Lasu lasten nilkkatennareista, alakoululaiset kesävaatteissa Suomen talvessa?
No en tee, mutta eipä tuo väärinkään olisi. ;-)
Vien lasta esikouluun jossa matkalla näen alakouluikäisiä lapsia, huom. nyt puhutaan ihan lapsista, ei esiteineistä. Teini-ikäiset ovat saattaneet ostaa omilla säästämillään lahjarahoilla sitä sun tätä (toki harvoin, mutta kumminkin) joten "päätäntävaltaa" enemmän kuin lapsella joka on leikki-ikäinen.
Mutta, että vajaassa -10C kelissä ja tuulessa LAPSET kulkevat pillifarkuissa, nilkkasukissa ja matalissa paskatennareissa tyyliin Converse/Nike Free.
Eikö niinku mitään järkeä tässä touhussa? Millainen vatipäähuoltaja antaa 7-8v tyttöjen kulkea KESÄVAATTEISSA TALVELLA? Mielestäni ei olisi kaukaa haettu vaikka tekisi lasun, ihan selkeä LAPSEN huoltamisen laiminlyönti. Eikö kelpaa selitykset, että jokaisen oma asia! Kuuluu kansalaisten perustaitoihin ja älylliseen minimitason vaatimukseen, että jollain tavalla kelin ja terveyden mukaan on puettava lapsi.
Kommentit (77)
Mitäh, missä on muka -10 astetta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja tytöistä kyse, huoh. Alkaa varhain tuo naisten liian vähäinen vaatetus. Pojat ja miehet saavat laittaa lämmintä yllensä.
Saavat? Vai ymmärtävät?
Muodin, trendien mukaan tietenkin tarkoitettiin. Saahan sitä laittaa vaikka säkin päällensä.
Ihan yhtälailla pojilla on kesämuodissa käärityt lahkeet ja tennarit. Tytöillä jää urpovaihde päälle eikä ymmärretä kuin yhtä muotia ja tapaa kerrallaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla oli 90-luvulla ala-asteen loppupuolellakin koulussa toppahaalarit ja toppakengät ja rukkaset. Nykyään varmaan tulisi lasu, jos vaatisi esiteinin pukemaan noin! :)
Itse olin ilman pipoa tai sitten sellaisella pipolla josta korvat näkyi.(oli muotia)
Takin piti olla auki talvellakin.90-luvun puolivälissä olin ala-asteen ylimmillä luokilla ja maalaiskoulussa.
Aika harva veti toppahaalarit päällä tuon ikäisenä. Ei varmaan kukaan meidän koulusta? Ettei tuo kovin yleistä ollut että kutosluokalla oltiin toppahaalarissa ja toppakengissä.
Se oli 90-luvun alkua. Oli myös sellaisia kunnon hattuja (olikohan niiden nimi "bula" tms), jotka lämmitti korvatkin. Ehtiköhän muoti muuttua vuosikymmenen puoliväliin mennessä. Meillä haalareita oli ihan niillä ns. suosituillakin, eli ei ollut tosiaan mikään nössöjen vaate, vaan tosi monella oli. Enkä muista, että asia olisi edes herättänyt keskustelua, uudet haalarit ostettiin äidin kanssa kuin mitkä tahansa vaatteet. Kurahousuja ei sentään tainnut tuolloin minulla olla kuin alimmilla luokilla ja silloinkin vain koulun ulkopuolella.
En muista kyllä toppahaalareita siskollanikaan enää vitosella tai kutosella.
Enkä veljelläni.
Olen syntynyt vuonna-82, siskoni -85 ja veli -87.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla oli 90-luvulla ala-asteen loppupuolellakin koulussa toppahaalarit ja toppakengät ja rukkaset. Nykyään varmaan tulisi lasu, jos vaatisi esiteinin pukemaan noin! :)
Itse olin ilman pipoa tai sitten sellaisella pipolla josta korvat näkyi.(oli muotia)
Takin piti olla auki talvellakin.90-luvun puolivälissä olin ala-asteen ylimmillä luokilla ja maalaiskoulussa.
Aika harva veti toppahaalarit päällä tuon ikäisenä. Ei varmaan kukaan meidän koulusta? Ettei tuo kovin yleistä ollut että kutosluokalla oltiin toppahaalarissa ja toppakengissä.
Se oli 90-luvun alkua. Oli myös sellaisia kunnon hattuja (olikohan niiden nimi "bula" tms), jotka lämmitti korvatkin. Ehtiköhän muoti muuttua vuosikymmenen puoliväliin mennessä. Meillä haalareita oli ihan niillä ns. suosituillakin, eli ei ollut tosiaan mikään nössöjen vaate, vaan tosi monella oli. Enkä muista, että asia olisi edes herättänyt keskustelua, uudet haalarit ostettiin äidin kanssa kuin mitkä tahansa vaatteet. Kurahousuja ei sentään tainnut tuolloin minulla olla kuin alimmilla luokilla ja silloinkin vain koulun ulkopuolella.
En muista kyllä toppahaalareita siskollanikaan enää vitosella tai kutosella.
Enkä veljelläni.
Olen syntynyt vuonna-82, siskoni -85 ja veli -87.
Tosin mieheni joka syntynyt -72 esitteli juuri jotain kamalaa rukan talvihattua joka hänen teiniajoilta. Se peitti korvatkin, semmoinen kuviollinen 😂
Se on vaan se, kun järjenkäyttö ei ole pakollista. Valitettavasti.
Asumme koulun vieressä ja neiti 11v perustelee sillä sitä, että yrittää lähteä kouluun farkuissa ja vanuvuorisessa lyhyessä bomberpusakassa " En mie tuolla matkalla ehi jäätyä!"
Et varmaan juu, mutta entäs välitunnit? Kyllä tuntuu, että on jo teini talossa kun saa vääntää kättä tuosta pukeutumisasiasta.
Eikös talvihaalari ollut joskus 80-luvulla muodikas aikuisellakin, muistelisin nähneeni jotain vanhoja lehtikuvia sellaisesta :D
Mä kans järkyttyneenä seuraan nilkkapaljaana-lapsia. Miten kukaan viitsii palella tuolla pakkasessa? Apua. Oma ekaluokkalaiseni puki tänään villahaalarin, toppahaalarin ja vielä kypärämyssyn hatuksi, ja ihan omasta tahdostaan. Pieni lapsihan tuon ikäinen vielä on.
Viime viikolla paasasin tätä samaa kotona. Olin viikkovapaalla ja ensimmäistä kertaa näillä kylmillä keleillä hakemassa kakkosluokkalaista koulusta. Pakkasta on ollut nyt reilun viikon, päivällä paria miinusastetta, mutta tuulen kanssa useampi aste miinusta. Joinakin päivinä mittari on ollut reilusti pakkasella, kuten tänä aamuna -12. Pienehkö koulu, paljon tuttuja lapsia ja kun omia lapsia on kolmella luokka-asteella, niin aika hyvin tiedän kuka on minkäkin ikäinen.
Ykkös-kakkoset vielä säänmukaisesti puettuina, mutta jo kolmosesta alkaen kesälenkkaria, tytöillä legginsejä, pojilla collarit. Paljon nelosluokkalaisia tyttöjä ilman pipoa ja oli oikeasti niin kylmä viima, että itse olin pipossa ja huppu päässä! Vitos-kutoset ihan järjestään ilman pipoa ja tytöt tiukoissa farkuissa/ jossain farkun tapaisissa ja pojat collareilla. Pariakin oman lapseni ikäistä nelosluokkalaista katsoin, kun rikkinäisestä collarin polvesta paistoi paljas iho, joten ei todellakaan ollut mitään kalsareita alla. (Eikä nyt ollut mistään vähävaraisista lapsiparoista kyse, tunsin heidät, ja samalla tavalla omalla pojallanikin on välillä housun polvet puhki.) Osa isommista lapsistakin onneksi kyllä kunnollisissa varusteissa - kuten omani. 😇
Mutta oikeasti järkytyin! Ehkä olen vähän kukkahattu, mutta tietääkö vanhemmat, kuinka vähissä vaatteissa lapset on koulussa? Rehtorilta on tullut tänä syksynä ainakin yksi tiedote/ muistutus säänmukaisesta pukeutumisesta. Tosin se oli jo kauan ennen pakkasia, kun kelit alkoi viiletä. Silloin ilmeisesti tultiin kouluun ilman takkia. Mutta siis se mikä järkytti, oli se että ihan kuin olisi katsonut omaa 90-luvun alun yläasteen pihaa ja nämä nyt oli vasta 9 - 11-vuotiaita LAPSIA! Itse vedettiin tuon ikäisinä todellakin toppavarusteilla ja pipot päässä, monella oli vielä vitosellakin toppahaalari - niin minullakin. Pipon käyttö tuli "noloksi" joskus kahdeksannella luokalla.
Ja sitten vielä pisteenä iin päälle VÄLITUNTIVALVOJA, AIKUINEN, minun ikäinen nelikymppinen äiti-ihminen lenkkareissa, nilkat paljaana ja ilman pipoa........ Hienoa esimerkkiä! 👍👍👍
Vierailija kirjoitti:
Mä kans järkyttyneenä seuraan nilkkapaljaana-lapsia. Miten kukaan viitsii palella tuolla pakkasessa? Apua. Oma ekaluokkalaiseni puki tänään villahaalarin, toppahaalarin ja vielä kypärämyssyn hatuksi, ja ihan omasta tahdostaan. Pieni lapsihan tuon ikäinen vielä on.
Villahaalari, toppahaalari ja kypärämyssy koululaisella??? Ihanko oikeasti, onko tuo ihan reilua? Meilläpäin tuo saisi kyllä aiheuttaisi kiusaamista. Ellette asu jossain pikkukylässä jossa kaikki pukeutuu noin? Ei ole kyllä ainakaan Pääkaupunkiseudulla normaali tapa pukeutua kouluun, olisi aivan selvää että tuota lasta kiusattaisi. Onko yleinenkin tapa teilläpäin? Kannattaa ottaa lapsi huomioon. Ei ekaluokkalainen tarvitse villahaalaria, eikä tosiaan mitään kypärähattua. Puet koululaisen kuin pikkulapsen, ei ekaluokkalainen ole enää pikkulapsi tai taapero. Kannattaa ajatella niin, että on parempi että sulautuu joukkoon, kuin että erottuu joukosta.
Vierailija kirjoitti:
Eikös talvihaalari ollut joskus 80-luvulla muodikas aikuisellakin, muistelisin nähneeni jotain vanhoja lehtikuvia sellaisesta :D
Keksipä, miten saataisiin takaisin muotiin ainakin lapsille. Ala-asteikäisille olisi haalari juuri paras vaate, kun mennään monta kertaa sisään ja ulos päivän aikana, helppo ja nopea pukea, eikä ne housut unohtuisi naulakkoon!
Vierailija kirjoitti:
Viime viikolla paasasin tätä samaa kotona. Olin viikkovapaalla ja ensimmäistä kertaa näillä kylmillä keleillä hakemassa kakkosluokkalaista koulusta. Pakkasta on ollut nyt reilun viikon, päivällä paria miinusastetta, mutta tuulen kanssa useampi aste miinusta. Joinakin päivinä mittari on ollut reilusti pakkasella, kuten tänä aamuna -12. Pienehkö koulu, paljon tuttuja lapsia ja kun omia lapsia on kolmella luokka-asteella, niin aika hyvin tiedän kuka on minkäkin ikäinen.
Ykkös-kakkoset vielä säänmukaisesti puettuina, mutta jo kolmosesta alkaen kesälenkkaria, tytöillä legginsejä, pojilla collarit. Paljon nelosluokkalaisia tyttöjä ilman pipoa ja oli oikeasti niin kylmä viima, että itse olin pipossa ja huppu päässä! Vitos-kutoset ihan järjestään ilman pipoa ja tytöt tiukoissa farkuissa/ jossain farkun tapaisissa ja pojat collareilla. Pariakin oman lapseni ikäistä nelosluokkalaista katsoin, kun rikkinäisestä collarin polvesta paistoi paljas iho, joten ei todellakaan ollut mitään kalsareita alla. (Eikä nyt ollut mistään vähävaraisista lapsiparoista kyse, tunsin heidät, ja samalla tavalla omalla pojallanikin on välillä housun polvet puhki.) Osa isommista lapsistakin onneksi kyllä kunnollisissa varusteissa - kuten omani. 😇
Mutta oikeasti järkytyin! Ehkä olen vähän kukkahattu, mutta tietääkö vanhemmat, kuinka vähissä vaatteissa lapset on koulussa? Rehtorilta on tullut tänä syksynä ainakin yksi tiedote/ muistutus säänmukaisesta pukeutumisesta. Tosin se oli jo kauan ennen pakkasia, kun kelit alkoi viiletä. Silloin ilmeisesti tultiin kouluun ilman takkia. Mutta siis se mikä järkytti, oli se että ihan kuin olisi katsonut omaa 90-luvun alun yläasteen pihaa ja nämä nyt oli vasta 9 - 11-vuotiaita LAPSIA! Itse vedettiin tuon ikäisinä todellakin toppavarusteilla ja pipot päässä, monella oli vielä vitosellakin toppahaalari - niin minullakin. Pipon käyttö tuli "noloksi" joskus kahdeksannella luokalla.
Ja sitten vielä pisteenä iin päälle VÄLITUNTIVALVOJA, AIKUINEN, minun ikäinen nelikymppinen äiti-ihminen lenkkareissa, nilkat paljaana ja ilman pipoa........ Hienoa esimerkkiä! 👍👍👍
Laittaisin viestiä kouluun, että välituntivalvojalle talvivaatteet päälle. Taitaa olla keski-iän kriisi, jos pitää palella välkällä ilman pipoa ja nilkat paljaana!!? Idioottimaisuuden huipentuma.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Villahaalari, toppahaalari ja kypärämyssy koululaisella??? Ihanko oikeasti, onko tuo ihan reilua? Meilläpäin tuo saisi kyllä aiheuttaisi kiusaamista. Ellette asu jossain pikkukylässä jossa kaikki pukeutuu noin? Ei ole kyllä ainakaan Pääkaupunkiseudulla normaali tapa pukeutua kouluun, olisi aivan selvää että tuota lasta kiusattaisi. Onko yleinenkin tapa teilläpäin? Kannattaa ottaa lapsi huomioon. Ei ekaluokkalainen tarvitse villahaalaria, eikä tosiaan mitään kypärähattua. Puet koululaisen kuin pikkulapsen, ei ekaluokkalainen ole enää pikkulapsi tai taapero. Kannattaa ajatella niin, että on parempi että sulautuu joukkoon, kuin että erottuu joukosta.
Et ole tosissas, ethän?! Minkälaisen ihmisen päästä lähtee tällaista tekstiä... 😑
Varmaan kaupunkilaisten ongelmia?
Täällä vähän syrjemmässä oli aamulla ala-asteella lapset pukeutunut kelin mukaisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laittaisin viestiä kouluun, että välituntivalvojalle talvivaatteet päälle. Taitaa olla keski-iän kriisi, jos pitää palella välkällä ilman pipoa ja nilkat paljaana!!? Idioottimaisuuden huipentuma.
Tai opettajalla on itsellään lapsia, joiden pukemisen kanssa vääntänyt, kunnes tullut kauhea kiire. Sitten heittänyt takin niskaan kun kulkee autolla, jotta ehtisi töihin, eikä muistanut koko valvontaa. Käynyt itselle monesti kun lapset olivat tarhaikäisiä. Tai aamulla hälytetty sijainen, joka ei edes tiennyt valvonnasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et ole tosissas, ethän?! Minkälaisen ihmisen päästä lähtee tällaista tekstiä... 😑
Villahaalari on vauvan ja taaperon asu. Koululaiselle voi laittaa villapaidan ja housut sinne toppahaalarin alle, tai vaikka merinovillaisia alusasuja. Mutta villahaalarin pukeminen koululaiselle on kyllä liioittelua. Ja kypärämyssy myös. On olemassa lämpimiä fleecellä vuorattuja pipoja. Miksi kypärämyssy koululaiselle? Ymmärrän ainoastaan jos asutte landella, jossa koulussa on n. 10. oppilasta. Muuten en tosiaankaan ymmärrä.
Vierailija kirjoitti:
Joo se oli sellainen parin vuoden muoti-ilmiö 80-90 lukujen vaihteessa. Itsellänikin oli haalari yläasteella, vaikka sitä ennen edellisen kerran käytin haalaria ehkä 5-vuotiaana.
Olisi kyllä helppoa, kun ekaluokkalainen voisi vaan vetää sen haalarin päälle. Nyt ei ole mitään takeita, että pukeutuu sään mukaisesti tai muistaa/jaksaa/ehtii laittamaan niitä ulkohousuja jalkaan. Vaikka lähtiessä puettaisiin kaikki mahdolliset vaatteet päälle niin puolet roikkuu siellä koulun naulakossa. Mutta ei täällä pk-seudulla enää haalareita koulussa näy, joten en minäkään halua lapseni jäävän silmätikuksi.
90-luvulla oli hopparimuoti eli kaikki vaatteet liian isoja. Nyt rap on suosituin genre, mutta vaatteet silti liian pieniä. Silloin aikanaan teineille sanottiin, että nostakaa housut ylös. Nyt on nostettu niin ylös, että nilkat paistaa.
Haalarit olisivat kyllä hyvät koululaisilla, koska silloin se "toppahousuosakin" tulisi pakosti puettua!
Olihan ne typerät potkuhousuhaalaritkin muotia, miksei siis toppahaalarit voisi tulla muotiin?