Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Juurihoito ilman kipulääkkeitä

Vierailija
30.11.2018 |

Oletko teettänyt juurihoidon ilman kipulääkkeitä? Miten sujui? Miksi? Suosittelisitko ensikertalaista menemään juurihoitoon luomuna?

Olen 20v nainen, hammaslääkäri on 14.9. Ja juurihoito on ensimmäinen, tässä mietin kivunlievitystä tai lähinnä sen poisjättämistä.

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
30.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuule ehdottomasti, oli ihan mahtavaa, kun hermoa ronkittiin koukulla ulos juurikanavasta. En ole ikinä niin paljon nauttinut kivusta kuin silloin. Homma kesti kolme viikkoa ja joka kerta oli yhtä mahtavaa! Suosittelen!

Vierailija
2/13 |
30.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No miten on sujunut hoito.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
30.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on aivan ihanaa. Suosittelen.

Vierailija
4/13 |
30.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syyskuussa hammaslääkäri ja nyt kyselet. Muistatko enää vastauksia kun aika koittaa?

Vierailija
5/13 |
30.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun hammaslääkärini ei suostunut tekemään juurihoitoa ilman puudutusta. On kuulemma sen verran kivuliasta, että ei lähde kokeilemaan.

Vierailija
6/13 |
30.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä on noin pitkät jonotusajat? Jos juurihoito tehdään vasta 10 kk päästä, niin voi olla melko turhaa touhua.

Vierailija
7/13 |
30.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut juurihoidossa useampia kertoja, EIKÄ sitä kannata todellakaan pelätä. Hoidon yhteydessä annetaan paikallispuudutus ao. hammasalueelle: ei siinä mitään kipua juuri sen jälkeen tunne.

Suun ronkkiminen ei tietenkään itsessään mitään ilonkiljahduksia tuota, mutta juurihoito on edullisin tapa säilyttää oma hammas: purenta-alueella hampaan puuttuminen tuntuu ärsyttävältä.

Koska juurihoidossa aina on useampia hoitokertoja, en ota puudutusta kuin ensimmäisellä kerralla, sillä seuraavilla kerroilla hermoradat on jo eliminoitu siinä määrin, ettei kipua enää juurikaan tunne.

Eli mitään hoidon ulkopuolisia kipulääkityksiä ei todellakaan tarvita.

Vierailija
8/13 |
30.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ollut juurihoidossa useampia kertoja, EIKÄ sitä kannata todellakaan pelätä. Hoidon yhteydessä annetaan paikallispuudutus ao. hammasalueelle: ei siinä mitään kipua juuri sen jälkeen tunne.

Suun ronkkiminen ei tietenkään itsessään mitään ilonkiljahduksia tuota, mutta juurihoito on edullisin tapa säilyttää oma hammas: purenta-alueella hampaan puuttuminen tuntuu ärsyttävältä.

Koska juurihoidossa aina on useampia hoitokertoja, en ota puudutusta kuin ensimmäisellä kerralla, sillä seuraavilla kerroilla hermoradat on jo eliminoitu siinä määrin, ettei kipua enää juurikaan tunne.

Eli mitään hoidon ulkopuolisia kipulääkityksiä ei todellakaan tarvita.

Käsittääkseni ap harkitsi siis tuon paikallispuudutuksen pois jättämistä. 

Itse olen saanut puudutteista pahoja reaktioita, joten niitä vältetään. Juurihoitokin on tehty ilman. Hammaslääkäri suositteli kyllä suoraan hammashoitoa anestesiassa, mutta kun en halunnut (anestesian riskit pelkän hammashoidon takia tuntuivat liian isoilta) niin suostui tekemään ilman puudutusta, joskin varoitteli että kipu on ihan äärimmäisen kova. Oli se. Synnyttäminen edes ekalla kerralla jolloin repesin välilihasta pahasti enkä ehtinyt saada mitään kivunlievitystä, ei ollut mitään siihen terävään, viiltävään hermokipuun jota juurihoito aiheutti. Vesi valui silmistä solkenaan ja vaati kaiken tahdonvoiman etten vaistomaisesti pompannut ylös tuolista ja juossut pakoon. Ja minä en ole ollenkaan kipuherkimmästä päästä ihmisiä. En suosittele jos ei ole pakottavaa syytä.

Vierailija
9/13 |
30.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu, ei mitään järkeä ilman anestesiaa ellei sitten ole aito masokisti.

Vierailija
10/13 |
30.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juu, ei mitään järkeä ilman anestesiaa ellei sitten ole aito masokisti.

Totta, ainahan sitä kaikkea liioitellaan: asiantuntijan antama anestesia on äärimmäisen harvoin terveydelle haitallista.

Vierailija
11/13 |
30.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

8 lisää vielä että mulla se syy miksi en paikallispuudutetta voi ottaa on että opiskelijana viisaudenhammasta poistettaessa on sellaisesta tullut anafylaktinen reaktio ja olen joutunut suoraan sairaalaan, intuboitu jotta voin hengittää. Se oli kokemus jota ei kauhean mielellään halua uusia.

Vierailija
12/13 |
30.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysy hammaslääkäriltäsi suositteleeko hän puudutusta. Jos hampaan hermot ovat jo kuolleet hampaan sisältä, ei puudutuksesta ole kovinkaan paljoa apua (toki puuduttaa ikenen hampaan ympärille laitettavaa metallista klammeria varten, mutta hammas itse ei sisältä tunne kipua jos hermot eivät enää toimi). Jos hammas on vielä elossa ja hermot toimivat, silloin kannattaa ottaa puudutus. Hammaslääkärisi osaa kyllä sanoa kannattaako puuduttaa vai ei. 

Vierailija
13/13 |
30.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kysy hammaslääkäriltäsi suositteleeko hän puudutusta. Jos hampaan hermot ovat jo kuolleet hampaan sisältä, ei puudutuksesta ole kovinkaan paljoa apua (toki puuduttaa ikenen hampaan ympärille laitettavaa metallista klammeria varten, mutta hammas itse ei sisältä tunne kipua jos hermot eivät enää toimi). Jos hammas on vielä elossa ja hermot toimivat, silloin kannattaa ottaa puudutus. Hammaslääkärisi osaa kyllä sanoa kannattaako puuduttaa vai ei. 

Juurihoidossahan hampaan hermokäytävät ronkitaan "auki", joten on satavarmaa että kipua on enemmän tai vähemmän, mutta harvoin se ihan sietämätöntä on.

Nimim. Ei koskaan puudutusta

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan yhdeksän