Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Paheksutteko sitä, että opintotuesta iso osa menee alkoholiin ja yöelämään?

Vierailija
03.12.2018 |

Olen miettinyt, että kun se on kuitenkin veronmaksajien rahoista tulevaa, että pitäisikö sitä käyttää vastuullisemmin. Tällä hetkellä saan kaikki menot katettua sillä, mutta säästöön ei jää ja kuun viimeiset päivät vähän tiukempia (ei tuota vaikeuksia). Säästöön tästä ei jää, mutta säästöjä on kasassa jo ennestään. Toisaalta, voiko vaatia olemaan niin ettei koskaan saa humaltua?

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
03.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En.

Kunhan opiskelut etenee ja aikanaan ryhdyt verojen maksajaksi.

N50

Vierailija
2/19 |
03.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskelu on kovaa hommaa, ja rankka työ vaatii rankat huvit.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
03.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla menee joka ainoa penni opiskeluun ja loput pitää ruinata sukulaisilta ja tienata keikkahommilla. Missä maassa opiskelet? Vai ootko sä näitä, joille kotoa maksetaan kaikki ja sitten ihmetellään mihin tää jengi tarvii tätä opintotukea?

Vierailija
4/19 |
03.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole paheksuttavaa, koska kyse verkostoitumisesta, joka johtaa parempaan elintasoon ja bkt:n kasvuun. Minä en käyttänyt rahaa alkoholiin ja yöelämään opiskeluaikoina ja siksi olen nyt työtön siinä, missä samoilla kursseilla olleet näyttävät järjestävän toisilleen nimityksiä, työsuhteita ja apurahoja.

Vierailija
5/19 |
03.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Humalahakuinen juominen on yleensä mielestäni alkavan alkoholismin merkki. Lapsellista ja turhaa touhua se on pitemmän päälle. Mitä tulee veronmaksajien rahoihin, niin mielestäni saat opintotuellasi ostaa mitä lystäät. On vain muuten noin inhimillisellä tasolla sääli jos humaltuminen on sulle se mahtavin juttu. Se on niin tärkeää sulle, että sen kautta oikein mietit opintotukesi riittävyyttä. Jotenkin surku, mutta valitettavan moni ajattelee juuri noin. Tuskin kukaan yksin joisi, jos se ei olisi tapana kaveripiirissä. Tai onhan niitäkin jotka juovat yksinkin, ehkä sinäkin sitten kun alkoholisoidut.

Vierailija
6/19 |
03.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En.

Menee raha kiertoon.

Ja opiskelijoilla on kavereita ja verkostoja biletyksen myötä.

Kaiken kaikkiaan tosi hienoa. Arvostan opiskelijoita todella korkealle.

Vierailija
7/19 |
03.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En paheksu.

Vierailija
8/19 |
03.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En todellakaan paheksu. Itse juhlin paljon opiskeluaikana ja muistelen sitä parhaana aikana elämässäni. 

Sillä "veronmaksajan rahoista tulevalla" osuudella ei kyllä paljoa juhlita, kyllä se menee ihan asumiseen ja vuokraan lähes väkisin. Itse otin sen päälle opintolainaa + sain vanhemmilta kuukausittaista avustusta, niin että voin viettää hauskat ja köyhäilemättömät opiskeluajat. 

Vierailija
9/19 |
03.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäk kirjoitti:

Humalahakuinen juominen on yleensä mielestäni alkavan alkoholismin merkki. Lapsellista ja turhaa touhua se on pitemmän päälle. Mitä tulee veronmaksajien rahoihin, niin mielestäni saat opintotuellasi ostaa mitä lystäät. On vain muuten noin inhimillisellä tasolla sääli jos humaltuminen on sulle se mahtavin juttu. Se on niin tärkeää sulle, että sen kautta oikein mietit opintotukesi riittävyyttä. Jotenkin surku, mutta valitettavan moni ajattelee juuri noin. Tuskin kukaan yksin joisi, jos se ei olisi tapana kaveripiirissä. Tai onhan niitäkin jotka juovat yksinkin, ehkä sinäkin sitten kun alkoholisoidut.

Ei hyvää päivää. Korkeakouluopiskelijoista sitten on mielestäsi varmaan 80% alkavia alkoholisteja. Mutta kas vaan, valtavalla enemmistöllä se haalarikonttaus ja muu riemukas meno jää sinne opiskeluaikaan, sitten kun opinnot on ohi niin käytännössä kaikki lopettaa sen. Eihän työelämässä olisi edes mahdollistakaan sellainen, kun täytyy aamuisin päästä duuniin. Opiskelijana pystyi aina toteamaan, että jos ilta menee pitkäksi, jätän aamuluennot välistä.

Vierailija
10/19 |
03.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen ymmärrän, että mukana olo, pari drinksua ja biletys voi auttaa verkostoitumista. Mutta sitä en, että miten humaltumisen ihannoiminen ja humalahakuinen juominen edistää muuta kuin alkoholisoitumista?

Ota seuran vuoksi, muutoin voi kyllä mennä veronmaksajien rahat hukkaan kun entinen opiskelija on sitten sossun elättinä ja päihdeparantolassa, eikä töissä.

Vierailija
11/19 |
03.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minä paheksuntaa enemmän palkansaajajärjestöjen, joka mukavuudenhaluinen muodinhimoisena ohjaa suomalaiset rahavarat suoraan ulkomaisten öljy- auto-ja tietotekniikkafirmojen johtajien pankkitileille. Ostaisivat suomalaiselta suomalaista, etenkin julkisen sektorin palkansaajat. Mutta eihän mulla ole oikeutta velvoittaa ketään kuluttamaan kuten minä haluan.

Vierailija
12/19 |
03.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa ehdottomasti tutustua ihmisiin. Minä sain kavereita silloin ja nyt noin 35 vuotta myöhemmin ovat käytännössä ainoita kavereita. Jo kolmekymppisenä on vaikeampi ystävystyä.

Vierailija
13/19 |
03.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opintorahan suuruus on 250,28 euroa kuukaudessa. Helpostihan sillä juhlii ravintolassa koko kuukauden kaikkien muiden menojen jälkeen.

Vierailija
14/19 |
03.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten voi opintotuesta jäädä muka jotain rahaa juotavaksi asti? Oman poikani opintotuki ja asumistuki kattavat juuri ja juuri vuokran. Me sitten kustannamme ruoan ja salikortin. Onneksi poika ei muuta ole pyytänyt. Töihin hän menee yhteisestä sopimuksesta vasta ensimmäisen opiskeluvuoden jälkeen (jos siis sattuu jotain viikonloppu-tai iltatöitä saamaan).

Vierailija
15/19 |
03.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö vain yhden tai kahden alkoholiannoksen juominen 'seuran vuoksi tai koska on sellainen tapa' ole oikeastaan alkoholin väärinkäyttöä?

Vierailija
16/19 |
03.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En. Pitää ihmisen joskus elääkin ja itselleni opiskeluaika oli ihan mahtava vaihe elämässä. Kannattaa mennä illanviettoihin, haalaribileisiin ja tutustua ihmisiin. 

Vierailija
17/19 |
03.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun olin nuori (M56), tuloistani KAIKKI meni yöelämään.

Eikä piisantkaan: pummasin ja kuppasin rahaa kaikilta miltä mieleen juolahti.

Tein toki paljon töitäkin.

Vuokrasin vuokra-asuntoani alivuokra-asuntona, kun asuin kihlattuni luona.

Ja kaikenlaista pisnistä tein.

No sitten valmistuin inssiksi ja päätin ryhdistäytyä.

Vierailija
18/19 |
03.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka paljon ap:llä menee alkoholiin ja kuinka usein hän käy ulkona? Eihän tuo nyt järisyttävän kallista ole, yhtä juomaa ryystää pari tuntia ja se maksaa ehkä 6-7€? Kolme juomaa riittää koko illaksi ja maksaa noin 20€. 

Vierailija
19/19 |
03.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En todella paheksu. Opiskeluaikana on usein ne ainoat vuodet elämästä, kun ei ole paljon velvoitteita ja on vapaus elää niin kuin tykkää. Olettaen tietysti että opinnot kuitenkin etenee. Sitten kun olet työelämässä ja ehkä perheellistynytkin niin juhliminen ei enää onnistu eikä välttämättä edes kiinnosta.