Jo kolmas kerta, kun lastani syytettiin jostain mitä hän ei ole tehnyt
Ihan senkin uhalla, että joku tunnistaa, kysyn että onko muilla ollut tällaista? Äsken tuli whatsapp-ryhmään viestejä, että alakoulun lähellä taas lapsia pyöräillyt kouluun samalla ja samalla on ollut kännyköitä joillain kädessä, ja kamikaze-tienylityksiä autojen edestä. Tämä on oikeasti ongelma, ja meillä kotonakin on lasten kanssa tästä puhuttu. Äsken kuitenkin siihen ryhmään tuttu vanhempi kuvaili lapsia ja minun lapseni mainittiin nimeltä, että oli ollut näitä autojen edestä menijöitä. Siihen vielä joku komppasi että joo, on nähty! Vastasin että asiasta on puhuttu meillä kotonakin, mutta että oma lapseni ei ole tänään mennyt pyörällä kouluun, eikä edes ole vielä koulussa vaan kotona. Viestiketju hiljeni siihen.
Kesällä meillä soi ovikello, ja kun menin avaamaan, alkoi huuto että voisiko se teidän poika tulla selittämään että mitä tälle puhelimelle on käynyt. Puolitutun äidin tyttären puhelin oli rikki, ja poikaani syytettiin sen rikkomisesta. Ikinä ei tullut mitään anteeksipyyntöä, kun selvisi että poika oli mummolassa ja minä yksin kotona. Ei siis mitenkään mahdollista, että olisi ollut osallisena sen rikkomisessa. Tämä on jäänyt minua vaivaamaan, ja koulujen alettua kerroin pojan opettajallekin tästä.
Ja sitten syyskuun alussa, opettaja soitti, että edellisellä viikolla koulussa oli ollu riitatilanne joidenkin poikien kesken, ja minun lapseni oli vedetty siihen mukaan vasta myöhemmin. Opettaja siis soitti kertoakseen, että poikani ei ollut osallisena koko jutussa, ja että hän ei muutenkaan ole koulussa kiusannut muita ja että siellä menee pojalla hyvin.
Mitä minun pitäisi tästä ajatella, vai pitäisikö mitään? Olen ollut tarkkana, että mitä tapahtuu vapaa-ajalla, että varmasti leikit menee mukavasti ja ettei olisi kismaa muiden kanssa. Nämä lastani syyttävät lapset (ja aikuiset) asuvat kaikki kilometrin säteellä meistä, ja tiedän heistä jokaisen ainakin nimeltä, vaikka emme kavereita olekaan. Tänään tuli sellainen olo, että mitä ihmettä taas, että onko siellä joku kaksoisolento siellä koulussa, vai onko lapseni ajatumassa silmätikuksi/syntipukiksi muiden keskuudessa.
Kommentit (20)
Onko nää valittajaäidit kavereita keskenään?
Joo, en tajua miten jotkut kehtaavat alkaa syyttämään tietämättä faktoja! Saati etteivät tule nöyrinä anteeksipyytelemään, kun tptuus selviää. Hyvää mallia taas lapsille!
Suhtautuisin tähän nyt aika vakavasti ja laittaisin esim sinne wa:kin viestiä, että tällaiset syyttelyt ei voi jatkua. Huomauttaisin napakasti. Muuten tuo jatkuu.
Vanhempien ja vanhempainyhdistysten somerinkeihin oksennetaan kaikki paha olo juorujen ja suoranaisten valheiden muodossa.
Järkevintä on olla osallistumatta. Tärkeät asiat selvitetään kasvotusten asianomaisten kesken ja kouluun liittyvät asiat Wilmassa koulun henkilökunnan kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Onko nää valittajaäidit kavereita keskenään?
Joo, en tajua miten jotkut kehtaavat alkaa syyttämään tietämättä faktoja! Saati etteivät tule nöyrinä anteeksipyytelemään, kun tptuus selviää. Hyvää mallia taas lapsille!
Tämä ovelle huutamaan tullut äiti ei ole sen jälkeen tervehtinyt ollenkaan, koulussa kun nähtiin vanhempainillassa, mulkaisi pahasti ja käveli ohi. Sen takia kirjoitinkin, että asia jäi todella vaivaamaan. Yhdeltä hänen ystävältään kysyin asiasta, ja tämä ystävä pahoitteli toisen käytöstä! Mutta ei hänkään osannut sanoa syytä. Kertoi, ettei ole nähnyt tätä rikkoutuneen puhelimen omistajatyttöä koskaan oman lapseni kanssa leikkimässä, eikä hänenkään tyttönsä vietä aikaa meidän pojan (tai nuoremman lapseni kanssa).
En tiedä, ovatko kavereita ne ketkä tänään viestissä nimesivät poikani. Enkä tiedä tarkalleen, keitä riidassa oli osallisena, sillä koulusta ei kerrota nimiä tällaisissa, mikä on oikeastaan tosi hyvä juttu nyt kun miettii. Oma poika tiesi nimetä yhden, enkä tiedä keitä juuri tämän vanhemmat ovat. On tämä kyllä oikeasti aika kurjaa. Ap
Tosiaankin otat asian vakavasti, pysyt tiukkana ja puolustat lastasi. Muista kuitenkin pysyä asiallisena, muuten lähtee helposti liikkumaan juorut että "lapsi on yhtä hullu kuin vanhempansakin". Kouluun yhteys ja tuonne whatsapp-ryhmään napakka (mutta asiallinen) viesti.
Vierailija kirjoitti:
Tosiaankin otat asian vakavasti, pysyt tiukkana ja puolustat lastasi. Muista kuitenkin pysyä asiallisena, muuten lähtee helposti liikkumaan juorut että "lapsi on yhtä hullu kuin vanhempansakin". Kouluun yhteys ja tuonne whatsapp-ryhmään napakka (mutta asiallinen) viesti.
Mä siis laitoin jo viestin, että poika ei ole vielä koulussa ja ei ole mennyt pyörällä viime aikoina. Ehkä pistän opettajalle sitten tästä tämän aamuisesta. Ap
Jos minä vaikka syyttäisin lapseni luokkakaveria lapsrni puhelimen hajottamisesta ja sitten selviäisi että kys. lapsu olikin mummolassa, häpeäisin silmät päästäni ja veisin varmaan suklaarasiankin anteeksipyynnön kera kun sokeasti syyttelin... Miten tuntuu että vanhemmat käyttäytyvät huonommin kuin lapsensa?? Tuo whatsapp juttu, itse olisin ainakin chatissa pahoitellut että hups, luulin pojaksesi, anteeksi, ei ollutkaan!
Ei ole niin vaikeaa olla ihmisiksi. Näiltä ne lapsetkin tapansa oppivat.
No en jaksaisi itse ottaa kovin vakavasti. Todennäköisesti ihan vain sattumaa. Eroa whatsapp-ryhmästä ja tarpeen tullen sitten käyt keskustelua vanhempien kanssa, jos syyttely kaikesta mahdollisesta jatkuu. Nyt vähän huumoria kehiin ja rentoutta, sillä kaikenlaisia ihmisiä on olemassa. Tärkeintä on, että lapsella on kavereita ja heihin hyvät välit.
En ymmärtäisi muuten, kuin täytyisi olla todella sairaita vanhempiakin, jotta olisi tuollaista. Narkomaanit vanhemmat tai muuten velkaantuneet tuhlurit, jotka tarvitsevat jostain maksajan tms. kuvio? Vaihtaisin koulua. Ei vaikuta hyvältä.
Koska
- lapsesi vedettiin myöhemmin mukaan ja häntä vain syytettiin, ei muita
- tultiin ovelle vaatimaan rahaa rikkoutuneesta käännykästä ja taas ilman syytä
- haetaan syntipukkia, jolle viritetään ansoja?
Mun tytöstä tehtiin kanssa yläkoulussa syntipukkia ihan kaikkeen. Oli hölmöillyt ja syyllistynyt pahantekoon, kyllä myönnän, mutta sen jälkeen syytettiin ihan kaikesta. Jopa senkin jälkeen kun poliisi oli saanut oikeat syylliset kiinni. Koulun henkilökuntakin oli aina syyttämässä. Jopa sossussa käytiin puimassa kuraattorin syytteitä, joista sossu sanoi meille, ettei näistä voi lasua tehdä, ovat niin pieniä ja mitättömiä juttuja. Eli kun hölmöilet, olet aina se ykkössyyllinen sen jälkeen. Näin se vaan menee. Veisin pahimmat perättömät syytökset poliisille. Eihän se lapsen tilannetta koulussa paranna, mutta että joku raja tulisi siihen syyttelyynkin. Olisi ehkä jopa kannattanut nostaa kunnianloukkaussyytteitäkin, niitä en älynnyt itse tehdä.
Ja reksi on aina omien alaistensa puolella, vaikka nämä olisivat väärässä. Eli sieltä et apua saa.
Oman lapsen kohdalla helpotti vasta, kun siirtyi toiselle asteelle opiskelemaan. Siellä nuorten ongelmat ratkottiin nopeasti ja tehokkaasti, asiantuntemuksella. Koulun vaihtokin voi auttaa, jos lapsi suostuu siihen.
Kai kännykän omistaja tietää kuka puhelimen rikkoi.
Millainen maine lapsellasi on muuten? Omani tahtoo olla hiukan huomionhakuinen alakoululainen, aina mukana siellä missä tapahtuu enkä voi kirkkain silmin varmuudella väittää, etteikö olisi esim. ainakin yllyttämässä muita, jos vaikka ei itse tekisikään. Siis mistään isoista rikkeistä, kiusaamisesta tms. ei puhuta, mutta sellaista "poikien säpinää". Ollaan yritetty puhua, että kun tarpeeksi monta kertaa on siellä, missä tapahtuu, niin se leima kasvaa sitä kautta ja lopulta on vain inhimillistä, että hänen nimensä nousee esiin, kun jossain tapahtuu jotain, ihan riippumatta onko hän edes paikalla. Että muistaisi aina vain kävellä pois vaikka kuinka kiinnostelisi, eikä AINAKAAN osallistuisi eikä yllyttäisi ketään muita sähläämään.
Kannattaa muistaa että siellä toisissa vanhemmissa voi koulumaailmassa olla vaikka mitä: linnakundia, päihteiden väärinkäyttäjiä, mt-potilaita jne.
Vaikea tilanne. Olisi hyvä tietää, mikä poikasi sosiaalinen asema on, koska hieman (kolme kertaa saattaa olla vielä sattumaa) vaikuttaa, että poikasi on syntipukki. Aina kun jotain sattuu, niin kaverit syyttää tätä yhtä.
Huhuilta kannattaa kuitenkin katkoa siivet. Tuon pyöräilyjutun antaisin vielä olla, mutta kannattaa muistaa, että perättömien väitteiden levittäminen voi täyttää kunnianloukkauksen tunnusmerkit. Tässähän tekijät ovat siis aikuisia, joten he ovat rikosoikeudellisessa vastuussa.
Vierailija kirjoitti:
Kai kännykän omistaja tietää kuka puhelimen rikkoi.
Ei välttämättä. On meidän lapsen koulussa pöllitty ja rikottu kännyköitä.
Mutta jos tietää, niin tuskni halusi kertoa. Onhan saattanut rikkoa sen itsekin ja syyttää sitten muita.
Siis mennyt pyörällä viime aikoina kouluun, piti kirjoittaa. Ap