Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kun ostan lampun varjostimen, ts.lampun, mistä tiedän sopiiko se kytkentä mun kotiin ???

Vierailija
03.12.2018 |

Meillä on katossa sellaiset pienet / kapeat pistorasiat, ja useassa myytävässä lampussa on vielä iso pistoke.
Mistä Mä tiedän minkä Mä sit ostan? Jos tykkään varjostimesta niin saako lampun johtoja jostain? Mite Mä tän hoidan???

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
03.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lamppuun voi helposti vaihtaa kattoon sopivan pään, minkä voit myyjän avustuksella ostaa vaikka rautakaupasta.

Vierailija
2/23 |
03.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis mitä ihmettä? Viimeksi kun ostin lampun niin nimenomaan se oli sit väärä. Ja kuulema vaatii sähkömiehen vaihtaa sen osuuden joka menee ns rasiaan.

Kiitos oikeasti avusta!!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
03.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysymyksesi on sen laatuinen, että sen perusteella sinun todellakin kannattaa jättää työ jonkun toisen tehtäväksi, mieluiten sähköasentajan, ei toisen kaltaisesi.

Vierailija
4/23 |
03.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kuka ne piuhat sitten yhdistää ellei sähkömies?

Vierailija
5/23 |
03.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No kuka ne piuhat sitten yhdistää ellei sähkömies?

No kuka tahansa kuka osaa. Ei se siellä kulkeva sähkö tiedä, onko ne liittänyt sähkömies vai ei-sähkömies ja lakkaa kulkemasta. Jos ei tiedä niin aina voi kysyä ohjeita tai ihan kokeilla erilaisilla yhdistelmillä syttyykö valot vai ei, kunhan vaan ei mene virta päällä johtoja räpläämään.

Vierailija
6/23 |
03.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis ihanko oikeesti voi yhdistellä eri värisiä piuhoja ja johtoja keskenään? Mun mies kyllä sano ettei kannata..

Vierailija
7/23 |
03.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tilaa sähkömies apuun. Tämä ei ole oikea tilanne olla säästäväinen :)

Vierailija
8/23 |
03.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kyteket maadoituksen runkoon, siitä valaisimesta voi saada sähköiskun. Kyllä täytyy tietää mitä tekee. Jos ei tiedä, ei saa tehdä.

Vierailija
9/23 |
03.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuorena muutin asuntoon, jossa oli entisen asukkaan jättämä erikoinen kattovalaisin. Kattoa vasten oli jokin messinkinen tai kuparinen suppilo, joka jatkui alas kohti johdon varassa roikkuvaa lamppua. Johto siis tuli suppilon läpi. Käytin lamppua ihan normaalisti, siitä paloi  lamppu. Olin juuri alkanut seurustelemaan sähköasentajan kanssa ja pyysin tietysti häneltä apua.

Poikaystävä haki auton perältä sähkökynän ja tutki sillä jotakin. Seuraavaksi meni sähkökaapille ja väänsi pääkatkaisimen pois päältä. Irrotti valaisimen ja sanoi sen olleen kytketty niin, että metallista olisi saanut sähköiskun. Jotakin poikaystävä katossa ruuvaili ja laittoi valaisimen takaisin vaihtoi lampun  ja valo toimi.

Erosimme kuitenkin jossain vaiheessa , joskus mietin oliko se totta vai halusiko vain tehdä vaikutuksen.

Vierailija
10/23 |
03.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin eli ei kannata koskea itse ja säästää.. voi kokea kuoleman ja sitten ei syty lamppu eikä elämän lanka enää...

Vierailija
11/23 |
03.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nuorena muutin asuntoon, jossa oli entisen asukkaan jättämä erikoinen kattovalaisin. Kattoa vasten oli jokin messinkinen tai kuparinen suppilo, joka jatkui alas kohti johdon varassa roikkuvaa lamppua. Johto siis tuli suppilon läpi. Käytin lamppua ihan normaalisti, siitä paloi  lamppu. Olin juuri alkanut seurustelemaan sähköasentajan kanssa ja pyysin tietysti häneltä apua.

Poikaystävä haki auton perältä sähkökynän ja tutki sillä jotakin. Seuraavaksi meni sähkökaapille ja väänsi pääkatkaisimen pois päältä. Irrotti valaisimen ja sanoi sen olleen kytketty niin, että metallista olisi saanut sähköiskun. Jotakin poikaystävä katossa ruuvaili ja laittoi valaisimen takaisin vaihtoi lampun  ja valo toimi.

Erosimme kuitenkin jossain vaiheessa , joskus mietin oliko se totta vai halusiko vain tehdä vaikutuksen.

Kyllä se metallinen lamppu voidaan kytkeä juurikin noin kuin kerroit.

Vierailija
12/23 |
03.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis tämä on oikeasti inhottava ongelma kun ei ole mitään miestä elämässä joka vois ton tehdä ja itse en kyllä ymmärrä sähköhommista mitään enkä kyllä lähde kokeilemaankaan. Sitten taas tuntuu typerältä tuollaisen pikkuhomman takia soittaa sähkärille. Ja lisäksi huudellaan uusavuttomuutta. Kaikkea kun ei vaan voi osata, ja miten oppii kun ei ole ketään opettamassa.

Vierailija
13/23 |
03.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa ostaa suoraan sopiva pistoke eikä alkaa soveltamaan. Jos kytket maadoitettuun pistorasiaan johdot väärin sähköistät muutakin kuin lampun valon ja sinä tai joku muu saa sähköiskun. Voit ottaa pistorasiasta kuvan kauppaan, niin ei unohdu millaisen liittimen pitää olla. Kaikki kaupat eivät neuvo valaisinten liittämisessä (jos mikään?) vaan sitten pitää tilata sähkömies, jos ei itse onnistu.

Vierailija
14/23 |
03.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis tämä on oikeasti inhottava ongelma kun ei ole mitään miestä elämässä joka vois ton tehdä ja itse en kyllä ymmärrä sähköhommista mitään enkä kyllä lähde kokeilemaankaan. Sitten taas tuntuu typerältä tuollaisen pikkuhomman takia soittaa sähkärille. Ja lisäksi huudellaan uusavuttomuutta. Kaikkea kun ei vaan voi osata, ja miten oppii kun ei ole ketään opettamassa.

Asutko taloyhtiössä? Soita huoltomiehelle, yleensä ne hoitelee myös tällaisia pikkujuttuja.

Vierailija
15/23 |
03.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

E14 tai e27 merkattu jonnekin ja ainakin lamppupakkaukseen.

Vierailija
16/23 |
03.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis mitä ihmettä? Viimeksi kun ostin lampun niin nimenomaan se oli sit väärä. Ja kuulema vaatii sähkömiehen vaihtaa sen osuuden joka menee ns rasiaan.

Kiitos oikeasti avusta!!

Nykyään "sokeripalan" saa laillisesti vaihtaa/ asentaa vain pätevä sähköasentaja.

Vierailija
17/23 |
03.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ei kukaan ammattitaitoinen sähköasentaja vedä pääkytkimestä sähköjä poikki noin vaan :D Ihan sen valon kytkeminen pois päältä yleensä riittää tai ryhmäsulakkeen irroittaminen. Sähkötöitä tehdään myös paljon ns. jännitteellisenä eli sähköt päällä, tähän on olemassa myös ihan omat työkalut ym. ettei niiden kautta tule sähköiskuja.

Vierailija
18/23 |
03.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos oikeasti avusta!!

ei vaadi.

https://stek.fi/sahkoturvallisuus/sahkotoiden-tekeminen/mita-sahkotoita…

Pistotulpan vaihto kuuluu noihin töihin.

En minä esim lieden tai kiukaan vaihtoonkaan mitään sähkäreitä kutsu. Sen verran helppoja töitä on. Toisaalta olen minä kurssitkin käynyt.

Vierailija
19/23 |
03.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiitos oikeasti avusta!!

ei vaadi.

https://stek.fi/sahkoturvallisuus/sahkotoiden-tekeminen/mita-sahkotoita…

Pistotulpan vaihto kuuluu noihin töihin.

En minä esim lieden tai kiukaan vaihtoonkaan mitään sähkäreitä kutsu. Sen verran helppoja töitä on. Toisaalta olen minä kurssitkin käynyt.

Turha sitten mitään vakuutusrahojakaan on pyydellä jos talo palaa ellei ole esittää virallisia dokumentteja siitä, kuka on liedet ja kiukaat kytkenyt. Ihan sama johtuuko tulipalo niistä tai ei, jos siellä on tehnyt sähkötöitä henkilö joka ei ole valtuutettu sähköasentaja niin vakuutusyhtiö automaattisesti evää korvaukset.

Eli kannattaa miettiä onko sen arvoista säästää joku muutama satanen ja tehdä itse.

Vierailija
20/23 |
03.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asutko taloyhtiössä? Soita huoltomiehelle, yleensä ne hoitelee myös tällaisia pikkujuttuja.

Sehän se ois, mutkun taloyhtiöllä ei ole erikseen huoltoa. Mulla onneksi lamput katossa on kun exä ehti ne ennen eroa laittaa, muutamalla kaverilla taas roikkuu katosta pelkät johdot 😂

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan kahdeksan