Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi tuhkarokosta jauhetaan nyt? Ei kai se tartu, jos on saanut rokotteen?

Vierailija
30.11.2018 |

Ja rokottamatta jääneet ovat itse ottaneet riskin. Tai heidän vanhempansa...

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
30.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rokote ei suojaa kaikkia rokotettuja. Pieniä vauvoja ei ole edes ehditty rokottaa.

Vierailija
2/15 |
30.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entä jos on sairastanut rokon niin onko immuniteetti?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
30.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suuriosa maailman ihmisistä ei ole suomalaisen rokotusohjelman mukaisesti rokotettuja.

Vierailija
4/15 |
30.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon sairastanut tuhkarokon, vesirokon ja sikotaudin. 70- luvulla, jolloin kaikki kävi nämä läpi ala-asteella.

Vierailija
5/15 |
30.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oi kumpa tulisi pandemia ja veisi puolet...

Vierailija
6/15 |
30.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

MPR-rokote annetaan 1-vuotiaalle lapselle. Sitä nuoremman vauvat ovat riskissä saada tartunta, kuten tietysti kaikki Pohjanmaan hihhuleiden rokottamattomat kakarat. He voivat tartuttaa myös sellaisia lapsia ja aikuisia, joilla on jokin vastustuskykyä heikentävä sairaus eivätkä siksi voi ottaa rokotetta. Aiemmin tämä ei ollut ongelma koska epidemioita ei tuhkarokossa ollut kun rokotuskattavuus oli yli 90%. NYt ei ole enää lähelläkään. Törkeää että on lupa vaarantaa toisten henki, omallaan toki saa tehdä mitä vaan. Jlkitaudit ovat oikeasti hengenvaarallisia: keuhkokuume ja aivokuume joka voi vammauttaa aivot pysyvästi ellei tapa.

Tulee kyllä immuniteetti jos on sairastanut. 

Vierailija
7/15 |
30.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

On olemassa pikkuvauvoja, joita ei ole vielä keretty rokottaa. Nimittäin niitä rokotteita ei voida ihan vastasyntyneille pistää.

Vierailija
8/15 |
30.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen syntynyt 1970-luvulla. Rokotuskortissa lukee tuhkarokon kohdalla "sairastanut" eikä silloin tuhkarokkorokote kuulunut ohjelmistoon. Toivottavasti olen todella taudin sairastanut. Sääliksi käy lapset, joiden kohtalosta vanhemmat päättävät noin.

Vierailija
9/15 |
30.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

On tosi vaarallinen myös sikiöille, ja raskaana olevien komplikaatiot on paljon yleisempiä kuin perus jampan.

Vierailija
10/15 |
30.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rokote ei suojaa kaikkia rokotettuja. Pieniä vauvoja ei ole edes ehditty rokottaa.

Onpa kamalaa, että maailmassa on ihmisiä, joihin ei tungeta kaikkia rokotteita heti syntymähetkellä! Pitäisi ottaa tänne tuo amerikkalainen tapa ja piikittää vaan heti kaikki kun pääsevät kohdusta ulos. 

Vierailija
11/15 |
30.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyseisessä kunnassa rokotekattavuus on 75% siinä missä koko maassa 95%. Eli joka neljäs vastaantuleva on potentiaalinen sairastuva, etenkin kun sairastunut lapsi on käynyt esikoulussa ja rukoushuoneella niin sairastuneita voi olla kymmenittäin.

Vierailija
12/15 |
30.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen lapsena sairastanut kaikki tavalliset rokot: vesi-, vihuri-, tuli- ja tuhka- ja sikotaudin. Mun lapsuudessa oli luonnollista sairastaa ne. Poliota vastaan saatiin rokote. Nykyinen pöhinä tuhkrokosta tultuu siksi myrskyltä vesilasissa kun se on ennenkin sairastettu.  

Vierailija
13/15 |
30.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se että jättää rokottamatta lapsensa - ja tuo rokottamatta jätetty lapsi voi pahimmillaan 'tappaa' esim. vauvan. Aiheestakin kohistaan.

Vierailija
14/15 |
30.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Amerikanserkku kirjoitti:

Olen lapsena sairastanut kaikki tavalliset rokot: vesi-, vihuri-, tuli- ja tuhka- ja sikotaudin. Mun lapsuudessa oli luonnollista sairastaa ne. Poliota vastaan saatiin rokote. Nykyinen pöhinä tuhkrokosta tultuu siksi myrskyltä vesilasissa kun se on ennenkin sairastettu.  

Näissä ketjuissa on kymmenet ja taas kymmenet ihmiset kertoneet omista ja muiden ihmisten komplikaatioista, mutta niillä ei ole mitään vaikutusta kun mmmmminä sain vain pari näppyä.

Vierailija
15/15 |
30.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo ei nyt ihan ole raameissaan tämä homma. Ikävää tietysti, että jotkut nyt mahdollisesti sairastuvat, mutta aika pienihän se riski on saada tartunta. Moniko sen silloin viimeksi sai, kun oli se edellinen tartunta siellä jossain steinerkoulun oppilaalla? Minä olen myös tuonkin taudin sairastanut aikoinaan, että ei ole itsellä pelkoa. Silloin kaikki sairasti sen ja muutkin lastentaudit, en tunne ketään, joka olisi saanut mitään jälkitauteja tai tauti olisi muutenkaan ollut erityisen vaikea. Hieman suhteellisuudentajua nyt mammat!

Mites teillä, jotka on lapsena rokotettu, niin onko teillä rokotussuoja voimassa? Vai pitääkö ko. rokote uusia? Pieni pikagallup osoitti, että meidän työporukassa kukaan aikuinen ei ollut uusinut mitään rokotuksia. Ei kun oli yksi, koska matkusteli paljon.