Naisten työt olivat liian raskaita miehelle
Eräs Iltalehteen yhteyttä ottanut viisikymppinen mies kertoo kokemuksistaan. Lähes koko kodin siivous on ollut viime vuosina hänen vastuullaan.
Hän kuvailee pesevänsä kodin kylpyhuoneet noin kahden viikon välein. Lisäksi hänen vastuullaan ovat keittiön siivous, jääkaapin pesu sekä imurointi. Arkisten kotitöiden lisäksi myös isommat harvemmin tehtävät siivoustyöt, kuten ikkunoiden pesu, kuuluvat hänelle.
https://www.iltalehti.fi/asumisartikkelit/a/3c342b75-a3cc-4956-8f5b-850…
Voi voi, eihän kotitöiden pitänyt väsyttää ollenkaan kun pienen vauvankin kanssa ne voi miesten mukaan tehdä kuin taikasauvalla pyöräyttäen :p
Kommentit (23)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miehet sentään osaavat tehdä ns. naisten työt. Ne ovat simppeleitä ja kevyitä.
Ns. miehen työt sen sijaan. Naisilla ei riitä taidot tai voimat.
Jotkut hyvin harvat osaavat.
Miesten tehtävissä osaisin tehdä suurimman osan tietöistä eli seisoa kadunreunassa tupakalla ja väitän, että osaisin homehduttaa talot siinä missä miehetkin.
Öljyä osaisin tilata vapaa-aikana ja viedä auton pestäväksi.
Ja rakentaa terassin ja korjata katon jne.
Eivät ne mitään rakettitiedettä ole eikä kaikki miehetkään tuohon ryhtyisi.
Minä teen sekä naisten, että miesten työt meillä. Enkä jaksaisi enää, mieskin osaisi, mutta ei saa aikaiseksi. No moottorisahaa ei suostu käyttämään kun minä olen ollut metsuri nuorempana, mutta kuitenkin.
Kysymys. Mitä kummallista siinä on, että se tekee keneltä kätevimmin käy jokin homma? Itsellä on teollisuussiivousta työ, naisena, ja se jos mikä ei ole kevyttä työtä. Kotona toki putsaan välttämättömimmät päivittäisjutut, mutta moni muu kodin siivoukseen vivahtavakin jää
-Sitten kun loma alkaa
-Sitten kun on asiakaskohteen pekkaspäivät
-Sitten kun jaksaa, joutaa.
Laiska olen siis vapaalla, teen mieluummin itseä kiinnostavia asioita. Käsitöitä, liikun luonnossa, marjastan ja sienestän, ja esimerkiksi opettelen uusia harrastuksia. Kuten värjäämään lankoja, kinnasneulatekniikkaa, jne.
Tuskin olen enää mitään emäntäainesta ikänikään takia, joten sama tuo olenko siivous-, kakku- marttakerho-, ihmisiä enää vai en. Pääasia että saan virtaa jostain tehdä työni, ja haaveilen siitä että olisi edes piika jolle ei tarvitsisi tarjota kuin ruoka kotona- sen tekisin kyllä töistä tultua ja hetken elvyttyä, mielelläni, jos minulla olisi puoliso, joka kotityöt olisi osittainkin hoitanut.
Nykyisellään päiväni on aamuyöstä noin iltayhdeksään, jaloillani liikkeessä oloa, ja kädetkin heiluu. ensin töissä ja sen jälkeen kotona omat askaret- joista siis isommat projektit siirretään aina loman alkuun, ja silloin jynssään hampaat irvissä kotia kaapit ja laatikot tyyliin, inventoin kertyneen, jne ja käyn jokaikisen pinnan läpi- ja voin tuntea puhtaasta aloittavani vasta sitten lomailemisen.
Kun avaan astia-, mauste-, tms kaapin, tulee voimaton olo tavaroiden ollessa vinksinvonksin- astiakaapin sisältöä varoo jo lemmikkikin: pakenee ennen tavaroiden kolinaa sen päälle.
Nuorempana oli voimia. Oli jopa aikaa välillä, pitää koti tip ja top.
Saa homssuksi kutsua ihan rauhassa. Mutta tosiaan ennemmin olen onnellisempi ja nukun tarpeeksi kuin hössään pölypesien ja rojunsiirtelyn kanssa itseltäni työmotivaationkin pois.
Kyllä miehillä muuten kestää mopit, teräväkuivaimetkin käsissä- ja miesten on helpompi fysiikan takia ajaa jukerehtivilla vanhoilla lattiakoneilla, osaavat ne huoltaakin ihan eri tavoin kuin naiset.
En näe eroa miesten ja naisten tehdessä asioita, kuin siinä fysiikassa mikä eri sukupuolilla on. Itseä niin monet kerrat harmittanut, että vaikka lihasta on, ei vaan kauheasti niillä "liikahda", joutuu ihan koko kehon massankin käyttämään jos meinaa joko jarruttaa, tai saada jokin jonnekkinpäin.
En muutoin olisi kirjoittanut näin pitkää stooria, mutta aloitus kaivannee niitä syitä, miksi nainen ei esim kotona tai mökillä tai silleen, siivoile liikaa. Itse en kutsu pilkuntarkkoja ihmisiä näkemään kotiani, en jaksaisi arvostelua.