Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi jotkut ihmiset on liian empaattisia?

Vierailija
29.11.2018 |

Miksi jotkut ihmiset ovat niin kilttejä, empaattisia yms, etteivät uskalla sanoa ei?

Saattavat itsensä vaaraan ihan sen takia, etteivät halua satuttaa toisen tunteita?

Minun siskoni on tälläinen. Ehkä pahimpana on se, että hänet on raiskattu, koska hän ei halunnut sanoa ei, koska raiskaaja oli hieman yksinkertainen ihminen, joten ei halunnut loukata häntä.
Siskoni ei kestä yhtään kritiikkiä, valehtelua, kieroilua.
Hänessä on ADD:n piirteitä, aina ollut sellainen haaveilija ja jumittaja joka ei saa aikaiseksi mitään. Aina ollut alisuoriutuja. Todella lapsenomainen. Vilkas mielikuvitus.
Hän näkee ihmisten ilmeistä mitä he oikeasti tarkoittavat. Mutta jos hänelle puhuu jotain siitä hän ei ymmärrä niin paljoa, hän osaa ilmaista itseään paremmin kirjallisesti kuin suullisesti, mutta jos pitää täyttää lomakkeita niin hän ei osaa.
Hän viihtyy omassa kotonaan eläimien kanssa, koska sosiaalisuus rasittaa, mutta käy hän kavereitaan moikkaamassa silloin tällöin. Hän tykkää kyllä olla kavereiden kanssa.

Kyllä hänellä on siisti koti ja saa käytyä suihkussa, yms. Ihan onnellinen ja elämänhaluinen ihminen hän on. Ei ole ollut masennusta. Se on tutkittu, olihan hän surullinen kun vanhemmat kuoli, mutta pääsi siitä yli.

Minä olen ollut hänen huoltajansa, koska vanhempamme on kuolleet, kun hän oli pieni. Nykyään hän on jo parikymppinen.

Kommentit (20)

Vierailija
1/20 |
29.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei saa olla liian empaattinen eikä ottaa lutkien mainetta itselleen. Kun itse ei sellainen ole. 

Asia täytyy tehdä selväksi mys muille. En uhraudu. 

Vierailija
2/20 |
29.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En todellakaan uhraudu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/20 |
29.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ykkönen, mitä helevettiä sinä selität?

Vierailija
4/20 |
29.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä hän ei ole oppinut käsittelemään tai kestämään omia negatiivisia tunteitaan ja ajattelee, että muutkaan eivät osaa ja sitten vielä ajattelee, että on hänen vikansa jos toiselle tulee paha mieli. Voisitko sinä hänen huoltajanaan opetella hänen kanssa yhdessä kestämään kaikenlaisia tunteita ja sen lisäksi sisäistämään, että jokainen aikuinen, vaikka olisikin yksinkertainen, on vastuussa omasta tunteidenkäsittelystään esimerkiksi sellaisessa tilanteessa, kun hänelle sanoo ei. Siskosi ei tarvitse ottaa vastuuta muiden tunteista sellaisissa tilanteissa, joissa ei ole tarkoituksella ilkeä muille. 

Vierailija
5/20 |
29.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos käytän keittiöpsykologiaa, niin olen miettinyt voisiko olla jotain autistisia piirteitä, koska hän on aina ollut positiivinen ihminen. Hymyilee aina ja ajattelee positiivisesti. 

Hän sanoo aina minulle, että on syntynyt väärälle vuosisadalle, koska ei tykkää nykyajasta kun kaikkien pitää olla netissä (hän ei ole) ja kaikki tapahtuu siellä. Hän kyllästyi siihen kun kaverit aina sanoo 'luin jo fb:stä' joten hän poisti sovelluksen, koska haluaa jutella asiat eikä lukea netistä. 

Tavallaanhan tuo ettei hän osaa käsitellä negatiivisia tunteita kuulostaa tutulta, jos esim hän ei halua tehdä jotain tai loukkaantuu jostakin, hän menee mököttämään jonnekkin piilopaikkaansa. 

-AP-

Vierailija
6/20 |
29.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa Aspergerilta.

Minäkin olen liian empaattinen ja se johtuu ehkä osin as-piirteistä, osin siitä, että äiti syytti jos tein hänelle pahaa mieltä tai aiheutin huolta. Minulle tulee kauheampi olo siitä syyllisyydestä, että tekoni aiheutti pahaa mieltä, kuin siitä, että joustan toisen takia.

Vierailija
7/20 |
29.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö todellakaan kukaan peruskoulussa tai hänen aikaisemmat huoltajat ole huomanneet pyytää hänelle mitään apua tai mahdollista kuntoutusta. Parikymppinen on kuitenkin sen verran nuori, että on jo ollut tapana tutkia kaikenlaista ja antaa diagnooseja. 

Vierailija
8/20 |
29.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi jotkut ihmiset ovat niin kilttejä, empaattisia yms, etteivät uskalla sanoa ei?

Saattavat itsensä vaaraan ihan sen takia, etteivät halua satuttaa toisen tunteita?

Minun siskoni on tälläinen. Ehkä pahimpana on se, että hänet on raiskattu, koska hän ei halunnut sanoa ei, koska raiskaaja oli hieman yksinkertainen ihminen, joten ei halunnut loukata häntä.

Siskoni ei kestä yhtään kritiikkiä, valehtelua, kieroilua.

Hänessä on ADD:n piirteitä, aina ollut sellainen haaveilija ja jumittaja joka ei saa aikaiseksi mitään. Aina ollut alisuoriutuja. Todella lapsenomainen. Vilkas mielikuvitus.

Hän näkee ihmisten ilmeistä mitä he oikeasti tarkoittavat. Mutta jos hänelle puhuu jotain siitä hän ei ymmärrä niin paljoa, hän osaa ilmaista itseään paremmin kirjallisesti kuin suullisesti, mutta jos pitää täyttää lomakkeita niin hän ei osaa.

Hän viihtyy omassa kotonaan eläimien kanssa, koska sosiaalisuus rasittaa, mutta käy hän kavereitaan moikkaamassa silloin tällöin. Hän tykkää kyllä olla kavereiden kanssa.

Kyllä hänellä on siisti koti ja saa käytyä suihkussa, yms. Ihan onnellinen ja elämänhaluinen ihminen hän on. Ei ole ollut masennusta. Se on tutkittu, olihan hän surullinen kun vanhemmat kuoli, mutta pääsi siitä yli.

Minä olen ollut hänen huoltajansa, koska vanhempamme on kuolleet, kun hän oli pieni. Nykyään hän on jo parikymppinen.

Empaattisuus ja nössöys on kaksi ihan eri asiaa.

Vierailija
9/20 |
29.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

jopas :O, että liian empaattinen, harvinaista

Vierailija
10/20 |
29.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

nössö

Vierailija
11/20 |
29.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No hyvähän se on jos voi vetää pylly niin ettei räjähdä kyrvät.

Mit...?

Vierailija
12/20 |
29.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

XD

Vierailija
13/20 |
29.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No hyvähän se on jos voi vetää pylly niin ettei räjähdä kyrvät.

hauskaa, not!

Vierailija
14/20 |
29.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö todellakaan kukaan peruskoulussa tai hänen aikaisemmat huoltajat ole huomanneet pyytää hänelle mitään apua tai mahdollista kuntoutusta. Parikymppinen on kuitenkin sen verran nuori, että on jo ollut tapana tutkia kaikenlaista ja antaa diagnooseja. 

Ei, sitä minäkin olen ihmetellyt. Siksi nyt aloin miettimään. 

Vierailija
15/20 |
29.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En vällttämäättä ole empaatttinen muttta olen lapsuudessa harrastanuut urheilua ja teen työtä ahkerastii siksi että aiika kuluiisi nopeammmin.

Vierailija
16/20 |
29.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

hieno homma hermanni. Otitko lääkkeesi?

Vierailija
17/20 |
29.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paskaaaaaa porvoosta hanki elämä. Osta sukset..

Vierailija
18/20 |
29.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hänellä ei ole tietokonetta, koska 'ihmiset on nykyään niin ilkeitä ja tyhmiä'

Kännykässä on kyllä netti. 

-AP-

Vierailija
19/20 |
29.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paskaaaaaa porvoosta hanki elämä. Osta sukset..

On sukset, hiihdän kun tulee kunnolla lunta.

On elämä, sinä taasen voisit sellaisen hankkia, ettei tarvitse nettifoorumilla trollailla. Plus. tää on eka kerta kun tänne kirjoitan, koska haluan saada asiaan selvyyden. 

Porvoo on ihan hieno kaupunki, en vain asu siellä. 

Paskaa on kyllä pellolla. 

Oliko muuta?

Vierailija
20/20 |
29.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erityisherkkyys?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi seitsemän