Oletko sairastanut tuhkarokon?
Kommentit (59)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nämä on sikäli turhia keskusteluja että heti jos tuhkarokko leviää riittävästi ja joku perusterve lapsi kuolee turhan kuoleman, niin routa ajaa kaikki täysissä järjissään olevat porsaat kotiin. Ja samat hopeavesiäidit jää myrkyttämään lapsiaan kuin nytkin.
Niinhän siinä sikainfluenssassakin kävi. Ensin oli nihkeä rokotusinto, sitten se yksi perusterve pikkutyttö kuoli tautiin, ja johan alkoi terveyskeskusten ulko-ovi käydä. Muistan tv-kuvaa jonoista, jotka ulottuivat pitkälle rakennusten ulkopuolelle. Vasta pitkän ajan kuluttua alkoi poru narkolepsioista, sitä ennen kaikki olivat tyytyväisiä, kun niin moni oli välttänyt kamalan ja turhan kuoleman. Tämä nykyinen rokotevälttelyhän johtuu juuri näistä narkolepsiatapauksista, mutta nehän kohdentuivat niihin harvoihin, joilla oli se tietty geenivirhe. Valtava kasa suomalaisia hyötyi sikainfluenssarokotuksista, se unohtuu monilta.
Laiha lohtu niille jotka saivat narkolepsian.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen 70-luvun lapsia ja sillon tuntui siltä, että rokot tulivat kaikille. Oli vain ajan kysymys milloin. Ikinä en kuullut, että mitään kummempaa siitä olisi seurannut. Nämä tässä ilmenneet kuulovauriot ovat ihan uusi juttu itselleni.
Sama minulla. Lapset sairasti lastentaudit, oli pari päivää poissa koulusta ja se oli siinä. En muista ketään noin 120 oppilaan koulustamme, joka olisi saanut mitään jälkitauteja tms. Tosin siihen aikaan saattoi sairastaa keuhkokuumeen ilman mitään edeltäviä tauteja.
Mikä ihmeen pari päivää? Vesirokkoa meillä sairastettiin melkein 2 viikkoa. Samoin rotavirusta, jonka vuoksi lapsi päätyi myös sairaalaan tiputukseen. Samana vuonna kuoli Suomessa pieni vauva rotaripulin aiheuttamaan kuivumiseen.
Nykyään noihinkin on onneksi rokotteet.
Koska meitä ei aikanaan rokotettu sairaiksi, niin selvisimme lapsuuden rokoista aika lailla helpolla. Tuhkarokkoa muistan sairastaneeni 4 päivä, vesirokossa en jäänyt kotiin lainkaan, koska ei ollut kuumetta. Jotain rotaripuleja ei edes tunnettu (varmasti niitäkin oli, mutta me söimme multaporkkanoita ja lehmänmaitoa eli saimme kaikki mahdolliset haitta-aineet jo pieninä).
Silloin 70-luvulla ei tavallisissa perheissä tunnettu vauvarokkoa tai enterorokkoa (mikä ei tarkoita, etteikö niitä olisi ollut, niitä ei vain huomioitu kuten nyt). Antibiootteja ei syöty tämän tästä.
Tuberkuloosi tappaa varmemmin kuin tuhkarokko, mutta sitä vastaan ei rokoteta.
Onhan ne tuhkarokon jälkitaudit aika ikäviä, vaikka ei kuolisikaan. Ja suhteellisen yleisiäkin.
Riskiryhmiin kuuluvat saavat vielä nykyäänkin tuberkuloosirokotteen, vaikka kaikkien rokottamisesta on luovuttu.
Isorokkokin tappaa, mutta rokotuksista on luovuttu.
Isorokkoa vastaan ei rokoteta koska ihmiskunta onnistui hävittämään isorokon sukupuuttoon rokotteilla.
Virus on tallessa laboratorioissa.
Sitä säilytetään tutkimustarkoituksiin.
Toisaalta biologiseksi aseeksi.
Joo. Viimeksi siihen on kuollut joku tutkija joka sössi viruksen kanssa labrassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nämä on sikäli turhia keskusteluja että heti jos tuhkarokko leviää riittävästi ja joku perusterve lapsi kuolee turhan kuoleman, niin routa ajaa kaikki täysissä järjissään olevat porsaat kotiin. Ja samat hopeavesiäidit jää myrkyttämään lapsiaan kuin nytkin.
Niinhän siinä sikainfluenssassakin kävi. Ensin oli nihkeä rokotusinto, sitten se yksi perusterve pikkutyttö kuoli tautiin, ja johan alkoi terveyskeskusten ulko-ovi käydä. Muistan tv-kuvaa jonoista, jotka ulottuivat pitkälle rakennusten ulkopuolelle. Vasta pitkän ajan kuluttua alkoi poru narkolepsioista, sitä ennen kaikki olivat tyytyväisiä, kun niin moni oli välttänyt kamalan ja turhan kuoleman. Tämä nykyinen rokotevälttelyhän johtuu juuri näistä narkolepsiatapauksista, mutta nehän kohdentuivat niihin harvoihin, joilla oli se tietty geenivirhe. Valtava kasa suomalaisia hyötyi sikainfluenssarokotuksista, se unohtuu monilta.
Laiha lohtu niille jotka saivat narkolepsian.
Noihin aikoihin täällä joku narkoleptikko (muusta syystä kuin rokote) kirjoitti että on loukkaavaa väittää että koko loppuelämä on sen takia pilalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen 70-luvun lapsia ja sillon tuntui siltä, että rokot tulivat kaikille. Oli vain ajan kysymys milloin. Ikinä en kuullut, että mitään kummempaa siitä olisi seurannut. Nämä tässä ilmenneet kuulovauriot ovat ihan uusi juttu itselleni.
Sama minulla. Lapset sairasti lastentaudit, oli pari päivää poissa koulusta ja se oli siinä. En muista ketään noin 120 oppilaan koulustamme, joka olisi saanut mitään jälkitauteja tms. Tosin siihen aikaan saattoi sairastaa keuhkokuumeen ilman mitään edeltäviä tauteja.
Mikä ihmeen pari päivää? Vesirokkoa meillä sairastettiin melkein 2 viikkoa. Samoin rotavirusta, jonka vuoksi lapsi päätyi myös sairaalaan tiputukseen. Samana vuonna kuoli Suomessa pieni vauva rotaripulin aiheuttamaan kuivumiseen.
Koska meitä ei aikanaan rokotettu sairaiksi, niin selvisimme lapsuuden rokoista aika lailla helpolla. Tuhkarokkoa muistan sairastaneeni 4 päivä, vesirokossa en jäänyt kotiin lainkaan, koska ei ollut kuumetta. Jotain rotaripuleja ei edes tunnettu (varmasti niitäkin oli, mutta me söimme multaporkkanoita ja lehmänmaitoa eli saimme kaikki mahdolliset haitta-aineet jo pieninä).
Silloin 70-luvulla ei tavallisissa perheissä tunnettu vauvarokkoa tai enterorokkoa (mikä ei tarkoita, etteikö niitä olisi ollut, niitä ei vain huomioitu kuten nyt). Antibiootteja ei syöty tämän tästä.
Onhan ne tuhkarokon jälkitaudit aika ikäviä, vaikka ei kuolisikaan. Ja suhteellisen yleisiäkin.
Riskiryhmiin kuuluvat saavat vielä nykyäänkin tuberkuloosirokotteen, vaikka kaikkien rokottamisesta on luovuttu.
Isorokkoa vastaan ei rokoteta koska ihmiskunta onnistui hävittämään isorokon sukupuuttoon rokotteilla.
Niin, se oli pointtini. Rokotusohjelmissa punnitaan hyödyt ja haitat turhaan ei rokoteta. Kattavista tuberkuloosirokotuksista luovuttiin 2006.
Tuberkuloosi ja tuhkarokko ovat lisäksi tartuntatavoiltaan täysin erilaiset, tuhkarokkotartunnan voi saada, vaikka vain käväisisi tilassa, jossa on aikaisemmin käynyt joku tartuttavassa vaiheessa oleva henkilö kun taas tuberkuloositartunta edellyttää pitkäaikaista kontaktia ja yleensä alentunutta vastustuskykyä.
Joo. Olen ymmärtänyt että tubin saaminen edellyttää suurin piirtein sitä että asut pitempiä aikoja samassa taloudessa sairaan kanssa.
Isoisäni kuoli tuberkuloosiin v. 1932 ja enoni samaan tautiinv. 1948. Enoni oli nelivuotias isänsä kuollessa ja 20-vuotias oman kuolemansa aikaan. Turha sanoakaan, että en koskaan tavannut kumpaakaan, sillä itse olen syntynyt v. 1965. Äitinikin saattoi olla taudinkantaja, sillä tubibakteeri saattaa koteloitua ihmiseen sisälle ja nousta jossain elämänvaiheessa "esiin", tai sitten ei koskaan, jos hyvin käy. Näin ainakin muistan eräässä näkemässäni tv-dokumentissa kerrotun. Äiti kuoli yli 80-vuotiaana ihan muuhun kuin tuberkuloosiin.
Olen syntynyt -72 ja saanut rokotteen tuhkarokkoa vastaan neljävuotiaana. Parikymppisenä sain MPR-rokotteen terveydenhuolto -oppilaitoksessa ja olin viikon todella kipeä ja kovassa kuumeessa heti rokotuksen jälkeen.
Olen jostain syystä saanut myös isorokkorokotuksen, tiedän koska on merkitty neuvolakorttiin ja arpi siitä näkyy edelleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On hyvä olla, jos tauti jostain esiin putkahtaisi, luonnostaan tai ihmisen aiheuttamana että saadaan rokotetta tehtyä
Olen sairastanut teini-iässä v. 1988 (olin silloin 14-vuotias). Ei tullut onneksi mitään jälkitauteja, mutta muistan kummallisen karttamaisen ihottuman ja valonarat silmät. Koulusta olin parisen viikkoa pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen syntynyt - 64 ja sairastanut kaikki rokot kuten muutkin ikätoverini. Se ikään kuin kuului normaaliin lapsuuteen.
Ne suorastaan pyrittiin saamaan lapsena, jottei tulisi aikuisena ja pahempana. Eli jos oli naapurissa, niin sinne altistumaan. En ole edes kuullut kenestäkään tutusta joka olisi lapsena näistä mitään pahempia jälkiseuraamuksia saanut.
Minut vietiin kaverin luo, koska hän oli sairastunut tuhkarokkoon. Ja sainkin sen. Siitä on valokuva, kun leikin 5v näppyläisen kaverini kanssa.
Olisiko ollut vesirokko tai vihurirokko, tuhkarokossa ei tule näppylöitä, vaan sellainen aika tiheä ihottuma, josta ei juuri paljasta ihoa näy kuin vähän.
Sairastin tuhkarokon 70-luvun alkupuolella. Jälkitautina keuhkokuume josta toipuminen kesti viikkoja. Muistan kuinka piti ottaa nestemäistä penisilliiniä (valkeaa litkua), se maistui hirveälle.
Vesirokkotartunta mentiin vartavasten hakemaan. Lievä sairaus, vain rakkuloita ja lievä kuume.
Tuhkarokkoa varottiin. Tauti oli kova ja kurja sairastaa. Kuumetta 40°c, filmi välillä poikki.
Sairaanhoitajaäiti piti huolta, lääkäri kävi kotikäynnillä.
2 viikkoa sairaana ilman tietoa maailmanmenosta.
- S. 1966, sairastin 7-vuotiaana
Vierailija kirjoitti:
Itse ole syntynyt 1952 ja kaikki lastentaudit tuli sairastettua eli sikotauti, tuhkarokko, vesirokko ja vihurirokko. Jotkut kavereistani saivat tulirokon ja he joutuivat kulkutautisairaalaan.
Tulirokko onkin bakteerin aiheuttama?
Vierailija kirjoitti:
Vesirokkotartunta mentiin vartavasten hakemaan. Lievä sairaus, vain rakkuloita ja lievä kuume.
Tuhkarokkoa varottiin. Tauti oli kova ja kurja sairastaa. Kuumetta 40°c, filmi välillä poikki.
Sairaanhoitajaäiti piti huolta, lääkäri kävi kotikäynnillä.
2 viikkoa sairaana ilman tietoa maailmanmenosta.
- S. 1966, sairastin 7-vuotiaana
Jostain luin että Kreikan viime aikojen epidemiassa 10 % sairastuneista joutui sairaalahoitoon. Voi olla enemmänkin, en muista en tarkkaan mutta luku oli iso. Nykyään varmaan sinäkin olisit joutunut.
-71 syntynyt. Sairastin tuhkarokon 8 vuotiaana. Sen jälkitautina ensimmäisen ja viimeisen korvatulehdukseni. Sama juttu veljelläni ja häneltä myös tärykalvo puhkesi itsekseen. Armeijassa todettiin kuulon kanssa jotain ongelmia (jotain kuulon alennusta) ja nyt tuli mieleen, että mahtoiko tuossa olla syy siihen..
Olen sairastanut myös vesirokon ja sikotaudin. Ja allergioita löytyy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen syntynyt - 64 ja sairastanut kaikki rokot kuten muutkin ikätoverini. Se ikään kuin kuului normaaliin lapsuuteen.
Ne suorastaan pyrittiin saamaan lapsena, jottei tulisi aikuisena ja pahempana. Eli jos oli naapurissa, niin sinne altistumaan. En ole edes kuullut kenestäkään tutusta joka olisi lapsena näistä mitään pahempia jälkiseuraamuksia saanut.
Minut vietiin kaverin luo, koska hän oli sairastunut tuhkarokkoon. Ja sainkin sen. Siitä on valokuva, kun leikin 5v näppyläisen kaverini kanssa.
Olisiko ollut vesirokko tai vihurirokko, tuhkarokossa ei tule näppylöitä, vaan sellainen aika tiheä ihottuma, josta ei juuri paljasta ihoa näy kuin vähän.
Juu sellainen punaisenkirjava oli iho. Ei mitään näppylöitä.
Onko kukaan joutunut kansanlääkinnän uhriksi sikotautia sairastaessaan?
-57 syntynyt ystäväni sanoi äitinsä käärineen sianpaskarättejä hänen kaulaansa sikotaudissa!
Oli raukka niin heikossa voinnissa, ettei päässyt hyvää tarkoittavan puoskariäitinsä kynsistä karkuun....
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen syntynyt 70-luvulla ja ehdin saada rokotuksen, eli en ole sairastanu
Rokotukset tuhkarokkoa vastaan alkoivat 1982.
Ei kun 1975.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aivan.