koristeltu neuloa koko valveillaoloajan, välillä hakea kinkkua ja jatkaa sitten taas.

Vierailija
27/39 |
04.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnelmointi mukavaa hiukan kyllästyttää vuosien mittaan.

Joulutunnelma syntyy muustakin.

Jouluna kuuluisi olla jotenkuten kaikki hyvin, ei ikinä ole ollut.

Perheen juopottelut ja kaikki epämukava, kauheaa kun siitä tuli kulttuuria, josta vielä vitsailtiin.

Yksi ainoa joulu kun pyynnöstäni otettiin vain yksi glögi.

Vierailija
28/39 |
04.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jeesus oli valontuoja, muistan lapsuudesta, 60-luvulta, kuinka mummo jätti kotiin joka ikisen hehkulampun loistamaan kun lähti aamulla klo 6 joulukirkkoon. Samoin kirkossa loisti kaikki sähköistetyt kristallikruunut ja vieressä vielä kynttilät. Joskus 70-luvulla joku moderni pankinjohtajan vaimo ehdotti pelkkää kynttilävalaistusta joulukirkkoon, siitäpä älämölö syntyi. Muuten sitten arkena valoja sammuteltiin, niin että minua vieläkin ahdistaa hämärä valaistus.

Vierailija
29/39 |
04.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No höpö höpö itelles!

Mistä sinä edes muiden joulunvietot noin tarkasti tiedät ja mitä se sinua liikuttaa? Seuraavaksi kritisoit varmaan joidenkin tapaa pyyhkiä pyllynsä sinun mielestäsi väärällä tekniikalla.

Eiköhän jokainen tee juuri sellaisen joulun kuin itse tahtoo.

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos se on kuvattu telkkariin, on pakko olla kameroiden takia kunnon valot tai näkisit pelkkää harmaata suttua.

Vierailija kirjoitti:

Höpö höpö, näkee myös hämärää valaistusta ja tunnelmaa televisiosta. Kyllä hämärän kuvaaminen onnistuu ihan hyvin. On vain ihmisiä jotka viettävät joulunsa kattovalon loisteessa, ei siihen muuta syytä ole. Ankeaa.

Menikö tunteisiin!

Vierailija
30/39 |
04.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä helvettiä. En ole lainaamasi, mutta mulle nimenomaan ne käsityöt ja muu askartelu on rentoutumista. Suklaata syön, alkoholi ei kuulu mun elämään eli lasissa on limsaa tai glögiä. Voisin aivan hyvin sen jälkeen, kun kuusi on koristeltu neuloa koko valveillaoloajan, välillä hakea kinkkua ja jatkaa sitten taas.

Miksi sulla on kuusi tai siinä kuusessa valot, jos pidät täyden valaistuksen olohuoneessa aina? Mitä järkeä?

Vierailija
31/39 |
04.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa ihmetellyt, kerran olin kylässä joulunpyhinä perheessä, jossa oli kirkkaat helogeenilamput päällä kokoajan. Kolkko tunnelma oli, vaikka oli joulukoristeitakin. Ei tuntunut joululta.

Vierailija
32/39 |
04.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi jotkut tuhlaavat aikaansa murehtimalla toisten ihmisten tapoja?

Siksi että tää on keskustelupalsta.

Keskustella voi arvostelemattakin. Esim: minä pidän jouluna tunnelmavalaistuksesta. Ovatko ihmiset nykyään niin onnettomia omassa elämässään, että parempi olo tulee arvostelemalla toisia ja samalla kehumalla omia valintojaan tietenkin paremmiksi?

Vierailija
33/39 |
04.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä en ymmärrä ylipäätään niitä jotka elävät kirkkaan kattolampun alla ympäri vuoden. Välillä näkee että olohuoneessa palaa oikein kylmä ja kirkas loisteputkilamppu. Keittiössä ehkä just ja just ok sellainen, mutta miten ihmeessä jonkun mielestä voi olla viihtyisää tuollainen olohuoneessa? Lisäksi nämä ihmiset ovat kuin näyttämöllä, jos eivät sulje verhoja.

Ihanaa, että joku tunnustaa ymmärryksensä vajavaisuuden.

Vierailija
34/39 |
04.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotona oli loisteputkia, koska äiti piti niistä. En ymmärtänyt kärsiä kyseisistä valoista.

Kotona luen usein sängyllä yölampun valossa. 

Kynttilöistä en ole koskaan pitänyt, koska ne ovat valtava turvallisuusriski ja haisevat kuvottaville sammutettaessa.

Muiden valoja en jaksa kytätä.

Vierailija
35/39 |
04.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huononäköiset yleensä tykkäävät pitää paljon valoja päällä. Ihan ymmärrettävästi. Ja jotkut taas pelkäävät pimeää ja hämäriä nurkkia. Onhan meitä ihmisiä joka lähtöön, ja onneksi mikään lahkopoliisi ei vielä saa tulla kenenkään kotiin valoja sammuttelemaan, vaan omassa tuvassa on oma lupa.

Vierailija
36/39 |
04.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä elämääni niin kuon itsestä hyvältä tuntuu enkä piittaa pätkääkään ap:n kaltaisista normittajista. Toisaalta ap saa mun puolesta laittaa ihan semmoiset jouluvalot kuin haluaa, enkä ihmette niitä yhtään.

Yksi asia jouluvaloissa kyllä närästää ja ihmetyttää. Parin naapurin terasseja omakotitaloja) kiertää välkkyvät diskojouluvalot, siis vällkyvät joululaulujen rytmittämä ja omia aikojaan silloin kun musavehje on suljettuna. Välke tunkee minunkin asuntoon ellen pidä verhoja tiukasti kiinni. Noita hirvityksiä ihmetten. Miten asukkaat itse niitä kestää? Tuollaiset pitäisi lailla kieltää.

Vierailija
37/39 |
04.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän suku viettääkin joulun otsalamput päässä muut valot on ehdottomasti kielletty. Vessakin näyttää tunnelmalliselta otsalampun valossa.

Vierailija
38/39 |
04.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä elämääni niin kuon itsestä hyvältä tuntuu enkä piittaa pätkääkään ap:n kaltaisista normittajista. Toisaalta ap saa mun puolesta laittaa ihan semmoiset jouluvalot kuin haluaa, enkä ihmette niitä yhtään.

Yksi asia jouluvaloissa kyllä närästää ja ihmetyttää. Parin naapurin terasseja omakotitaloja) kiertää välkkyvät diskojouluvalot, siis vällkyvät joululaulujen rytmittämä ja omia aikojaan silloin kun musavehje on suljettuna. Välke tunkee minunkin asuntoon ellen pidä verhoja tiukasti kiinni. Noita hirvityksiä ihmetten. Miten asukkaat itse niitä kestää? Tuollaiset pitäisi lailla kieltää.

Täällä kerrostalossa joku ääliö on laittanut tuollaiset kiertämään parvekettaan, joka on seinänaapurin makuuhuoneen ikkunan vieressä. Sääliksi käy niitä naapureita, mahtaa olla kiva yrittää nukkua kun makuuhuone välkkyy kuin mikäkin disko. En ymmärrä miten joillekin ihmisille voi olla noin vaikeaa ajatella asioita muiden kannalta.

Vierailija
39/39 |
04.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi jotkut tuhlaavat aikaansa murehtimalla toisten ihmisten tapoja?

Siksi että tää on keskustelupalsta.

Keskustella voi arvostelemattakin. Esim: minä pidän jouluna tunnelmavalaistuksesta. Ovatko ihmiset nykyään niin onnettomia omassa elämässään, että parempi olo tulee arvostelemalla toisia ja samalla kehumalla omia valintojaan tietenkin paremmiksi?

Tolla logiikalla kaikki keskustelupalstat pitää kieltää, koska kaikista aiheista keskustelu on sun logiikallasi toisten arvostelemista ja loukkaamista.

Saa kai täällä hyvä'nen aika puhua esim valaistuksesta, miten siitäkin voi joku loukkaantua!!???