saako fysioterapeutti lukea potilaan psykiatrian lehtiä sairaalassa?
Kommentit (29)
Joistakin kommenteista paistaa läpi ajatus siitä, että fyssari ei olisi osa kokonaishoitoa. Fysioterapeutteja työskentelee sekä somatiikassa että psykiatriassa, ja he tapaavat potilaitaan usein monta kertaa ja pitkän aikaa kerrallaankin. Ihan varmasti heidän on syytä tuntea potilaansa psyykkinenkin toimintakyky.
Vierailija kirjoitti:
Mikä voisi olla tällainen "perusteltu syy", että fysioterapeutti saa tutustua potilaan psykiatrisiin teksteihin. Jos psykiatrilta lähete fysioterapeutille on tehty, on varmasti lähetteessä riittävät tiedot hoidon tarpeesta.
Kun lääkäri tekee fyssarille pyynnön siinä yleensä lukee lyhyesti suos. koht. fysioterapiaa. Kaikki, myös lääkärit, olettavat, että fyssari kaivelee tiedoista tarvittavat netin uumenista.
Joten joo, jos psykiatri tekee pyynnön, saa fyssari aina lukea psyk. tekstit.
Muissa tapauksissakin se on joskus tarpeen: anorektikkopotilaat, muut ruumiinkuvahäiriöiset, psykoottiset, ne joilla on psyk. lääkityksen takia kehossa ongelmia jne. Ynnä tietysti ne alaikäiset, joiden vanhemmat on hulluja. Sehän ei suoraan lue niiden lasten psykiatrisissa kertomuksissa, mutta ymmärtäähän ammattilainen sen rivien välistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä järkytyin kun kävin psykalla ja se oli kirjannu sinne KAIKEN. Siis suoria lauseita ja lähes kaikki epärelevantitkin jutut kirjattu. Mielestäni tämä rikkoo hoitajan ja potilaan välistä luottamussuhdetta, oletin että kirjaa tyyliin "Perhesuhteissa ollut hankaluuksia", eikä juurta jaksaen avattu näitä 'hankaluuksia' tyyliin "Mummonsa kanssa tapellut joululahjahankinnoista, sanoi että "ottaa päähän" ja "ärsyttää"". Myös yksi puolihuumorilla heitetty toteamus oli kirjattu totena sinne. Aion ottaa yhteyttä ja pyytää joko poistamaan tekstit tai tiivistämään ne asialliseksi. Jokaisen hoitotahon ei tarvi tietää mitä olen psykiatrilleni avautunut... Toki voi itselleen pitää tarkempaa kirjaa asiakkaiden sanomisista että voi tukeutua niihin tulevilla käynneillä mutta ei näin, ei todellakaan.
Nimenomaan ei voi olla mitään omia, epävirallisia arkistoja. Se, mikä kirjataan, kirjataan potilastietojärjestelmään. Omat muistiinpanot menevät tietosuojaroskiin viimeistään päivän päätteeksi.
No sen ymmärrän, mutta ei se ihan niinkään voi mennä että kaikki hoitotahot tietää nyt KAIKEN mitä kerroin luottamuksella psykiatrille, yksityiskohtineen. Ei oikein houkuttele kertoa sielä enää mitään, kun tietää että kaikki kirjoitetaan ylös myös muiden nähtäväksi. Onko relevanttia tietoa tuleville lääkäreille se, että olen tapellut mummon kanssa joululahjoista ja mitä on riitojen aikana puhuttu? Eikö riitä että kirjoittaa että sukulaisen kanssa ollut kinaa, asia ratkennut keskustelulla eikä vaivaa enää potilasta/asiakasta.
Toisaalta ei ketään kiinnosta sun joululahjariidat. Itse olen aika kiusaantunut siitä, että on vaikea välttyä lukemasta asiakkaiden vatsantoiminnasta, sukupuolitaudeista, raskaudenkeskeytyksistä yms., kun tiedot ovat kaikki samassa paikassa, mutta toisaalta ne unohtuvat saman tien.
Ihan sama kiinnostaako vai ei tai muistaako niitä kukaan, en silti tahdo että yksityiasiani ovat noin tarkkaan kirjattu monen tuntemattoman nähtäväksi.
Kyllä viestejä voi itsekin poistaa siellä on sellainen palkki, siis kannassa. Mutta tarkkana!!!
Kyllähän hoitajat varsinkin kirjoittelevat mitä sattuu sinne.
Kerran kysyin hoitajalta. Että mitä aiot kirjoittaa. Sanoin että juttelen tässä kaikenlaista. Mutta kaikkea ei tarvi kirjoittaa.
Aika huono on koko kanta siinä mielessä.
Pitäisi saada itse tarkistaa kirjoitukset joita he aikovat sinne kantaan kirjoittaa.
Kun olen itse nähnyt, etteivät kirjoitukset ole asiallisia. Niukempaa tekstiä. Vain se mikä on tarpeen!
Tiedättekö sellainen lehti kuin esim Avohoito, missä esitellään erilaisia valkoisia, pehmeitä sisustuksia. Joo onhan tuo vähän epäeettistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Psykiatriset hoitotiedot eivät kuulu fysioterapeutille pätkän vertaa.
t. lääkäri
Varsinkaan, jos kyseessä on psykiatriassa työskentelevä fysioterapeutti..?
Olet niin ulkona että taatusti et ole lääkäri.
Taitaa olla valelääkäri?
Valitettavasti ne kaikki kirjataan nykyään sinne samaan pötköön.
Mutta jos on fysioterapiassa, keskittyy vaan niihin jumppajuttuihin.
Niillä on kaikilla vaitiolovelvollisuus. Jotkut lukee koska niiden oma elämä on tylsää. Anna lukea vaan.
No totta kai saa lukea jos on hoidon kannalta olennaista. Esimerkiksi jos on töissä psykiatrisella puolella. Fysioterapialla on merkitystä osalla potilaista psyykkiseen vointiin ja kuntoutumiseen. Se ei välttämättä ole perus jumppaliikkeitä vaan esimerkiksi erilaiset rentoutusharjoitukset potilaalle joka kärsii ahdistuksesta. Tuossa nyt vain yksi pieni esimerkki mahdollisuuksiahan on hirveästi. Itse olen toimintaterapeutti ja ihan samalla tavalla voin toimia eri sektoreilla siellä terveydenhuollossa, vaikka nyt psykiatrialla.
Voisin kuvitella että jos vaikka on raiskauksesta johtuvan trauman takia ollut psykiatrisessa hoidossa, ja saanut psykosomaattisena oireena kivuliaita lihasspasmeja vaginaansa, joita hoidetaan pidätyskykyyn suuntautuneella fyaasrilla vaikka kotiläksynä annettavilla dilataattoreilla, joilla totuttaa vagina yhdyntään ja opettelemaan rentouttamaan. Tällöin olisi fyssarin hyvä tietää traumataustasta, ehkein koko terapiakäynnin sisältöä, mutta muuten.