Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä (kannattaa) opiskella yliopistossa?

Vierailija
26.11.2018 |

Olen viime kevään ylioppilas ja tällä hetkellä vietän välivuotta. Paperini ovat hyvät (Laudaturia ja Eximiaa), mutta en yksinkertaisesti keksinyt keväällä, minne hakisin, enkä näin ollen hakenut tosissani minnekään.

Ensi kevään yhteishaku alkaa kuitenkin vähitellen lähestyä, ja olen edelleen samassa tilanteessa kuin viime keväänä: en tiedä, mihin haluan hakea - tai mihin edes kannattaisi hakea.

Humanistiset alat kiinnostaisivat, mutta työllisyys mietityttää. Oikiskaan ei ole mahdoton ajatus, mutta se ei ole itselleni mikään intohimo. Teknillisillä aloilla voisin menestyä, sillä olen aina ollut matemaattisesti lahjakas, mutta fysiikan lukemisen lopetin jo kahden kurssin jälkeen yksinkertaisesti kiinnostuksen puutteen takia. Fysiikka kuitenkin vaikuttaa tärkeältä teknillisissä opinnoissa, ja sen takia en tiedä, olisiko minusta niihin. Kauppistakin olen miettinyt, mutta alalla on kyllä kova kilpailu, ja tuntuu, että joukosta erottuminen on vaikeaa. Lääkis on täysin suljettu pois.

Mitä minun siis kannattaisi opiskella yliopistossa? AMK-aloja voi myös ehdottaa, mutta yliopistoa olen ensisijaisesti miettinyt.

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
26.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkis

Vierailija
2/14 |
26.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkis, Oikis, DI, KTM.

Muuta kannattaa harrastaa vapaa-ajalla.

AMK:n puolelta raksainssi ja SH.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
26.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lääkis, Oikis, DI, KTM.

Nämä. Unohda huuhaa-humanismi.

Vierailija
4/14 |
26.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hae sinne mikä kiinnostaa eniten. Jos se on humanistinen, hae sinne. Mutta älä hae sinne koska kuvittelet olevasi maailmanparantaja tai haluat olla ihmistä lähellä yms roskaa. Jos haet puolivillaisesti jonnekin tulet jossain vaiheessa huomaamaan että seinä tulee vastaan, ja toivot tehneesi toisin.

Samat perustelut sanoisin myös jollekin joka hakee oikikseen yhtä "tietämättömänä", paitsi että sen jopa voi perustella työllisyysnäkymillä/palkkauksella, humanistista ei senkään vertaa.

Vierailija
5/14 |
26.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskoisin että kanattaa opiskelella kanataloutta.

Kanatuotannossa tekee isot rahat ja ala on mielenkiintoinen.

Kanoista saa mm. kanankakkaa,kananmunia,kananlihaa,kumikanan muotteja,kanasoittoääniä ja untuvia.

Vierailija
6/14 |
26.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieti sitä työnkuvaa eli minkälaista työtä haluat tehdä myöhemmin

Vierailija
7/14 |
26.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Humanistiset opinnot on ihan ok jos aihe kiinnostaa. Vinkkinä kuitenkin, että koska työllistyminen voi olla kiven alla, kannattaa sivuainevalinnat tehdä niin, että löytyy joku toinenkin vaihtoehto. Pedagogiset voi olla hyvä suorittaa, sillä opettajille tuppaa olemaan tarvetta.

Varsinkin jos suuntaat tutkijaksi, niin jo opiskeluaikana kannattaa verkostoitua niin tehokkaasti kuin mahdollista. Liity kaikkiin mahdollisiin ainejärjestötoimintoihin ja osallistu alan tapahtumiin jo ihan ekasta opiskeluvuodesta eteenpäin. Niin epäreilulta kuin se tuntuukin, niin suhteilla on todella iso merkitys kun niistä harvoista työpaikoista kisataan.

Luonnollisesti myös itse opinnot kannattaa hoitaa mallikkaasti. Gradu on muuten toinen hyvä paikka verkostoitumiselle, mitä en itse harmikseni tajunnut ollenkaan. Jos joku taho voi olla gradunteossa hyödyksi esim. haastattelun muodossa, niin ehdottomasti sekin kannattaa hyödyntää. Parhaassa tapauksessa työllistyt jo opiskeluaikana ja voit tehdä gradun työn ohessa (tai jopa työksesi jso se hyödyttää työnantajaa) ja saada siitä palkkaa (joskin tämä on kai humanistisilla aloilla varsin harvinaista).

Vierailija
8/14 |
26.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos opintojen pitää kannattaa, niin älä hae yliopistoon.

Vierailija
9/14 |
26.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse voin vastata teknillisen puolen ja kauppatieteiden näkökulmasta. Olen juuri valmistumassa oleva kauppatieteiden opiskelija ja opintoja olen ottanut myös tuotantotalouden puolelta. Tuo kauppiksen joukosta erottuminen riippuu ihan omista mielenkiinnon kohteista. Jos haluat painottua vaikka laskentatoimeen, ei tarvitse olla ylipositiivinen pöhisijähöpisijä, vaan ihan perus osaamisella pärjää pitkälle. Kauppatieteiden puolelta löytyy todella paljon eri pääainevaihtoehtoja, että suosittelen tutustumaan näihin enemmän.

Teknillisestä puolesta sen verran, että sielläkin niitä aloja on laidasta laitaan. Vähiten fysiikan ja matikan osaamista tarvitsee tuotantotaloudessa ja eniten luultavasti sähkötekniikassa. Perus fysiikkaa on tekniikan puolella melko vähän muutaman pakollisen kurssin lisäksi, pääsääntöisesti sitten on matikkaa ja aineopintoja, joillain puolilla myös kemiaa. 

Jos loogista päättelykykä löytyy, niin tietojenkäsittelytiede on hyvin työllistävä vaihtoehto ja työpaikkoja opiskelijakaupungeissa löytyy jo parin opiskeluvuoden jälkeen. 

Vierailija
10/14 |
26.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lääkis, Oikis, DI, KTM.

Nämä. Unohda huuhaa-humanismi.

Muistutuksena, että myös kauppis on humanistinen ala

Vierailija
11/14 |
26.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse voin vastata teknillisen puolen ja kauppatieteiden näkökulmasta. Olen juuri valmistumassa oleva kauppatieteiden opiskelija ja opintoja olen ottanut myös tuotantotalouden puolelta. Tuo kauppiksen joukosta erottuminen riippuu ihan omista mielenkiinnon kohteista. Jos haluat painottua vaikka laskentatoimeen, ei tarvitse olla ylipositiivinen pöhisijähöpisijä, vaan ihan perus osaamisella pärjää pitkälle. Kauppatieteiden puolelta löytyy todella paljon eri pääainevaihtoehtoja, että suosittelen tutustumaan näihin enemmän.

Kauppiksen joukosta erottuminen onnistuu vielä helpommin Prismasta ostetuilla vaatteilla

Vierailija
12/14 |
26.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän humanistikin työllisty aivan hyvin, kunhan osoittaa muita suurempaa motivaatiota opiskeluun ja työntekoon. Humanismi ei ole mitään huuhaata, mutta humanismi antaa paremmat mahdollisuudet huuhaan tekemiseen ja haahuiluun kuin jäykät luonnontieteet. Pidä kirkas fokus ja opiskele yhtä paljon kuin fysiikan opiskelijat, niin saat varmasti töitä valmistuttuasi.

Vierailija
13/14 |
26.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lääkis, Oikis, DI, KTM.

Raksa-ala kyykkää kohta ja sitten ei pääse alan töihin opiskeluaikana saati valmistuttua.

Vierailija
14/14 |
26.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Psykologia työllistää todella hyvin ja palkka on aika hyvä. Sekin on kuitenkin yleensä hoitotyötä ja lääkis ei sinua kiinnostanut ainakaan.