Voisitteko neuvolatädit edes yrittää ymmärtää sanaa neulakammo!
Tyttärelläni 4v on todella paha neulakammo. Aina kun on pitänyt rokottaa tai ottaa verikoe niin neuvolatäti on tehnyt toimenpiteestä omalla käytöksellään vielä hirvittävämmän.
Tilanne on se, että lapsi jäykistyy heti kun tajuaa, että nyt rokotetaan tai otetaan verikoe. Tämä rokotus saataisiin hoitumaan todella sujuvasti ja normaalisti mikäli neuvolatäti ymmärtäisi, että neulan näyttäminen ja kiljuvalle lapselle selittely ei auta!
"Ihan vähän vain pistetään ja sitten ei enää satu ja sitten on kaikki taas hyvin ja olisiko mahdollista, että täti vähän pistää......" keskustelu saa lapsen huutamaan ja kirkumaan ja kärsimään juuri sen verran kauemmin kun täti tuota lässytystään jatkaa. Olen joka kerta sanonut, että pistätkö nyt sen piikin niin lapsen ei tarvitse turhaa kärsiä!
Sitten piikki pistetään ja kärsimys on ohi!
Kyse ei todellakaan ole mistään pienestä vastustelusta ja jännittämisestä vaan ihan oikeasta piikkikammosta/kauhusta joka on erään tulehduskierteen aikana saatu.
Kommentit (13)
No mikset itse sano sille tädille, että parempi jos et neuloja näyttele?
Kaikki pääsisivät helpommalla.
Mikä "täti"? Meidän neuvolassa on joku ehkä 25-26 vuotias tosi kaunis nuori nainen. En ihan neuvolan tädiksi sanoisi :D
Sun täytyy yrittää opettaa sun lapselle piikkikammosta pois pääsyä. Niitä piikkejä tullaan laittamaan lukuisia elämän aikana joten kannattaa vaan itse totuttaa lapsi pienestä pitäen. Ja opeta lapselle ettei kilju ja huuda lääkärissä tai hoitajalla. Huonoa käytöstä.
Tota kutsutaan asiakkaan huomioimiseksi. Terkkari tekee ihan oikein. Voit toki sanoa itse, että toivot rokotuksen laitettavan vaan saman tien. Yleisesti hoitajan kuitenkin tulee toimia juuri kuten hän toimii, ellet itse osoita toivetta toisenlaisesta toimintatavasta.
Ööö... Mun mielestä tuo terveydenhoitaja ei tee kyllä mitään väärin tuossa. Juuri noin sen pitääkin mennä..
Ei se mikään neuvolan TÄTI ole vaan neuvolan th.
Lapsena pahasti neulakammoisena voin sanoa että se äkillinen, hiljainen tökkääminen on loppupeleissä pahempaa. Ja valehtelu siitä, ettei pistäminen satu yhtään.
No eihän se satu. Eikä ne ole tätejä, dork.
Nähdäkseni th yritti välttää sitä että täytyisi vain väkisin pistää, sillä se lisää neulakammoa. TUo sinun tyylisi, tai se että hämätään ettei muka oltaisi pistämässä ja sitten yhtäkiä pistetään, vain pahentaa tilannetta. Neulakammon lieventymiseksi on todella olennaista, että lapsi kokee tilanteen olevan hänen hallinnassaan, ettei pistetä vastoin hänen tahtoaan silloin kun hän ei vielä ole valmis. Pistäähän täytyy joka tapauksessa, mutta nyt sulla onkin hyvä hetki alkaa treenaamaan pistämistilanteita niin että ongelma olis voitettu siihen mennessä kun on seuraava rokotus tai verikoe. Aloittaen helposta ettei lasta pelota liikaa vaan hän kokee hallitsevansa tilanteen, ja vähitellen vaikeampaan edeten.
Sun kyllä pitää itse tehdä kotona töitä, että lapsen piikkikammo väistyy tai muuttuu siedettäväksi. Leikitte vaikka kotona neuvolaa muutaman päivän kun ennakkoon tiedät, koska on rokotukset. Puhdistatte lelujen pistoskohtia, annatte rokotteen ja laitatte laastarin. Ja juttelette, että vähän kirvelee, kun rokote menee sisään. Mutta esimerkiksi verinäyte ei satu, kun neula on terävä ja menee suoneen.
Sun homma, neuvolan hoitaja vaan tekee oman työnsä pyrkiessään kertomaan lapselle mitä tapahtuu.
Emla harvoin auttaa. Rokottamisessahan se neula ei ole se mikä sattuu, vaan rokoteaine kirvelee.
Itse selitän lapselle lyhyesti mitä teen kun olen pistämässä, mutta en odota että lapsi antaa pistää. Hyvin harvoin neuvolaikäinen pystyy muuttamaan mieltään ja antaa vapaaehtoisesti laittaa. MUTTA vanhemmankin täytyy olla leikissä mukana: lasta ei saa enää päästää sylistä pois vaikka hän rimpuilisi, eikä saa aloittaa mitään suostuttelumaratonia, jos hän on jossain nurkassa eikä tule itse syliin. Silloin lapsi otetaan määrätietoisesti syliin ja hoidetaan homma, eikä vastuuteta lasta asiasta.
Lasta ei siis pistetä kertomatta mitä ollaan tekemässä. Mutta homma hoidetaan määrätietoisesti pois alta, ilman suostutteluja. Niin lapsen hätää ei pitkitetä.
T. Th
Puuduttavaa ainetta ja katse muualle kuin neulaan niin helpottaa jo jonkin verran.