Mitä ovat valot pimeyksien reunalla?
Syystä ja toisesta lenkkeilen koirani kanssa iltaisin varsin myöhään ns. Pitkän lenkin. Lenkkini ulottuu pitkälle taajaman ulkopuolelle, valaisemattomalle harvaanasutulle alueelle. Olen viime aikoina huomioinut kanssani samoihin aikoihin (21-00) liikkuvat maastoautot, joissa on runsaasti erittäin tehokkaita lisävaloja. Autot ajelevat pieniä metsäteitä lähes yöllä ja valottelevat sinne tänne, myös minua pitkien kantaminen päästä. Se tuntuu oudolta. Miksi? Metsästetäänkö yöllä jotakin ja mitä? Luulisi että pimeässä on vaarallista metsästää vaikka olisi kohdevalokin.
Kommentit (19)
Vierailija kirjoitti:
Maalaiset matkalla kuka minnekin.
Enpä uskoisi... Ovat yleensä parkissa ja kääntelevät valojaan sinne tänne. Ovat siis ilmesesti jotenkin käänneltävät valot kun pyörivät n. 360°.
Vierailija kirjoitti:
Putin seikkailee.
Jotain sellaista olen joskus luullutkin kun tehovalo on valottanut minua korvessa aukean takaa kauan - että joku tulee ja minut kaappaa..
Oletko koskaan lapsena leikkinyt valottelua metsässä? Taskulamppujen kanssa kuljetaan ja yritetään löytää toisiaan. Tuo on aikuisten miesten versio siitä.
Tämä rupeaa oikeasti kiinnostamaan. Kertoisitko lisää? Onko ne aina samassa paikassa, onko niitä monta yhtä aikaa, näetkö niitä usein , ovatko säännöllisesti aina samaan aikaan?
Onko teillä päin venäläisten ostamaa maata?
Vierailija kirjoitti:
Peuroja ampuvat
Oikeasti? Miksi yöllä?
Vierailija kirjoitti:
Onko teillä päin venäläisten ostamaa maata?
Ei ihan lähellä. Mutta venäläisiä aika runsaasti muuten.
Vierailija kirjoitti:
Oletko koskaan lapsena leikkinyt valottelua metsässä? Taskulamppujen kanssa kuljetaan ja yritetään löytää toisiaan. Tuo on aikuisten miesten versio siitä.
Lapsuuden ihan parhaita leikkejä. Mutta että aikuisetkin... On ainakin järeämmät valot heillä...
Ne ovat varmaan sellaisia auton katolla olevia lisävaloja. Täällä ainakin metsästäjät käyttävät niitä. Valot niin kuin pyörivät siinä auton katolla ja niillä saa valaistua moneen suuntaan. Todella kirkas valo niissä ja näkyvät pitkän matkan päähän. Valosta tulee sellainen iso "vana" ja loiste ihan taivaallekin. En tiedä sitten mitä metsästetään, täällä ehkä hirviä. Tai tarkemmin sanottuna varmaan käyvät katsomassa näkyykö niitä hirviä jossain jo etukäteen. Itsestä tietysti vähän tyhmää, kun luulisi, että tuo autolla ajo nyt ainakin jo säikäyttää ne hirvet karkuun ja sitten ei ole metsästettävää. Nämä omia tulkintoja ja tarkemmin en tiedä ja en tunne metsästystapoja.
Kyllä tähän varmaan jonkun satanistisen salaliittoteoriankin voisi kehitellä. Kuka keksii parhaimman?
Metsästäjiä, jos alueella ei ole mitään valtiollista strategista merkitystä.
Ei kai Apulanta niin syvällistä ole, että sitä tarvitsisi miettiä kauheasti...
Vierailija kirjoitti:
Ne ovat varmaan sellaisia auton katolla olevia lisävaloja. Täällä ainakin metsästäjät käyttävät niitä. Valot niin kuin pyörivät siinä auton katolla ja niillä saa valaistua moneen suuntaan. Todella kirkas valo niissä ja näkyvät pitkän matkan päähän. Valosta tulee sellainen iso "vana" ja loiste ihan taivaallekin. En tiedä sitten mitä metsästetään, täällä ehkä hirviä. Tai tarkemmin sanottuna varmaan käyvät katsomassa näkyykö niitä hirviä jossain jo etukäteen. Itsestä tietysti vähän tyhmää, kun luulisi, että tuo autolla ajo nyt ainakin jo säikäyttää ne hirvet karkuun ja sitten ei ole metsästettävää. Nämä omia tulkintoja ja tarkemmin en tiedä ja en tunne metsästystapoja.
Juurikin näin. Tältä vaikuttaa. Ajattelisin myös että eivätkö saaliseläimet menisi karkuun. Eikö niistä ammu ohi kun kuitenkin pimeää vaikka valo. Päiväsaikaan olen kyllä nähnyt peura sukuisia tai mitä kauriit ovatkaan harva se päivä tienvarsilla. Että jos itse metsästäisin, tekisin sen kyllä päivällä. Olisikohan turvallisempaa lenkkeillä muualla? En ole kylläkään ampumisen ääntä kuullut koskaan iltaisin.
Jos siis olet metsästäjä, miksi metsästä yöllä?
Selvitä onko siinä riistan ruokintapaikka lähellä. Ei yömetsästys kiellettyä ole edes kaupungin lähellä jos vaaraa ei ole ihmisille.
Maalaiset matkalla kuka minnekin.