Miten olette tutkitittaneet FERRITIININ - onko tk:ssa määrätty vai oletteko joutuneet menemään yksityiselle ja maksamaan itse?
Otsikossa kysymys.
Enkä oikeastaan kaipaa kommentteja, jossa kerrotaan tutkimuksen olevan "humpuukia" tai "muotitauti".
Kyse on siitä onko kunnallisen puolen lääkärit suostuneet laittamaan lähetteen labraan vai onko pitänyt mennä yksityiselle hakemaan lähete vai onko yksityiselläkin pitänyt tilata tutkimus ja maksaa tutkimus itse?
Kommentit (13)
TK-lääkäri laittoi pyynnöstäni lähetteen samalla kun kirjoitti lähetettä mm. hemoglobiinin mittaamiseen. Ei olisi siis oma-aloitteisesti sitä tehnyt. Tuloksissa selvisi, että hb oli lähellä alarajaa, mutta vielä normaalin rajoissa ja ferritiini niin ikään hyvin lähellä alarajaa. Joten lääkäri ei suositellut lisärautaa, kun olivat vielä rajoissa...
Käy jossain yksityisessä labrassa, ei se yks testi niin paljoa maksa. Siis jos ei terkusta irtoa.
Eivät anna lähetettä tk.
Itse tilaan tutkimuksen suoraan yksityiseltä, maksaa n. 50€.
Ei kannata mennä yksityiselle lääkärille, vastaanotto maksaa ja sen päälle tulee vielä maksu tutkimuksesta.
Minulla työterveyslääkäri laittoi ihan oma-aloitteisesti ferritiinikokeisiin, kun hemoglobiini oli matala ja muissakin arvoissa vikaa. En pyytänyt mitään itse. Silloin ferritiinistä ei vielä edes puhuttu joka paikassa.
Minusta on väärin, että joku lääkäri kirjoittaa lähetteen, joku ei. Epätasa-arvoista kohtelua. Itse en saanut lähetettä vaikka luovutan verta ja olen kasvissyöjä + kilpparin vajiksesta kärsivä.
Multa on mitattu ferritiini ihan pyytämättä, kun hemoglobiini ei ole noussut.
Toisaalta en ole koskaan suhtautunut julkiseen terveydenhuoltoon läheteautomaattina.
Vierailija kirjoitti:
Minusta on väärin, että joku lääkäri kirjoittaa lähetteen, joku ei. Epätasa-arvoista kohtelua. Itse en saanut lähetettä vaikka luovutan verta ja olen kasvissyöjä + kilpparin vajiksesta kärsivä.
Siis mitä? Sä luovutat verta ja epäilet ferritiinin puutosta. Sano vielä, että vaadit infuusion yhteiskunnan piikkiin.
Olisin ehkä saanut mittauksen julkiselta, jos olisin selittänyt vähän tarkemmin syitä (runsaat menkat, sairastettu anemia ja suolistovaivat), miksi minulla voisi olla alhainen ferritiini. Menin kuitenkin yksityiselle labraan, maksoin sen jonkun viisikymppiä ja otin sen jälkeen yhteyttä julkiselle. Kerroin tuloksen, 25, ja minulle annettiin ohjeeksi syödä rautaa kolme kuukautta ja ottaa yhteyttä uudelleen sen jälkeen ferritiinin mittausta varten. Olen syönyt rautaa nyt ehkä jonkun kuukauden, ja olo on paljon virkeämpi ja pää toimii paremmin.
Vierailija kirjoitti:
Ei tk ole mikään läheteautomaatti, josta voi valita mieluisat kokeet ja diagnoosit. Lääkäri määrää tarpeelliseksi katsomansa kokeet. Yksityisestä laboratoriosta voi tilata mielin määrin omavalintaisia kokeita.
Tk-lääkäriltä, työterveydestä ja yksityiseltä. Raudanpuutetta ja anemiaa 10-v takana lasten saannin jälkeen. Tutkittu on ja seurattu, vaan kun en halua kierukkaa niin hoito loppui siihen. Nyt olen saanut hb:n nostettua normaaliksi ja ferritiinin 6kk 7--34. Hitaasti mutta varmasti ylöspäin omalla riittävällä rauta-annoksella. Mikä ei muuten ole yksi paketti rautaa kuurina silloin tällöin.
Itse marssin yksityiselle lääkäriasemalle, ilman lähetettä pääsin suoraan labraan. Pyysin ferritiinin ja sehän otettiin. Kassalle maksoin viiskyt euroa. Tulos tuli saman päivän iltana sähköisesti. Oli hyvin alhainen, siispä menin sitten ihan lääkäriin ja otettiin muutkin rauta-kokeet ja lopputulemana vakava raudanpuute ja olen parasta aikaa vähintään 3 kk rautakuurilla. Kohta katsotaan, onko arvo noussu.
kiitos tästä vouhkauksesta, en ollut koskaan kuullutkaan ferritiinistä enkä käynyt raudanpuutteen oireita valittelemassa koskaan lääkärissä.
Minäkin haluan tietää! Jos soitan tk:hon ja sanon haluavani tietää ferritiiniarvoni koska minulla on kaikki raudan puutteen oireet, pääsenkö mittauttamaan ne vai pidetäänkö minua vain trendikkäänä?