Mitkä oikeinkirjoitetut sanat ärsyttää?
Mua ärsyttää Diagnoosi ja aggressio. Diaknoosi ja agressio olisi parempi koska lausutaankin noin.
Kommentit (51)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hernekeitto, kun se yleensä sanotaan hernekkeitto
Onkohan tässä alueellisia eroja? En oo koskaan kuullut kenekään sanovan hernekkeitto.
On alueellisia eroja. E-loppuisissa nomineissa (herne, vene, ase, hyve, ainoastaan uusissa lainasanoissa jade, nalle, psyyke ei sitä ole) on loppukahdennus, joka ei näy kirjoituksessa, mutta puheessa kuuluu. Hernekkeitto, venevvalkama, asekkotelo. Satakunnan ja Kymeenlaakson murteista loppukahdennys kuitenkin puuttuu. Se on myös ilmiö, johon ei myöskään kiinnitä huomiota, vaikka se omaan puheeseenkin kuuluisi.
Vierailija kirjoitti:
Ainoa oikein kirjoitettu sana, joka minua ärsyttää, on SAMPPANJA. Ihmeellinen suomijunttisana saatu tuostakin väännettyä. Ei shampootakaan kirjoiteta "samppoo". Epäloogista.
Mä oon muuten samaa mieltä. Miksi sampoo, mutta samppanja?
"Alkaa tekemään." Ei se ole oikein, vaikka kielitoimisto onkin taipunut hyväksymään sen.
Vierailija kirjoitti:
"Alkaa tekemään." Ei se ole oikein, vaikka kielitoimisto onkin taipunut hyväksymään sen.
Eihän tuo liity edes mitenkään ketjun aiheeseen.
Inhoan tiettyjä "oikein" kirjoitettuja sanoja niin paljon, etten voi niitä kirjoittaa edes tähän. Sen sijaan kirjoitan ne niin kuin ne mielestäni pitäisi kirjoittaa:
Peenis, tamppooni, ponttooni, haaveri. Nämä ovat ainoat oikeasti vakavasti otettavat ja aidot muodot näistä sanoista, kaikki muu on teeskentelyä ja turhanaikaista.
Asemesta-sana. Arvi Lindiä lukuun ottamatta kaikki sanovat jonkin asemasta.
totta kai
- Sinänsä looginen (vrt. niin kai), mutta näyttää oudolta
eri lailla
- Myöskin looginen (vrt. toisella lailla), mutta sanan "erilainen" takia tämäkin tuntuu hassulta
suomen kieli, englannin kieli...
- Isolla alkukirjaimella en kirjoittaisi, mutta ehkä yhteen... Tosin olen jo tottunut tuohon oikeaan kirjoitusasuun.
Liittyisikö jotenkin asekätkentäjupakkaan tuo asemesta?
Ei tuossa linkissä näkynyt signaalia. Mutta magneetti siellä oli. Signaali lausutaan kuten magneetti, eri tavalla kuin diagnoosi. Nehän lausutaan englanniksikin eri tavalla.