Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitkä oikeinkirjoitetut sanat ärsyttää?

Vierailija
30.11.2018 |

Mua ärsyttää Diagnoosi ja aggressio. Diaknoosi ja agressio olisi parempi koska lausutaankin noin.

Kommentit (51)

Vierailija
41/51 |
30.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Diagnoosi kyllä lausutaan kuten se kirjoitetaan. Miksi kirjoittaisin diaknoosi kun en niin sanaa tietenkään lausukaan?

Myös signaali lausutaan kuten kirjoitetaan. Siinä ei ole äng-äännettä. Se ei ole mikään singaali eikä singnaali. Kuten ei ole myöskään diangnoosi.

????

http://www.kielitoimistonohjepankki.fi/haku/%C3%A4ng-%C3%A4%C3%A4nne/oh… .

Ei tuossa linkissä näkynyt signaalia. Mutta magneetti siellä oli. Signaali lausutaan kuten magneetti, eri tavalla kuin diagnoosi. Nehän lausutaan englanniksikin eri tavalla.

Vierailija
42/51 |
30.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/51 |
30.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hernekeitto, kun se yleensä sanotaan hernekkeitto

Onkohan tässä alueellisia eroja? En oo koskaan kuullut kenekään sanovan hernekkeitto.

On alueellisia eroja. E-loppuisissa nomineissa (herne, vene, ase, hyve, ainoastaan uusissa lainasanoissa jade, nalle, psyyke ei sitä ole) on loppukahdennus, joka ei näy kirjoituksessa, mutta puheessa kuuluu. Hernekkeitto, venevvalkama, asekkotelo. Satakunnan ja Kymeenlaakson murteista loppukahdennys kuitenkin puuttuu. Se on myös ilmiö, johon ei myöskään kiinnitä huomiota, vaikka se omaan puheeseenkin kuuluisi.

Vierailija
44/51 |
30.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ainoa oikein kirjoitettu sana, joka minua ärsyttää, on SAMPPANJA. Ihmeellinen suomijunttisana saatu tuostakin väännettyä. Ei shampootakaan kirjoiteta "samppoo". Epäloogista.

Mä oon muuten samaa mieltä. Miksi sampoo, mutta samppanja

Vierailija
45/51 |
30.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Alkaa tekemään." Ei se ole oikein, vaikka kielitoimisto onkin taipunut hyväksymään sen.

Vierailija
46/51 |
30.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Alkaa tekemään." Ei se ole oikein, vaikka kielitoimisto onkin taipunut hyväksymään sen.

Eihän tuo liity edes mitenkään ketjun aiheeseen.

Vierailija
47/51 |
30.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Inhoan tiettyjä "oikein" kirjoitettuja sanoja niin paljon, etten voi niitä kirjoittaa edes tähän. Sen sijaan kirjoitan ne niin kuin ne mielestäni pitäisi kirjoittaa:

Peenis, tamppooni, ponttooni, haaveri. Nämä ovat ainoat oikeasti vakavasti otettavat ja aidot muodot näistä sanoista, kaikki muu on teeskentelyä ja turhanaikaista.

Vierailija
48/51 |
30.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asemesta-sana. Arvi Lindiä lukuun ottamatta kaikki sanovat jonkin asemasta.

Vierailija
49/51 |
30.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

totta kai

- Sinänsä looginen (vrt. niin kai), mutta näyttää oudolta

eri lailla

- Myöskin looginen (vrt. toisella lailla), mutta sanan "erilainen" takia tämäkin tuntuu hassulta

suomen kieli, englannin kieli... 

- Isolla alkukirjaimella en kirjoittaisi, mutta ehkä yhteen... Tosin olen jo tottunut tuohon oikeaan kirjoitusasuun.

Vierailija
50/51 |
30.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liittyisikö jotenkin asekätkentäjupakkaan tuo asemesta?

Vierailija
51/51 |
30.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No se perkeleen lihoAminen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi kolme