Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oletko sairastanut tuhkarokon?

Vierailija
29.11.2018 |

...

Oletko sairastanut tuhkarokon?

Vaihtoehdot

Kommentit (59)

Vierailija
1/59 |
29.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä olenko. Ainakaan aikuisena mitään rokkoja ole ollut.

Vierailija
2/59 |
29.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole sairastanut, mutta olen saanut siihen rokotteen

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/59 |
29.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen sairastanut. Jäin henkiin. Naapurin poika sairasti ja jäi henkiin, mutta toisesta korvasta meni kuulo. Jälkitauti tuhosi kuulohermon.

Vierailija
4/59 |
29.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole, minut on rokotettu. Äitini sairasti ja on tosiaan myös kuulovammainen tuhkarokon jälkitaudin takia.

Sitä en tiedä, johtuuko myös hänen lukihäiriönsä tästä, sitähän on sanottu, että ne korkeat kuumeet voivat aiheuttaa keskittymisvaikeuksia ja kielellisen kehityksn ongelmia.

Vierailija
5/59 |
29.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 70-luvun lapsia ja sillon tuntui siltä, että rokot tulivat kaikille. Oli vain ajan kysymys milloin. Ikinä en kuullut, että mitään kummempaa siitä olisi seurannut. Nämä tässä ilmenneet kuulovauriot ovat ihan uusi juttu itselleni.

Vierailija
6/59 |
29.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ala-asteella 70-luvulla, ja muistelisin, että todella moni sen meidän koulussa sairasti (samoin kuin vesirokon). En ole kuullut, että olisi kenenkään kuuloa vaurioittanut tai aiheuttanut muutakaan pysyvämpää haittaa.

Vierailija
7/59 |
29.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen syntynyt 70-luvulla ja ehdin saada rokotuksen, eli en ole sairastanu

Vierailija
8/59 |
29.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alapeukku?

Vierailija
9/59 |
29.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rokotukset tuhkarokkoa vastaan alkoivat 1982.

Vierailija
10/59 |
29.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Alapeukku?

Lastentauti.

Vierailija
11/59 |
29.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Alapeukku?

Lastentauti.

TIedän että yleensä, mutta voi olla myös aikuisena.

Vierailija
12/59 |
29.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairastin. Olen 70- luvun lapsi. Mun serkulla meni kuulo jälkitaudit takia. Onneksi nykyään on rokotus. Samoin olen sairastanut vesirokon ja sikotaudin. Tautinen lapsuus ei silti suojannut allergioilta tai reumalta eikä myöskään lapsuus maalla...

Vierailija
13/59 |
29.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

70-luvun lapsena sairastanut kaikki rokot, se oli normaalia silloin eikä niistä mitään seurannut.

Vierailija
14/59 |
29.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen 70-luvun lapsia ja sillon tuntui siltä, että rokot tulivat kaikille. Oli vain ajan kysymys milloin. Ikinä en kuullut, että mitään kummempaa siitä olisi seurannut. Nämä tässä ilmenneet kuulovauriot ovat ihan uusi juttu itselleni.

Sama minulla. Lapset sairasti lastentaudit, oli pari päivää poissa koulusta ja se oli siinä. En muista ketään noin 120 oppilaan koulustamme, joka olisi saanut mitään jälkitauteja tms. Tosin siihen aikaan saattoi sairastaa keuhkokuumeen ilman mitään edeltäviä tauteja.

Vierailija
15/59 |
29.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sama minulla. Lapset sairasti lastentaudit, oli pari päivää poissa koulusta ja se oli siinä. En muista ketään noin 120 oppilaan koulustamme, joka olisi saanut mitään jälkitauteja tms. Tosin siihen aikaan saattoi sairastaa keuhkokuumeen ilman mitään edeltäviä tauteja.

Mikä ihmeen pari päivää? Vesirokkoa meillä sairastettiin melkein 2 viikkoa. Samoin rotavirusta, jonka vuoksi lapsi päätyi myös sairaalaan tiputukseen. Samana vuonna kuoli Suomessa pieni vauva rotaripulin aiheuttamaan kuivumiseen.

Nykyään noihinkin on onneksi rokotteet.

Vierailija
16/59 |
29.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osa 70-luvun lapsista on kyllä rokotettuja. Rokotukset aloitettiin 1975. Ainakaan mun -70-luvun alussa syntynyt veljeni ei ole tuhkarokkoa saanut, vesirokko taitaa olla ainut, minkä sairasti lapsena. Minä 60-luvun lapsena toki sairastin tuhkarokonkin ja oli paha tauti. Se kutinakin oli jotain siertämätöntä.

Menthol-spriillä äiti pyyhki ihoa, auttoi hetken aikaa.

Vierailija
17/59 |
29.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä ihmeen pari päivää? Vesirokkoa meillä sairastettiin melkein 2 viikkoa. Samoin rotavirusta, jonka vuoksi lapsi päätyi myös sairaalaan tiputukseen. Samana vuonna kuoli Suomessa pieni vauva rotaripulin aiheuttamaan kuivumiseen.

Nykyään noihinkin on onneksi rokotteet.

Koska meitä ei aikanaan rokotettu sairaiksi, niin selvisimme lapsuuden rokoista aika lailla helpolla. Tuhkarokkoa muistan sairastaneeni 4 päivä, vesirokossa en jäänyt kotiin lainkaan, koska ei ollut kuumetta. Jotain rotaripuleja ei edes tunnettu (varmasti niitäkin oli, mutta me söimme multaporkkanoita ja lehmänmaitoa eli saimme kaikki mahdolliset haitta-aineet jo pieninä).

Silloin 70-luvulla ei tavallisissa perheissä tunnettu vauvarokkoa tai enterorokkoa (mikä ei tarkoita, etteikö niitä olisi ollut, niitä ei vain huomioitu kuten nyt). Antibiootteja ei syöty tämän tästä.

Tuberkuloosi tappaa varmemmin kuin tuhkarokko, mutta sitä vastaan ei rokoteta.

Vierailija
18/59 |
29.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Silloin tuli MPR-rokote.

Tuhkarokkoa ja vihurirokkoa vastaan on ollut omat erilliset rokotteet jo vuodesta 1975 ja silloin alkoi järjestelmälliset rokotukset.

Vierailija
19/59 |
29.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, olen syntynyt 1977 eli olin silloin 5 v, kun sain rokotuksen.

En ehtinyt saamaan sitä tautia siis mistään. Olen ihan tarkistanut asian äidiltä sekä neuvolakortistani, joka on tallessa yhä. En ole sairastanu tuhkarokkoa, sain siihen rokotuksen.

Vierailija
20/59 |
29.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse ole syntynyt 1952 ja kaikki lastentaudit tuli sairastettua eli sikotauti, tuhkarokko, vesirokko ja vihurirokko. Jotkut kavereistani saivat tulirokon ja he joutuivat kulkutautisairaalaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan yksi