Kupari- vai hormonikierukka?
Vaiko mikä ehkäisy? Olemme miettineet sopivaa ehkäisyä ja pillereitä en halua koska niiden hormonit veivät minulta seksihalut ja ne pahensi migreeniäni. Myöskään kondomi ei pitkäaikaisessa käytössä tunnu järkevältä emmekä halua sitä. Jäljelle jää siis lähinnä kierukat.
Ajattelin itse kuparikierukkaa mutta koska minulla on jo valmiiksi runsaat kuukautiset, se ei ehkä ole hyvä. Toisaalta hormonikierukan hormonipitoisuus mietityttää; vaikuttaako samoin kuin pillerit? Olen myös kuullut aika paljon molemmista kierukoista haittavaikutuksia, tiputtelua, ym. Millaisia kokemuksia täällä palstailijoilla on? Onko hinnalla paljon eroa? Itselläni ei siis ole mitään kokemusta kummastakaan joten kaikki vinkit ja mielipiteet on tervetulleita!
Kommentit (6)
ja lopulta otatin sen pois. ei sopinut minulle ollenkaan. aluksi ei ollut mitään oireita ja oli ihanaa kun ei ollut kuukautisia, mutta sitten noin vuoden jälkeen alkoi ilmaantua alavatsakipuja, turvotusta ja hunotuulisuutta. Lääkärini (larkio-miettinen femedasta)sanoi, että ehdottomasti otetaan pois, ja että hän ei koskaan ole ollut kauhean innostunut hormonikierukasta vaihtoehtona.
en itse ole kokeillut kuaprikierukkaa. sain hormonirengas-reseptin, jota en sitten hankkinut, ksoka halusimme trittää toista lasta. mutta kuulemma tuosta hormonirenkaasta on plajon hyviä kokemuksia- ja sen saa positettua siis ja asennettua itsekin.
eikä pahaa sanottavaa! En halunnut mitään hormoneja joten tämä oli lähes ainoa vaihtoehto. Pari ekaa vuotopäivää oli aina runsaita, mutta ei mitenkään mahdottomia, ja vuoto kesti vähän kauemmin kuin ennen kierukkaa. Kipuja ei ollut ollenkaan. En myöskään missään vaiheessa tuntenut koko kierukkaa eikä mieskään valitellut. Ainoa miinus oli asennuttaminen joka sattui niin maan *piip piip piiip*, mutta sehän kesti vain sen hetken ;) ja asennuksen jälkeen oli vähän aikaa heikko ja huono olo.
Minulle siis ainakin sopi mutta nämä taitaa olla tosi yksilöllisiä juttuja. :)
siis mitä ehkäisyä?
Pillereitä olen syönyt ja todella samoja vaivoja kuin muilla. Sekä niistä saan myös huonon olon, siis oksettaa. Toinen syy ehkäisyn vaihtoon on se, että käsittääkseni pillerit siäsltävät laktoosia ja olen intolerantikko (ei käy edes Hyla). Kolmanneksi olen ruvennut unohtelemaan pillerit ainakin pari-kolme kertaa per kierto.
Olen huomenna menossa leuriin (ehkäisyneuvolaan) keskustelemaan ehkäisykapselin laitosta. Kierukat kun tuntuu niin epämiellytäviltä (siis laitto ja posito) varsinkin kun kärsin gyne kammosta.
Olen joskus täällä kysellyt moiden kokemuksia kapselista mutta en saanut vastauksia.
Voi tulla kertomaan huomenna miten kävi ja mihin päädyn.
Se vuodottomuus kierukan kanssa kyllä houkuttelisi mutta pelkään kuollakseni sen laittoa/poistoa.
Mitä sivuvaikutuksia teillä on hormoonikierukasta siis jos sellaisia yleensä on?
että ainakin täällä meillä päin ensimmäisen kuparikierukan saa ilmaiseksi omasta neuvolasta ja asennus hoituu samassa paikassa. Itse tosin jouduin käymään yksityisellä asennuttamassa kun oli kesäaika eikä neuvolassa juuri silloin ollut lääkäriä. Mutta joka tapauksessa edullinen oli silti! :)
Mietin kanssa tosi kauan jotakin sopivaa. Myös aiemmin kärsin todella ylitsevuotavista kuukautisista, joten en oikein uskonut, että ne jäisivät kokonaan pois. Jäi = ) Ihan vähän tiputteli (ehkä ei sitäkään, koska ei tarttenut mitään suojaa). Siitä olen hurjan iloinen.
Aluksi oli pää kipeä ja ehkä vähän hermostuin aiempaa helpommin, mutta nyt kaikki tuntuisi olevan oikein mallikkaasti.
Asettaminen ei sattunut. Tuntui ehkä vähän kurjalta, mutta ei nuo lääkärikäynnit muutenkaan mitään juhlaa ole...
Ja koska oli eka, niin sain ilmaiseksi. Edelleen siis kokeilen ja otatan heti pois, jos siltä tuntuu...en kyllä tiedä, mitä sitten. Sterilisaatioon en vielä olisi valmis.
ei pahaa sanottavaa. Vuodot jäivät kokonaan pois (mikä ajatuksena alkuun vähän oudoksutti), mutten todellakaan jäänyt niitä kaipaamaan. Ihan ensimmäisenä kuukautena oli pientä tiputteluvuotoa, mihin riitti pikkuhousunsuoja ja sen jälkeen täysin oireeton. Hormonipitoisuus ei ainakaan minulla vaikuttanut mielialaan tai libidoon toisin kuin yhdistelmäehkäisypillerit, mitkä tappoivat kaikki seksihalut ja aiheuttivat päänsärkyä ja verenpaineen nousua.
Oikeastaan ainoa vähän ikävämpi asia oli se, että joskus yhdynnässä koin tuntevani kierukan, en kivuliaasti mutta jotenkin oudosti. Aina sellaista ei kuitenkaan ollut ja on lääkärinkin mukaan hyvin harvinaista. Puolisoni joskus valitteli langoista, muttei sitäkään mitenkään usein.
Kierukan poistamisen jälkeen tulin lähes heti toivotusti raskaaksi ja nyt annoin taas asennuttaa uuden. Vaivaton ja luotettava.