Kuuluuko vauvat sinusta aivan kaikkialle?
Kuten jotkut tuoreet hormoneistaan hurmioituneet äidit väittävät?
Vauvat kuuluvat heidän mielestään mm linnanjuhliin, ravintoloihin jne jne, koska kaikki muu on henkistä väkivaltaa joka pakottaa äidin kiinni hellan ja pinnasängyn väliin.
Kommentit (31)
Ei kuulu. Vauvan paikka on siellä missä sillä on hyvä ja turvsllinen olla. Melu, kirkkaat valot ja väentungos eivät kuulu vauvan arkeen, vaikka äippä niin haluaisikin.
Eivät kuulu, sanoohan sen järkikin. On lukuisia paikkoja, jonne vauvat ei kuulu.
No eivät nyt ihan kaikkialla. Itse kävin kyllä ruokaravintolassa vauvan kanssa joskus, mutta esim pubiin tai Linnan juhliin en vauvaa veisi - joku järki pitäisi siinäkin olla, että osaa aikuinen miettiä ihan itse, mihin vauva on hyvä viedä ja minne ei. Meinaan, että kaikissa paikoissa ei ole vauvankaan hyvä olla. Esim siellä Linnan juhlien tungoksessa. Mutta tuo Nordin taitaa haluta provosoida noilla jutuillaan, ei kai kukaan ihan vakavissaan..?
On myös äitejä, joiden ei olisi kuulunut saada lapsia, esim. ne jotka heittää näitä "vauvat kuuluu kaikkialle"
En koe, että ihan pienen paikka on olla tuntikausia jossain linnanjuhlissa. Totta on, että imeväisikäisen kanssa on aika jumissa ensimmäiset kuukaudet, kun en saanut maitoa kunnolla pumpattua pakkaseen, eikä korvikkeet sopinu.
Toisaalta jos omistaa hyvän kantoliinan, puku on sellainen, että saisi hyvin imetettyä jossain rauhassa, niin samapa se olisi ottaa vauva mukaan. Tosin meillä oltiin tississä melkein 24/7 ensimmäiset 4kk, joten olisin jäänyt kotiin. Vauvat on kuitenkin niin erilaisia, omani kanssa olisi jäänyt linnanjuhlat väliin, kun en olisi kuitenkaan raaskinut jättää kotiin.
4kk jälkeen oli vain pakko lähteä harjoittelemaan ulkonaolemista myös vauvan kanssa, ei siitä muuten olisi tullut mitään. Meidän vauvavuosi oli ihan kamala, ei ole yhtään ikävä sitä superavuttomuutta ja täydellistä riippuvaisuutta minusta. Toisilla on helpompia tapauksia, jotka nukkuu tyytyväisenä sen ravintolassaolon ajan.
No jos oikein kovaa rääkyy, niin se kuuluu kyllä aivan kaikkialle.
Linnanjuhliin vauva ei kyllä kuulu. Ei muiden ihmisten vuoksi, vaan vauvan itsensä takia. Vauva tuskin tuntisi ollaan mukavaksi kovassa hälinässä, kuumuudessa ja tungoksessa. Näin flunssakautena ei myöskään ole hyvä viedä vauvaa paikkoihin, jossa useat ihmiset tulevat nenän eteen pällistelemään ja silittelemään.
Mielestäni normaaleihin arkipäivän toimintoihin vauvan voi ottaa mukaan esim., kauppaan, bussiin tms, mutta en minä hienoon illallisravintolaan vauvan kanssa menisi.
Usein esimerkiksi kaupassa ja bussissa huomaan, että moni aikuinen käyttäytyy yhtä huonosti kuin pikkulapset. Möykätään humalassa tai muuten vain, tungeksitaan, yskitään kämmeneen ja levitetään pöpöjä ympäriinsä, huudetaan puhelimeen, huudatetaan musiikkia, puhistaan kun ei jakseta hetkeäkään odottaa tai jonottaa milloin missäkin. Moni aikuinen myös kiroilee paljon ja kahden pienen lapsen äitinä välillä harmittaa, että esim. bussissa kuuluu jatkuva v###u sitä ja tätä.
Trendi on nykypäivänä kuitenkin keskittää huomio lapsiin ja valittaa siitä, että lapsilta puuttuu taitoja, joita monella aikuisellakaan ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Linnanjuhliin vauva ei kyllä kuulu. Ei muiden ihmisten vuoksi, vaan vauvan itsensä takia. Vauva tuskin tuntisi ollaan mukavaksi kovassa hälinässä, kuumuudessa ja tungoksessa. Näin flunssakautena ei myöskään ole hyvä viedä vauvaa paikkoihin, jossa useat ihmiset tulevat nenän eteen pällistelemään ja silittelemään.
Samaa mieltä. En ymmärrä, että miksei tuo yksi "vauvat linnanjuhliin"-mamma kykene ajattelemaan asioita vauvan kannalta kun minä velakin siihen kykenen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samaa mieltä. En ymmärrä, että miksei tuo yksi "vauvat linnanjuhliin"-mamma kykene ajattelemaan asioita vauvan kannalta kun minä velakin siihen kykenen.
Äiti-ihmisissä on yllättävän paljon pölhöjä. Niin kuin sekin Annabella joka jätti 7 kk ikäisen vauvansa pariksi viikoksi äidilleen hoitoon ja lähti miehensä kanssa Afrikanmatkalle. Annabella vauvoineen asuu Nykissä, Annabellan äiti Suomessa, eikä vauvalla ollut tietenkään minkäänlaista kiintymyssuhdetta mummoonsa, (Vanha keskustelu aiheesta: https://www.vauva.fi/keskustelu/4228874/ketju/annabella_ja_mies_lahti_s…).
Vanhemmiksi haluaville pitäisi olla pakollinen kehityspsykologian kurssi, jos sitten oppisivat edes jotain.
Ei kuulu. On paljon paikkoja ja tilanteita, joihin vauvat ja isommatkaan lapset eivät kuulu ja vanhempien pitäisi ymmärtää se.
Ei. On perhejuhlat ja -tilaisuudet ja on aikuisten vastaavat.
Olen sikäli kuitenkin samoilla linjoilla Nordinin kanssa, että vauvojen pitäisi näkyä enemmän positiivisessa mielessä esim mediassa, ja vauvamyönteisyyteen tulisi kaiken kaikkiaan panostaa.
Kyllä ennen oli paremmin, vauva raahattiin mammuttimetsällekin, koska vauvat nyt vaan kuuluu kaikkialle!! Vainajiahan siinä tuli, kun vauva rääkäisi väärään aikaan, mutta se on hinta lapsimyönteisestä yhteiskunnasta🙂
No sehän on aivan presidenttiparin päätettävissä haluaisivatko jonain vuonna järjestää linnanjuhlat ns perhejuhlana. Miksikäs ei, mutta nykymuodossaan sinne ei tokikaan vauvat kuulu.
Kolmen lapsen äitinä olen sitä mieltä ettei lapset ja vauvat kuulu joka paikkaan.
Minustakin on ihanaa viettää aikaa ihan vain aikuisten kesken, ilman lapsia ja vauvoja.
Enkä minä ole sidottu pinnasänkyyn tai hellaan.
Taitaa nämä nuoremmat äidit olla niitä, joiden mielestä vauvat ja lapset on ok ottaa mukaan kaikkialle. Ihme, kun ei vielä ole baareissakin näkynyt vauvoja kantoliinoissa ja vaunuissa.
Olen myös huomannut miten nuoret äidit hyökkäävät muiden äitien kimppuun, jos nämä tekevät asioita eri tavalla tai antavat lapsen maistella kaikkea mahdollista vähin erin omalta lautaseltaan, eivätkä pilkulleen suosituksia noudata joka tilanteessa.
Eikö niillä yleensä ole kaksi vanhempaa,miksi puhutaan vain äideistä?Jättää sen vauvan kotiin jos paikka ei ole vauvalle sopiva.Sitten pariskuntana jos menee,niin hoitaja.Miksi tällaisia analysoidaan...
Karaokebaari illalla on myös lapsen paikka.
Kyllä jokjainen jolla joskus on vauva ollut tai on parhaillaan, ymmärtää, ettei elämä vauvan kanssa ole samanlaista kuin ilman vauvaa. Siihen pitää vain sopeutua, ei oikein muuta voi.
Eli ei sen kanssa nyt tarvitse ihan joka paikkaan tunkea.
Minusta linnanjuhlat saisi muutenkin lopettaa.
En kyllä veisi vauvaa illallisravintolaan tms. Hienompaan paikkaa. Päiväsaikaan jossakin ravintolassa olen vauvan kanssa ollut.