Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

saako fysioterapeutti lukea potilaan psykiatrian lehtiä sairaalassa?

Vierailija
26.11.2018 |

Miten on?

Kommentit (29)

Vierailija
1/29 |
26.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä on potilaan psykiatrinen lehti?

Vierailija
2/29 |
26.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei kyllä kuulu sille mitenkään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/29 |
26.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tajua aloitustasi? Mikä vtun lehti?

Vierailija
4/29 |
26.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entäs ravintoterapeutti?

Vierailija
5/29 |
26.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap varmaan puhuu potilastiedoista. Esm. kanta ja mitä muita järjestelmiä nyt terveydenhoidon ammattilaisilla onkaan josta näkevät potilaiden tietoja. Siellä sitten on eri "lehdillä" jaoteltu eri diagnooseja.

Vierailija
6/29 |
26.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saako psykiatri lukea asiakkaan fysioterapiakertomusta? Tottakai saa. Ja vastaavasti toisin päin. Terveydenhuolto on kokonaisuus, eikä potilaan hoito vaarantuu siksi, että fysioterapeutti ei ole tutustunut esitietoihin.

Joissain järjestelmissä psykiatrian tekstien saaminen näkyviin vaatii jonkin lisäklikkauksen tms. Tällä varmistetaan, etteivät ne avaudu suoraan, kun esimerkiksi osastonsihteeri kirjaa jonkin lausunnon lähetetyksi. Mutta hoitoon osallistuvilla on oikeus ja velvollisuus tutustua potilaan tietoihin.

Vierailija
7/29 |
26.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos se on hoitoon lähettämisen syy niin kyllä. Muuten ei. Eihän me "tavallisetkaan" hoitajat niitä päästä lukemaan vaikka joskus ois ollu tarvis.

Vierailija
8/29 |
26.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on olemassa oleva hoitosuhde ja psy asioilla on merkitystä hoidon kannalta.

Vierailija
9/29 |
26.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka tahansa saa lukea Psychiatric Todayta missä haluaa 😂😂😂

Hoitoon osallistuva saa lukea potilastietoja, kun se on tarpeen hoidon kannalta.

Mikä s**tanan tabu psykiatriset hoitotiedot muka ovat??? Pitää se nyt tietää, oletko spastinen tai onko pakkoliikkeitä tms, jos aikoo yrittää fysioterapiaa toteuttaa. Ja mitä pitää hoidossa varoa ja huomioida.

Psyyke vaikuttaa fysiikkaan, fysiikka psyykeen ja lääkkeet kaikkeen.

Vierailija
10/29 |
26.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Psykiatriset hoitotiedot eivät kuulu fysioterapeutille pätkän vertaa. 

t. lääkäri

Vierailija
11/29 |
26.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saa lukea jos on osa hoitoa antavaa tahoa. 

Vierailija
12/29 |
26.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

t. lääkäri

Varsinkaan, jos kyseessä on psykiatriassa työskentelevä fysioterapeutti..?

Olet niin ulkona että taatusti et ole lääkäri.

Vierailija
13/29 |
26.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä järkytyin kun kävin psykalla ja se oli kirjannu sinne KAIKEN. Siis suoria lauseita ja lähes kaikki epärelevantitkin jutut kirjattu. Mielestäni tämä rikkoo hoitajan ja potilaan välistä luottamussuhdetta, oletin että kirjaa tyyliin "Perhesuhteissa ollut hankaluuksia", eikä juurta jaksaen avattu näitä 'hankaluuksia' tyyliin "Mummonsa kanssa tapellut joululahjahankinnoista, sanoi että "ottaa päähän" ja "ärsyttää"". Myös yksi puolihuumorilla heitetty toteamus oli kirjattu totena sinne. Aion ottaa yhteyttä ja pyytää joko poistamaan tekstit tai tiivistämään ne asialliseksi. Jokaisen hoitotahon ei tarvi tietää mitä olen psykiatrilleni avautunut... Toki voi itselleen pitää tarkempaa kirjaa asiakkaiden sanomisista että voi tukeutua niihin tulevilla käynneillä mutta ei näin, ei todellakaan.

Vierailija
14/29 |
26.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

t. lääkäri

On siinä meillä "lääkäri" :D Tietysti fyssari saa lukea tiedot, jos hän on mukana antamassa hoitoa. 

Vierailija
15/29 |
26.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä järkytyin kun kävin psykalla ja se oli kirjannu sinne KAIKEN. Siis suoria lauseita ja lähes kaikki epärelevantitkin jutut kirjattu. Mielestäni tämä rikkoo hoitajan ja potilaan välistä luottamussuhdetta, oletin että kirjaa tyyliin "Perhesuhteissa ollut hankaluuksia", eikä juurta jaksaen avattu näitä 'hankaluuksia' tyyliin "Mummonsa kanssa tapellut joululahjahankinnoista, sanoi että "ottaa päähän" ja "ärsyttää"". Myös yksi puolihuumorilla heitetty toteamus oli kirjattu totena sinne. Aion ottaa yhteyttä ja pyytää joko poistamaan tekstit tai tiivistämään ne asialliseksi. Jokaisen hoitotahon ei tarvi tietää mitä olen psykiatrilleni avautunut... Toki voi itselleen pitää tarkempaa kirjaa asiakkaiden sanomisista että voi tukeutua niihin tulevilla käynneillä mutta ei näin, ei todellakaan.

Nimenomaan ei voi olla mitään omia, epävirallisia arkistoja. Se, mikä kirjataan, kirjataan potilastietojärjestelmään. Omat muistiinpanot menevät tietosuojaroskiin viimeistään päivän päätteeksi.

Vierailija
16/29 |
26.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perustellusta syystä, totta kai. Ilman syytä, ei.

Vierailija
17/29 |
26.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei fysioterapeutit edes näe niitä. Ei ainakaan meidän tk:ssa, kun sairaanhoitajatkaan ei näe psyk -tekstejä ellei ole mielenterveyspuolella töissä.

Vierailija
18/29 |
26.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä voisi olla tällainen "perusteltu syy", että fysioterapeutti saa tutustua potilaan psykiatrisiin teksteihin. Jos psykiatrilta lähete fysioterapeutille on tehty, on varmasti lähetteessä riittävät tiedot hoidon tarpeesta. 

Vierailija
19/29 |
26.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nimenomaan ei voi olla mitään omia, epävirallisia arkistoja. Se, mikä kirjataan, kirjataan potilastietojärjestelmään. Omat muistiinpanot menevät tietosuojaroskiin viimeistään päivän päätteeksi.

No sen ymmärrän, mutta ei se ihan niinkään voi mennä että kaikki hoitotahot tietää nyt KAIKEN mitä kerroin luottamuksella psykiatrille, yksityiskohtineen. Ei oikein houkuttele kertoa sielä enää mitään, kun tietää että kaikki kirjoitetaan ylös myös muiden nähtäväksi. Onko relevanttia tietoa tuleville lääkäreille se, että olen tapellut mummon kanssa joululahjoista ja mitä on riitojen aikana puhuttu? Eikö riitä että kirjoittaa että sukulaisen kanssa ollut kinaa, asia ratkennut keskustelulla eikä vaivaa enää potilasta/asiakasta.

Vierailija
20/29 |
26.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No sen ymmärrän, mutta ei se ihan niinkään voi mennä että kaikki hoitotahot tietää nyt KAIKEN mitä kerroin luottamuksella psykiatrille, yksityiskohtineen. Ei oikein houkuttele kertoa sielä enää mitään, kun tietää että kaikki kirjoitetaan ylös myös muiden nähtäväksi. Onko relevanttia tietoa tuleville lääkäreille se, että olen tapellut mummon kanssa joululahjoista ja mitä on riitojen aikana puhuttu? Eikö riitä että kirjoittaa että sukulaisen kanssa ollut kinaa, asia ratkennut keskustelulla eikä vaivaa enää potilasta/asiakasta.

Toisaalta ei ketään kiinnosta sun joululahjariidat. Itse olen aika kiusaantunut siitä, että on vaikea välttyä lukemasta asiakkaiden vatsantoiminnasta, sukupuolitaudeista, raskaudenkeskeytyksistä yms., kun tiedot ovat kaikki samassa paikassa, mutta toisaalta ne unohtuvat saman tien.