Ponnari=poninhäntä, mutta miksi jotkut kutsuu myös hiuslenkkiä ponnariksi?
Kommentit (186)
Vierailija kirjoitti:
Mulle ponnari on se kampaus ja yleisesti kutsun hiuslenkkejä pompuloiksi. Synnyin 90-luvulla, en tosin ole varma käyttääkö joku saman ikäinen kaveri nimitystä ponnari myös siitä lenkistä.
Minulle tulee pompulasta mieleen sellainen hiuslenksu, jossa on puisia tai muovisia palloja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja jos klikkaa kielitoimiston selityksen auki
ponnari6 ark. poninhäntä(kampaus); sen sitomisessa käytettävä lenkki.
Lue ketju, huoh. Se on tosiaan siirtynyt nuorten kielessä kampauksen nimestä myös hiuslenksun nimeksi, siitähän tässä keskustellaan.
Kiinnitetään ponnari ponnarilla. Auts, sanooko joku tosiaan noin?
Juu, lapsena niitä sanottiin pompuloiksi, mutta niin toisaalta sanottiin sitä kampaustakin "laitetaan tukka pompulalle". Nykyään ponnariksi. Oon syntynyt 80-luvulla.
Vierailija kirjoitti:
Juu, lapsena niitä sanottiin pompuloiksi, mutta niin toisaalta sanottiin sitä kampaustakin "laitetaan tukka pompulalle". Nykyään ponnariksi. Oon syntynyt 80-luvulla.
Pompula on hiuslenkki, jossa on kuminauhalla kaksi kuulaa yhdessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulle ponnari on se kampaus ja yleisesti kutsun hiuslenkkejä pompuloiksi. Synnyin 90-luvulla, en tosin ole varma käyttääkö joku saman ikäinen kaveri nimitystä ponnari myös siitä lenkistä.
Minulle tulee pompulasta mieleen sellainen hiuslenksu, jossa on puisia tai muovisia palloja.
https://cdn.shopify.com/s/files/1/0061/0372/8217/products/f14a9fc9c994f…
Tällaisia äiti käytti 70-luvulla ja näitä sanottiin pmpuloiksi ja sanotaan näköjään vieläkin.
Hiuslenksu on kamalan epäkäytännöllinen nimitys. Pelkkä lenksu tarkoittaa niitä haalarin jalkalenkkejä. En oo koskaan kuullut kenenkään käyttävän kumpaakaan nimitystä arkipuheessa, aina se on ponnari tai ponkkari. En ole teinix vaan päälle 30-vuotias.
Vierailija kirjoitti:
No jos ponnarilla kiinnitetään ponnari, niin entä jos sitä käytetään myös palmikon eli letin kiinnittämiseen niin mikä se silloin on?
Palmari tai lettari?
En muuten tiennyt, että hiuslenksua sanotaan myös ponnariksi. Miksi nämä ihmiset kutsuvat itse ponnaria, eli poninhäntää sitten?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta jos se olisi hiuslenkki niin mistä ihmeen sanasta se oikein olisi lyhenne?
Ei kukaan kutsunut esim. 80-luvulla hiuslenkkiä ponnariksi, ponnari oli yksiselitteisesti poninhäntä, kyllä tuo on suhteellisen uusi juttu ja selkeästi virheellistä kieltä.
Ai sä olet vanha kääpä.
Epärelevanttia.
HMMM. Ja mikäs tässä onkaan se aihe? Koeta pysyä siinä, mitä kysytään.
Käsitteet voivat myös ajan myötä muuttua.
Vierailija kirjoitti:
Hiuslenksu on kamalan epäkäytännöllinen nimitys. Pelkkä lenksu tarkoittaa niitä haalarin jalkalenkkejä. En oo koskaan kuullut kenenkään käyttävän kumpaakaan nimitystä arkipuheessa, aina se on ponnari tai ponkkari. En ole teinix vaan päälle 30-vuotias.
Yhtä monta tavua, miksi olisi hankalampi?
Eikö hankalaa ole puhua vaikka siististä ponnarista, kun ei tiedä onko se kampaus siisti vai se lenksu...?
Mikä sitten olisi hyvä lyhenne hiuslenkille? Hinkki? ;D
Itselläni ei mitään poninhäntiä ole, kyllä se on lohikäärmeenhäntä.
-mies
Vierailija kirjoitti:
Laitetaan tukka rusetille? Laitetaan tukka donitsille?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ponnari on nimenomaan se lenkki, jolla poninhäntä laitetaan kiinni.
Laitetaanko teillä lettikin kiinni ponnarilla? Mulle ponnari on aina ollut poninhäntä, joka kiinnitetään hiusrenksulla / hiuslenksulla / hiuslenkillä / pompulalla (joista jälkimmäinen on kyllä alun perin sellainen kapistus, jossa on kuminauhassa ne kaksi helmeä).
Jep, tai pompulaa kutsuttiin myös pampulaksi, alun perin puiset pallot.
Niin juuri. 70-luvulla nimenomaan puiset pallot. Tyylikkäimpinä pidettiin pieniä, herneen kokoisia pampuloita. Niitä käyttivät myös aikuiset naiset.
Ponnarin voi kiinnittää myös lettinauhalla, mutta ei se oikein hyvin pysy, paitsi jos nauha on kapea ja samettinen.
Kumisia renksuja ei ollut.
Ehkä tuo lenksu-sana on niin tyhmä, että monet käyttävät mieluummin "ponnaria" tarkoittaessaan poninhäntään tarvittavaa kumilenkkiä. Eihän sille lenkille ole muutakaan oikein hyvää ja toimivaa nimitystä. Vain ikävän (tai humoristisen) kuuloisia kuten ponksu tai lenksu.
Sama kuin tavallinen toimistossa käytettävä kumilenkki. Mikä se on käytännössä nimeltään? Harva puhuu kumilenkeistä. Itse totuin lapsena sanaan kumirinksu, mutta se on varmaan aika outo monelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ponnari on nimenomaan se lenkki, jolla poninhäntä laitetaan kiinni.
Laitetaanko teillä lettikin kiinni ponnarilla? Mulle ponnari on aina ollut poninhäntä, joka kiinnitetään hiusrenksulla / hiuslenksulla / hiuslenkillä / pompulalla (joista jälkimmäinen on kyllä alun perin sellainen kapistus, jossa on kuminauhassa ne kaksi helmeä).
Jep, tai pompulaa kutsuttiin myös pampulaksi, alun perin puiset pallot.
Onko nykyisin enää olemassakaan pompuloita? Itse olen aina sanonut kampausta poninhännäksi ja lenkkiä ponnariksi. Myös 80-luvulla.
Kasarilla käytettiin vielä pampuloita, eli niitä pallosysteemejä yleisesti, sitten tuli froteelenkkejä ja donitseja. Lenkistä olen ekan kerran kuullut käytettävän nimitystä ponnari joskus ysärin lopulla.
Missä korvessa sä olet 80-luvun elänyt? Kyllä meillä ne pompulat jäi jo jonnekkin 70-luvulle.
Harmi, koska ne olivat aika käteviä. Pitää varmaan tuunata itselle sellaisia.
POMPULALLA LAITETAAN PONNARI!!!
Ja jos klikkaa kielitoimiston selityksen auki
ponnari6 ark. poninhäntä(kampaus); sen sitomisessa käytettävä lenkki.