Ulosotto
Hei, haluaisin purkaa mieltä ja kysyä erästä asiaa täällä. Eli olen 24v ja menin nuoruudessani sössimään raha asiani silloisen poikaystäväni kanssa. Maksoin velkani ulosottoon heti kun töihin pääsin, velkaa olo noin 2000e.
Nyt minulla on perhe; pieni tyttö ja mies, olen äitiyslomalla, eli rahallinen tilanne minulla ei ole kulutusjuhlaa, mutta olen pärjännyt. Velkojen maksun jälkeen en ole mitään ottanu osamaksulle, enkä laskulle. Luottotiedot palautuvan ensi kesänä. Olen ollut ikionnellinen tähän tilanteeseen, mutta tänään postista tuli kirje, että 850e on ulosotossa samalta vuodelta miltä aiemmat törttöillyt jotka on jo hoidettu, laskun eräpäivä on kahden viikon päästä.
Nytten olen neuvoton, mitä teen. Luottotiedot halun takaisin, muttei minulla ole tuollaista summaa maksaa.. eikä miehellänikään, eikä asia tietenkää hänen vastuulla olekkaan, omia tolloiluja.. Nyt on lapseni ensimmäinen joulu ja minun kaikki rahani menevät nyt tälläiseen, eikä ole rahaa laittaa joulua tai mitään...
Olen huomenna soittamassa ja neuvottelemassa asiasta, mutta jos jollain olisi itsellä jotain kokemusta tälläisestä tai muuten vaan ideoita otetaan vastaan. Tulee meinaan uneton yö tässä murehtiessä. Koko päivän itkenyt ja miettinyt mitäs nyt...
Kommentit (13)
Onko sinulla vanhoja dokumentteja siltä ajalta kun maksoit ulosottoa? Kuitteja? Ensin tulee lista, jossa tieto veloista (en muista pitikö tämä pyytää itse) ja joka maksusta kuitti. Onko tämä nyt perittävä velka mukana noissa dokumenteissa? Miksei sitä ole peritty silloin muiden mukana?
Tätä toivonki, että onnistuisi tällänen, en vaan tiedä miten on tapana onnistuuko.. on niin pettynyt olo, tunnen itseni huonoksi äidiksi ja huonoksi ihmiseksi ko tällänen tilanne on päässyt käymään
Ei ole enää dokumentteja tallessa, nään ne tietenki sieltä asiakastieto sivuilta onko kyseessä sama summa minkä olen jo maksanut. En todellakaan tiedä miksi yksi on jäänyt.
Aatella, onko joku niin pikkumainen että perii saatavaansa, jonka olet jättänyt maksamatta? Sinähän saat veronpalautusta, eikö niin?
Oli miten oli niin elämä jatkuu, olet hienosti pärjännyt tähänkin asti ja oppinut virheistä. Tuo on pieni summa. Toki suurin huoli on se että taas siirtyy luottotietojen saanti, mutta olet varmaan huomannut että ilman niitäkin voi elää hyvää elämää.
Tyhmästäpäästäkärsii kirjoitti:
Hei, haluaisin purkaa mieltä ja kysyä erästä asiaa täällä. Eli olen 24v ja menin nuoruudessani sössimään raha asiani silloisen poikaystäväni kanssa. Maksoin velkani ulosottoon heti kun töihin pääsin, velkaa olo noin 2000e.
Nyt minulla on perhe; pieni tyttö ja mies, olen äitiyslomalla, eli rahallinen tilanne minulla ei ole kulutusjuhlaa, mutta olen pärjännyt. Velkojen maksun jälkeen en ole mitään ottanu osamaksulle, enkä laskulle. Luottotiedot palautuvan ensi kesänä. Olen ollut ikionnellinen tähän tilanteeseen, mutta tänään postista tuli kirje, että 850e on ulosotossa samalta vuodelta miltä aiemmat törttöillyt jotka on jo hoidettu, laskun eräpäivä on kahden viikon päästä.
Mikäs se vuosi on? Jätit kertomatta, olisi olennainen tieto.
Jos velkaa ei ole peritty sinulta 3 vuoteen eikä muistutettu siinä välissä (katkaistu vanhenemista), niin se on silloin ns. vanhentunut velka eikä sitä tartte maksaa!
Omituista kyllä, että nyt saat vasta tuon laskun. Jos sinulla on tuollainen lasku maksamatta vielä, niin kysy myös soittessasi, että miten vaikuttaa luottotietojen palautumiseen. Mutta tosiaan ei auta muu kuin soittaa ja sopia, ellet tosiaan saa mistään sukulaiselta tai kaverilta lainaksi :/
Ei ole enää dokumentteja tallessa, nään ne tietenki sieltä asiakastieto sivuilta onko kyseessä sama summa minkä olen jo maksanut. En todellakaan tiedä miksi yksi on jäänyt.
Ei sinulla tarvitsekkaan olla. Velkojalla ne pitää olla. Älä maksa vielä mitään vaan pyydä velkojalta selvitys velan perusteista sekä miksi perintään ei ole ole ryhdytty heti.
Kuluttaja-asiamiehen ohjeiden mukaan perintää ei nimittäin saisi perusteetta viivästyttää.
------
2.2 Perintää ei saa viivyttää
Perintää ei saa pitkittää tai viivyttää tarpeettomasti. Jos saatavaa aletaan periä vasta pitkän ajan kuluttua eräpäivästä, ongelmia saattaa syntyä sekä velkasuhteen olemassaolon että velallisen maksuväitteen todentamisen osalta. Velkojan tulee tälloin varautua esittämään selvitystä paitsi velkasuhteen perusteesta ja olemassaolosta myös perustelemaan, miksi perintä on viivästynyt.
https://www.kkv.fi/ratkaisut-ja-julkaisut/julkaisut/kuluttaja-asiamiehe…
Dokumentit kannattaa aina säilyttää joitakin vuosia.
Huomenna vaan reippaasti ottamaan yhteys velkovaan tahoon ja sopimaan eristä.
Luetaanpas lakia ensin kirjoitti:
Nyt minulla on perhe; pieni tyttö ja mies, olen äitiyslomalla, eli rahallinen tilanne minulla ei ole kulutusjuhlaa, mutta olen pärjännyt. Velkojen maksun jälkeen en ole mitään ottanu osamaksulle, enkä laskulle. Luottotiedot palautuvan ensi kesänä. Olen ollut ikionnellinen tähän tilanteeseen, mutta tänään postista tuli kirje, että 850e on ulosotossa samalta vuodelta miltä aiemmat törttöillyt jotka on jo hoidettu, laskun eräpäivä on kahden viikon päästä.Mikäs se vuosi on? Jätit kertomatta, olisi olennainen tieto.
Jos velkaa ei ole peritty sinulta 3 vuoteen eikä muistutettu siinä välissä (katkaistu vanhenemista), niin se on silloin ns. vanhentunut velka eikä sitä tartte maksaa!
Niin laskun vuosi oli 2014. Kaikki muutki laskut olivat vuosilta 2013-2014.
Sinun täytyy tietysti saada tietää, mistä summa koostuu. Soittaessasi tänään ilmaiset huolehtivasi asiasta ja ehdota osamaksua tammikuusta alkaen vaikkapa monessakin erässä. Olen melko varma, että onnistuu.
Soita ja sovi, että maksat vaikka kolmen kuukauden aikana kolmessa osassa. Luulisin että onnistuu kyllä.