Valtio voisi yhdellä päätöksellä pitää koko Suomen asuttuna
Riittäisi kun valtion työntekijöille annettaisiin oikeus valita etätyö/ työntekopaikkakuntansa. Suurin osa valtion töistä on sellaisia, että etätyö onnistuu, mutta sen tekemistä rajoitetaan esimiesten toimesta. Uuden toimitilakonseptin myötä on tehty kaikille ns. monitoimitiloja eli avokonttoreita, joissa työntekijät eivät halua olla ja stressi sekä sairauslomat lisääntyy. Tähän on laitettu veronmaksajien rahaa roppa kaupalla. Lisäksi toimitilat, joissa kukaan ei viihdy tulevat kalliiksi. Väitän, että melkoinen osa pääkaupunkiseudulle "pakkomuutetuista" haluaisi palata kotiseudulleen jos siihen annettaisiin mahdollisuus.
Kommentit (17)
Etätyötä pitäisi lisätä. Mutta palveluita vain sinne missä asuu ihmisiä. Jos haluaa kyläkoulun, niin yksityinen koulu vain pystyyn. Ne saa hyvät tuet ja vain pieni osa maksetaan itse. Sama koskee muitakin palveluita.
No kyläkoulut on jo lopetettu. Kyllä voi muuttaa vaikka asutuskeskuksiin, parempi sekin olis kun hirvittävän vuokran maksu pääkaupunkiseudulla. Mitään ei jää säästöön ja elämänlaatu on nolla. Aamut ja illat oot täpötäydessä bussissa.
Ainakin kelan opintotukipalvelu on jo jyväskylässä.
Toisaalta äitini olisi vaikea opettaa espoolaisia lapsia muualta käsin.
Isän työssä taas pitää tavata suurlähettiläitä ja yritysten johtoa sopimusten merkeissä, hankalaa kainuusta tai lapista käsin. Varsinkin kun suunnitellaan mitä tulee helsingin keskustaan.
"Joulukuussa 2017 valtion budjettitalouden piirissä työskenteli päätoimisesti 73 176 henkilöä, joka on 3,1
prosenttia Suomen työllisestä työvoimasta."
https://vm.fi/valtio-tyonantajana/valtion-henkilosto-tilastoina
=> Valtion henkilöstökertomus 2017
Vierailija kirjoitti:
Ainakin kelan opintotukipalvelu on jo jyväskylässä.
Toisaalta äitini olisi vaikea opettaa espoolaisia lapsia muualta käsin.
Isän työssä taas pitää tavata suurlähettiläitä ja yritysten johtoa sopimusten merkeissä, hankalaa kainuusta tai lapista käsin. Varsinkin kun suunnitellaan mitä tulee helsingin keskustaan.
Opettajat on yleensä kunnan työntekijöitä ei valtion.
Jos Vantaalla asuva ylikonstaapeli muuttaa Varpaisjärvelle, niin jopa pysyy koko Suomi asuttuna.
Suomalaiset voisivat pitää koko Suomen asuttuna asumalla koko Suomen alueella, perustamalla yrityksiä ja työllistämällä. Jostakin syystä sisä-Suomeen jäävät vain amiksen käyneet peräkammarin pojat, naiset ja koulua pelkäämättömät miehet lähtevät rannikolle.
Aivan. Minun työpaikkani pakkosiirrettiin pois Helsingistä Esko Ahon kakkoshallituksen aikana ja vuosia jouduin ajamaan pitkän työmatkan muualle. Inhottavaa! En koskaan äänestä keskustapuoluetta.
Kuopioon siirrettiin muutama vuosi sitten lääkelaitos Filee.
Työntekijöistä vain pieni osa suostui muuttamaan sinne.
Olen Lapista kotoisin, mutta en koskaan muuttaisi takaisin.
En voi asua muualla kuin Helsingissä. Vain täällä on elämää.
Vierailija kirjoitti:
Anteeksi Fimea piti olla.
Etätyön pitäisi olla ensisijainen työntekomuoto kaikissa töissä, missä ei ole fyysisesti pakko olla työpaikalla.
Täysin järjetöntä rakentaa miljoonia neliöitä toimistotilaa, mikä on käytössä 33% vuorokaudesta mutta täytyy kuitenkin pitää kunnossa ja lämpimänä 100% ajasta.
Mitä väliä sillä on, onko koko maa asuttuna? Onko se jonkun mielestä itseisarvo, jos sitä tarkemmin mietitte?
Knadassa ja Australiassakin hyvin suurina ja vähäväkisinä maina asutus on pienellä alueella. Niissä ei puhuta koko maan asuttuna pitämisestä. Ruotsissa yli 80% asuu Tukholman etelä-puolella.
Miksi ihmeessä koko maa pitäisi pitää asuttuna?
Vierailija kirjoitti:
Tämä kepulien idea oli täysin järjetön. Tämä hanke esti myös lopullisesti sen, että Suomi olisi viime vuonna saanut Eu:n lääkeviraston. Virasto meni Amsterdamiin. Sijoittumisehtona oli mm. kansainväliset päivittäiset lentoyhteydet, mutta eihän Kuopiossa sellaisia ole.
En usko, että koko Suomi sillä pysyisi asuttuna (eivätkä kaikkipäättäjät sitä edes halua), mutta ehdottomasti kannatan etätyön lisäämistä.
Aivan totta, itse pakkaisin kamat välittömästi.