Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

13v pojan pituus

Vierailija
01.12.2018 |

juuri mitattu koulu terveydenhoitajalla. Poika on siis just täyttänyt 13v ja pituus oli 141cm. Selvästi kavereitaan lyhyempi, mutta terkka oli kuulemma vaan todennut että omalla käyrällä mennään.
Pitäiskö tuosta oikeesti jo huolestua vai onko vaan niin että kasvupyrähdys antaa vielä odottaa?

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
01.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No osa pojistahan voi kasvaa vielä armeijassakin. Itsekin olin 13-vuotiaana poikana alle 150 cm, mutta nyt aikuisena miehenä yli 180 cm. Joten ihan hyvin pojasta voi tulla ihan hyvänpituinen mies vielä.

Vierailija
2/13 |
01.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kyllä tuo selkeästi alle keskiarvojen on, joten odotusarvo aikuisiän pituudestakin on alle keskiarvon. Mutta odotusarvostakin saatetaan poiketa molempiin suuntiin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
01.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

juuri mitattu koulu terveydenhoitajalla. Poika on siis just täyttänyt 13v ja pituus oli 141cm. Selvästi kavereitaan lyhyempi, mutta terkka oli kuulemma vaan todennut että omalla käyrällä mennään.

Pitäiskö tuosta oikeesti jo huolestua vai onko vaan niin että kasvupyrähdys antaa vielä odottaa?

Mistä sinun pitäisi olla huolestunut? Onko kaikki muu paitsi alle 190cm pituus pettymys äidille?

Vierailija
4/13 |
01.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Normaalin 13v pojan pituus on 140-180, eli tuo mahtuu siihen haarukkaan.

Vierailija
5/13 |
02.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän poika oli 13-vuotiaana 143 cm. Ehdottomasti oli koulunsa pienin. Tasaisesti on kasvanut omalla käyrällään koko lapsuutensa. Pienenä (heh!) tutkittiin kaikki. Sydän, geenit, keliakia jne. Kaikki kunnossa. Aikuispituusennuste on 167 cm. Nyt kasilla, ei vielä ole kasvupyrähdystä näkynyt.

Vierailija
6/13 |
02.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

^

Vierailija
7/13 |
02.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meidän poika oli 13-vuotiaana 143 cm. Ehdottomasti oli koulunsa pienin. Tasaisesti on kasvanut omalla käyrällään koko lapsuutensa. Pienenä (heh!) tutkittiin kaikki. Sydän, geenit, keliakia jne. Kaikki kunnossa. Aikuispituusennuste on 167 cm. Nyt kasilla, ei vielä ole kasvupyrähdystä näkynyt.

Poikasi pituuteen vaikutta myös kuinka pitkiä/lyhyitä vanhemmat ovat. Meillä tosesta pojasta tuli 176 cm ja toinen 164 cm. Itse olen 156 cm ja mies 175 cm.

Vierailija
8/13 |
02.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huolestua mistä? Siitä, ettei hänestä tule pitkä, mikä on mielestäsi miehen velvollisuus, vai siitä, että on kehityshäiriö? Osalla pojista murrosikä alkaa vasta 15-16-vuotiaana ja 13-vuotiaana ovat vielä aivan lapsia. Minkäpituisia kuvittelet esim. 165-senttisten miesten olleen 13-vuotiaana, kun useimmilla on kasvuspurtti 15-vuotiaana?

Vierailija
9/13 |
02.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos poika haluaa parisuhteen, niin silloin on syytä huolestua

Vierailija
10/13 |
02.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä poika on alkanut kasvaa reippaammin vasta rippikoulukesänä. Siihen saakka oli luokkansa pienimpiä. Nyt on 9. Luokka puolivälissä ja on ehkä 175 cm ja kasvaa koko ajan vauhdilla.

Arvelen kasvavan n 190 senttiseksi kuten isänsä ja minun isäni on.

Vierailija
11/13 |
02.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse 13-vuotiaana kuudennen luokan lopulla oli luokan toisiksi lyhyin poika. Aloitin kasvupyrähdyksen 6. ja 7. luokan välisenä kesänä ja syksyllä olin kasvanut kaikista entisen luokan pojista ohitse. Nyt aikuisena, pituuskasvuni jo vuosia sitten päättäneenä, olen noin 185cm pitkä. Kasvupyrähdys tulee ihmisille eri vaiheessa. Nyrkkisääntönä on, että lopullinen pituus osuu tilastollisesti vanhempien aikuispituuden välimaastoon. 

Vierailija
12/13 |
02.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todennäköisesti hänestä ei ole tulossa kovin pitkä, ehkä jonnekin 170 cm tienoille tulee jäämään, tai jopa alle.

Yläasteella kanssani samalla luokalla oli erittäin lyhyt poika, joka kasvoi pituutta vasta joskus ysiluokalla, mutta lyhyeksi jäi kuitenkin. 

Vierailija
13/13 |
02.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Poikasi pituuteen vaikutta myös kuinka pitkiä/lyhyitä vanhemmat ovat. Meillä tosesta pojasta tuli 176 cm ja toinen 164 cm. Itse olen 156 cm ja mies 175 cm.

Miten niin MYÖS? Eiköhän se vanhempien pituus ole nykysuomessa (jossa ravintoa ja hyvä terveydenhoito) se merkittävin lapsen pituuteen vaikuttava asia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kuusi kuusi