Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Väsynyt tietoyhteiskuntaan!

Vierailija
03.12.2018 |

Olen niin väsynyt tietoyhteiskuntaan ja sen haasteisiin. Muistan vielä ajan ilman nettiä ja tietokoneita ja elämä oli mielestäni helpompaa ja yksinkertaisempaa vielä 90-luvulla!

Laskut voi viedä maksettaviksi suoraan pankkiin tai maksaa ne maksuautomaatilla. Nyt täytyy joka laskun jälkeen naputella verkkopankkitunnukset ja uudet tunnusluvut erikseen ja kun laskuja on paljon...Vie aikaa ja ärsyttää!

Kun jotain tilaa jostain, verkkopankin kautta maksaessa pitää taas jaksaa naputella ne tunnukset ja tunnusluvut.

Sähköposti täytyy tarkistaa päivittäin. Ei aina jaksaisi.

Pitää muistaa erilaisia salasanoja ja tunnuksia moneen eri paikkaan (esim. nettioperaattori) ja sitten kun tunnukset unohtuvat, on ärsyttävää yrittää muistella niitä ja etsiä, mihin olikaan laittanut ne ylös.

Sosiaalinen media, esim. Facebook, Instagram jne. Ei voisi vähempää kiinnostaa. Mutta kaikki ystävät siellä joten paitsioon jää jos ei käytä ollenkaan.

Opinnot ja työelämä, joista ei ilman nettiä ja tietoteknisiä sovelluksia selviä. Ohjelmat tökkivät jatkuvasti, mikä on jo sinällään rasittavaa ja näin migreenikkona näyttöruudun jatkuva tuijottaminen ja niskojen jumittaminen lisää migreenikohtauksia.

Älypuhelin (josta tosin luovuin yli vuoden käytön jälkeen kun se tuntui vievän valtaosan vapaa-ajasta)

Ihmisten pinnallistuminen ja tyhmistyminen

Tuntuu että olemme tekniikan orjia ja tekniikka on jo itsetarkoitus kouluissa ja työelämässä! Itse olen kai vanhanaikainen enkä kiellä etteikö netti ja tietokoneet olisi tuonut paljon hyvääkin mukanaan mutta tuntuu että tämä nykytekniikka ei vaan ole minua varten.

Ja olen vasta alle 40v...Muita kohtalotovereita?

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
03.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Semmoista se on, mutta aika entinen ei enää palaa. Karkuun et pääse, joten sopeudu.

Vierailija
2/11 |
03.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytä vain sen verran mitä on pakko. Töissä on varmaan ihan pakko mutta vapaa-ajalla voi aika paljon itse säädellä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
03.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiskunta pärjäsi ihan hyvin luuveitsillä ja kivikirveillä satoja tuhansia vuosia. Sitten keksittiin tuli, maanviljely, kirjoittaminen ja pyörä, ja kaikki meni pilalle!

Vierailija
4/11 |
03.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei niitä laskuja tarvitse tunnuksilla yksikerrallaan vahvistaa

Tukippa asiaa hieman

Vierailija
5/11 |
03.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei niitä laskuja tarvitse tunnuksilla yksikerrallaan vahvistaa

Tukippa asiaa hieman

Riippuu varmaan verkkopankista (ja siitäkin vielä että käyttääkö selainversiota vai mobiiliversiota).

Vierailija
6/11 |
03.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ajatellut samaa. Itselläni ei edes ole älypuhelinta. Kun sitä ei ole, kiinnitän huomiota muiden puhelimen käyttöön. Kun ollaan seurassa, katsotaan elokuvaa tai mitä vaan, vähän väliä se turvakapula pitää kaivaa esiin ja katsoa somesta, kuinka ihanaa ruokaa kaveri on nyt laittanut. En ymmärrä, miksi tällaista huttua nimitetään "tietoyhteiskunnaksi". 

Minäkin maksoin laskut aikanaan siten, että lykkäsin ne kuoreen ja pudotin ohi kulkiessani pankin laatikkoon vai saikohan Postipankin kuoren laittaa tavalliseen postilaatikkoonkin, en edes muista. Ei minulla nykyisinkään paljon mene aikaa laskujen maksuun, kun ei niitä paljon tule, mutta oli se aikaisemmin silti vaivattomampaa. Tietysti pankin työntekijän piti sitten hoitaa se maksaminen, mutta siinä hän sai töitä ja palkkaa. Nyt hän voi sen sijaan varmaan käydä työkkärin humpanpumppa-kursseilla ja päivittää ammattitaitoaan töihin, joita ei ole.

Kun on sähköposti, wilma ja mitä lie, niitä täytyy sitten kanssa tarkistaa vähän väliä, koska oletetaan, että asioita voi tiedottaa ja muuttaa nopeallakin aikataululla. Ennen asiat pyrittiin suunnittelemaan niin, että tiedotus toimi ajoissa ja päätöksissä pysyttiin. 

Vierailija
7/11 |
03.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni on hahmotushäiriö ja olen ap:n kanssa samoilla linjoilla. Nykyaika vaatii hyviä hahmotuksellisia ja tietoteknisiä taitoja. Ennen vanhaan työelämä oli yksinkertaisempaa eikä vaadittu jatkuvasti uuden oppimista. Itse olen ollut monta kertaa lähellä pudota työelämästä koska olen kognitiivisesti heikko (testeillä todettu) ja tavallista hitaampi ihminen. Älykkäillä on varmasti helpompaa, niillä jotka oppivat helposti uutta ja pystyvät pitämään mielessä paljon asioita

Vierailija
8/11 |
03.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin S-pankissa kun maksaa laskun niin joka laskun jälkeen pitää antaa erikseen tunnuslukutaulukosta uusi salasana ja jos laskuja on paljon niin salasanojakin joutuu paljon näpyttelemään. Se tosin on sitten ihmisestä kiinni, kokeeko tämän kuinka rasittavana

Vierailija
9/11 |
03.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä ymmärrän jollain tasolla ap:n ahdistuksen, mutta valitettavasti paluuta vanhaan ei ole.

Elämäsi helpottuu kun käytät kerran tunnin siihen, että tilaat kaikki mahdolliset laskut e-laskuna. Sen jälkeen sun ei tarvitse syöttää niitä enää erikseen vekkopankkiin. Tämä on paljon helpompaa kuin paperilaskujen avaaminen, säilyttäminen ja pankkiin raahaaminen.

Somessa ei ole pakko olla jatkuvasti. Kerran päivässä fb:n tarkastaminen, pari tykkäystä ja kerta viikkoon jokin muu elonmerkki riittää. Tai sitten jäät kokonaan pois ja pidät yhteyttä kavereihin muuten.

Meistä tulee tekniikan orjia jos alistumme siihen. Tietotekniikka kannattaa valjastaa tekemään sitä missä se on parhammillaan eli helpottamaan elämää. Ei ruudun ääressä tarvii koko päivää (ja elämää) viettää. Sun pitää vaan opetella laittamaan tietokone ja puhelin omalle paikalleen ihan samalla tavalla kuin sulla on kotona tiskikone tai induktioliesi. Nekin helpottavat elämää kun tietää miten niitä käyttää. Omaa 80v isääni ne ahdistavat kun hän ei oikein pärjää niiden kanssa :)

Vierailija
10/11 |
03.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekin inhoan tätä tieto-ja someyhteiskuntaa ja kuinka se koukuttaa ihmisiä ja tekee heistä lyhytjännitteisiä hedonisteja. En suostu ostamaan älypuhelinta ja sosiaalisen median käytön pystyn onneksi minimoimaan

Vierailija
11/11 |
03.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä luulin, että tässä puhuttaisiin oikeasti tiedon lisääntymisen ahdistavuudesta. Tiedetään, että ruuissa on sitä ja tätä myrkkyä, että yksinäisyys tappaa, että suurin osa ihmisistä pettää suhteessa. Että rakastuminen on kemiallinen reaktio, joka loppuu noin kolmen vuoden päästä. Että meitä pyritään huijaamaan monella eri tavalla, että toimisimme tietyllä tavalla ja ostaisimme tietyllä tavalla. Että on hyvinkin mahdollista, että x mielenterveysongelmasi johtuu siitä, että sinua laiminlyöntiin lapsena tavalla x ja luultavasti et koskaan parane.

Minä ahmin netistä tietoa ja mitä enemmän "viisastun", sitä ankeampi ja pettyneempi on oloni.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme kahdeksan