Ovatko kaikki opettajat ekstrovertteja?
Vai miten jaksatte esiintyä päivästä toiseen monta tuntia? Meinasin hakea aineenopettajaksi, mutta inhoan jo esitelmien pitoa ylioopistolla aineessani ja häpeän yleensä niiden jälkeen ainakin puoli päivää. Saati jos pitäisi esitelmöidä nirppanokkaisille teineille. Olen siis muutenkin introvertti ja lisäksi huonoitsetuntoinen.
Kommentit (8)
ei esiintyminen vaadi ekstroverttiyttä. esiintymisessä vuorovaikutus on todellisuudessa vähäistä.
Ei ole..olen ollut opettajan sijaisena ja olen introvertti..kyllä se esiintyminen silti siinä sujui kuln tottui..ei ongelmaa.
Mutta ei se pidemmän päälle oikeen olis napannut..nuoret osaa olla rasittavia ja häirikköjänkin tunnilla piisasi..ja joku oppilaista ihastuikin ja lähetteli jotain lappuja tunnin päätteeksi. (Tai kiinalaisia origameja mietelauseella).
Nyt vuosia taaksepäin olen htm ja toimistotyössä..ei liikaa ihmisiä eikä liikaa vuorovaikutusta toisten kanssa. Sopivasti..ja melkeen sama palkka kuin opettajalla. Ei nyt ihan mutta hyvin menee kuitenkin, en valita.
Opettaminen ei ole esiintymistä ollenkaan, vaan ennemminkin vuorovaikutusta. Tokihan siinä ollaan esillä koko ajan, joka sana on punnittava, ilmeet ja eleet (todelliset tunteet) pidettävä hallinnassa aina.
Antoisa mutta raskas työ. Ei tarvi olla ekstrovertti.
Mä olen introvertti ja olen alakoulun opettaja. Tykkään työstäni ja jaksan työpäivän aikana ihan hyvin olla tekemisissä muiden kanssa. Introverttiys korostuu sitten vapaa-ajalla, jolloin tarvitsen paljon omaa rauhaa ja yksinoloa. En pidä opettajan työtä esittämisenä tai jatkuvana esiintymisenä kylläkään. Enemmän se on sosiaalista vuorovaikutusta.
En ole ekstrovertti, mutta pohdin aikoinani ihan samaa, että mitenköhän pärjään kun esitelmät on ihan helvettiä - ja ovat edelleenkin.
No kuten yllä joku jo mainitsikin työ ei ole esitelmän pitämistä ollenkaan ja pärjään siinä hyvin ja ihan nautinkin siitä kovasti. Nuoret on ihan mahtavia.
Toki esillä olo ja jatkuva vuorovaikutus väsyttää introverttiä enemmän kuin ekstroverttia, mutta kyllä sen kanssa pärjää. Pahimpana pidän työssäni vanhempainiltoja sillä se on enemmän sellaista esitelmän pitämistä.
Jos vain kiinnostusta alalle riittää niin anna mennä. Introverttiys ei ole este sille. Kaikenlaisia opettajia tarvitaan. Ei ne oppilaatkaan ole kaikki samasta puusta.
Luulisin, että suurin osa meistä ei ole kovin korostetusti kumpaakaan. Äärimmäinen ekstrovertti olisi varmasti kamala ope. Koulussa on kyse oppilaista, ei opettajasta.
Koulussa, jossa olen töissä (en opettajana) vaikuttaa olevan kumpiakin ja kaikkea siltä väliltä. Taukotiloissa jotkut puhuvat vähemmän ja jotkut ovat äänessä koko ajan. Jotkut vaikuttavat rauhallisemmilta ja jotkut ovat mukana harrastajateattereissa, esiintyvät lauluyhtyeissä yms. Opetustilanteista en osaa sanoa mitään, mutta kaikki eivät vaikuta ekstroverteiltä.
Ei juuri kukaan. Se on oma maailmansa, koulu.