Saako mistään puhelinta joissa ei ole sijainti? Minusta on jotenkin törkeää että jopa muuten vanhanaikaiseenkin puhelimeeni se oli "pakotettuna"
Kun puhelimen otti käyttöön, piti hyväksyä jokin sijaintihomma. Muuten sitä ei olisi voinut käyttää. Sama juttu varmaan tietokoneiden mikrofonien kanssa. Minä en HALUA että kotiini tulee teknologia suorastaan vakoilemaan ja puhelin puolestaan mittaa missä menen. Yksi vaihtoehto on toki olla käyttämättä näitä laitteita, mutta silloin täytyisi aidosti mahdollistaa se tässä yhteiskunnassa, että asiat hoituvat muutenkin. Tämä on alusta asti tuntunut väärältä. Kauanko tätä pitää vielä sietää?
Kommentit (29)
Voit laittaa minkä tahansa puhelimen asetuksista sen sijainnin pois päältä.
Mutta: viranomaiset kyllä tarvittaessa pystyvät silti jäljittämään sijaintiasi sen perustella, mihin tukiasemiin matkapuhelin on ollut yhteydessä. Tämä onnistuu vaikka olisi kuinka vanha matkapuhelin.
Mistään asetuksista ei tasan saa pois päältä sitä, että puhelimen imei huutelee itsensä jokaiseen tukiasemaan, johon se kytkeytyy.
Vierailija kirjoitti:
Foliohattu poiiiiiiiis
kyllä tämä on ihan julkisessa keskustelussa käytyjä asioita
Vierailija kirjoitti:
Mistään asetuksista ei tasan saa pois päältä sitä, että puhelimen imei huutelee itsensä jokaiseen tukiasemaan, johon se kytkeytyy.
Ei saa ei. Mutta siihen tietoon on toisaalta pääsy lähinnä viranomaisilla, ja sitä käytetään vain jos selvitetään katoamista, rikosta tms. Sen sijaan jos sallii GPS sijainnin, niin sehän menee monelle sovelluksellekin ja sitä kautta ties minne.
Sijaintipalvelua tarvitaan navigaattorissa. On vuosia ollut sellainen fiilis, että ärsyttää, miten helppo olisi hakkeroitua kännykkään, ja tietokoneeseen. Ja tosiaan, mikrofoni ja kamera. Mutta toisaalta, mitäs ihmeellistä mun elämässä on? Jos joku esim. viitsii kuluttaa aikaansa seuraamalla, miten vietän koti-iltaa, niin vähän käy sääliksi. Olen muutenkin aika avoin ystäville, joten ei haittaa.
Mulla on sitäpaitsi aika hyvä kasvomuisti, että muistan hyvin ihmiset, jotka olen nähnyt baarissa ja kaupassa yms. Jos alkaa liikaa tulla samat naamat vastaan, niin epäilyttää :(
Jossain vaiheessa, kun kyllästyttää, teen tietoturva-asialle jotain.
Jatkampa. Eihän se nyt kiva ole lukea täältä, mitä on esim. edellisenä päivänä puhunut puhelimessa luottamuksellisesti. Mutta tarviin älykännykän kuitenkin, enkä halua rajoittaa elämääni :(
Kaikkien puhelimien sijainti tiedetään jollain tarkkuudella. Niiden lankapuhelimien sijainti voitiin jäljittää millimetrin tarkkudella pienellä vaivalla. Jos puhelimen sijaintia ei tiedettäisi niin eihän siihen voisi edes soittaa...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei saa ei. Mutta siihen tietoon on toisaalta pääsy lähinnä viranomaisilla, ja sitä käytetään vain jos selvitetään katoamista, rikosta tms. Sen sijaan jos sallii GPS sijainnin, niin sehän menee monelle sovelluksellekin ja sitä kautta ties minne.
Puhut höpöjä. Minäkin pääsisin niihin käsiksi jos haluaisin, ja en ole viranomainen.
Sitten kun haluan / innostun tekemään tietoturva-asialle jotain, mitäs se voisi olla? Jääkö kännykkään jokin tieto, mistä sitä on kuunneltu? Mites tietokoneet ym. padit? Onko poliisi oikea taho, ne taitaa olla kyllä ylityöllistettyjä muutenkin. Onko jotain tietoturvafirmoja, jotka hoitaa asian? Olen hiukan skeptinen tietoturvaihmisten kanssa, monet taitaa harrastaa tietokoneita vapaa-aikanakin.
Tavallaan olen ajatellut tätä vuosikausia jatkunutta stalkkaamista näin: ei mitään niin huonoa, etteikö siitä seuraisi hyvääkin. Odottelen niitä hyviä asioita :)
Vierailija kirjoitti:
Tavallaan olen ajatellut tätä vuosikausia jatkunutta stalkkaamista näin: ei mitään niin huonoa, etteikö siitä seuraisi hyvääkin. Odottelen niitä hyviä asioita :)
Tämä on eräänlaista viraalimarkkinointia. Ainoa, että en ole itse laittanut tikkua ristiin ;) Uskon vakaasti hyötyväni myös taloudellisesti tästä, siksi olen antanut ja annan jatkua tämän vähän aikaa vielä :)
Viraalimarkkinointi kuulostaa hyvältä. Netti on siitä erikoinen paikka, että täällä voi tavata ihmisiä, joita ei muuten koskaan tapaisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puhut höpöjä. Minäkin pääsisin niihin käsiksi jos haluaisin, ja en ole viranomainen.
Sitten olet varmaan operaattorilla töissä tai it-firmassa joka salassapitosopimuksen tehneenä tekee alihankintaa operaattorille. Tai esim. hälytyskeskuksessa.
Ei mun perusnokiassani ole tuollaista juttua. Unohda ap älyluurit ja palaa peruspuhelimeen.
Maanpuolustuskorkeakoulun selvitystä eri paikannustavoista ja niiden turvariskeistä
https://www.doria.fi/bitstream/handle/10024/98693/SK1710_Nyn%C3%A4s_ME…
Vierailija kirjoitti:
Ei mun perusnokiassani ole tuollaista juttua. Unohda ap älyluurit ja palaa peruspuhelimeen.
Älypuhelimessa on tärkeitä juttuja, tuntuisi tyhmältä vaihtaa johonkin kapulaan vain sen takia, että puhelin voidaan hakkeroida. Käytännössä koko elämä kulkee kännykässä mukana.
Vierailija kirjoitti:
Jos tuo(kin) häiritsee, niin ainut ratkaisu on pitää puhelin sammutettuna ja laittaa virta päälle vain lyhyesti puhelujen ajaksi.
Huoh, laita asetuksista se sijainti pois päältä.