Lääkäri/hoitaja. Leikkaushaava asiaa.
Leikkauksesta on 3,5 vk. Haava on alusta ja lopusta tosi siisti viiva, mutta keskeltä se on paksu, siinä on jotain mustaa, ehkä rupea ja se on ympäriltä keltainen. Tihkuu vähän jotain ruskehtavaa. Lämpöä mulla on ollut leikkauksesta saakka vähän. N. 37.1-37.3. Tänään ei ile lämpöä. Onko haava tulehtunut? Pitääkö käydä lääkärissä? Haavateippiä olen pitänyt siinä ja olen vaihtanut se n. viikon välein.
Kommentit (19)
No ei tarvi mennä ite kävin saman vaivan kans ja sano et on normaalii
Voithan sä käydä sitä näyttämässä, jos epäilyttää.
Lämpöily ei kerro hyvää. Käyhän näyttämässä.
Suihkuttele haavaa. Haavateippi pois, ainoastaan jotain laastaria erittävälle kohdalle. Muutoin turhaan haudot noin vanhaa haavaa.
Etkö saanut haavanhoito-ohjeita?
Käy tarkistuttamassa vaikka terkkarissa, ettei ole ommelta jäänyt osaksi sisään.
Sinulla on enää 1 tunti elinaikaa, ellet hanki apua. Nyt heti päivystykseen, ja muista huutaa siellä kuin palosireeni, että sinut pitää nähdä ensin, jonon ohi. Uhkaile vielä päälle heitteillejättöön syyllistymisellä ja hoitovirhesyytteellä, niin tietävät, että nyt on tosi kyseessä.
On tulehtunut. Punoitus, lämpö, keltainen eli mätä kerovat siitä. Ei täällä kannata kysellä, vaan mene lääkäriin!
Isokin leikkaus? Lämpöily voi kuulua leikkauksen nomaaliin jälkitilaan. Tulehtunut haava erittää PALJON, on kirkuvan punainen, kuumottaa ja monesti haisee kaameelle.
Sun tilanne ei vaikuta infektiotilanteelta. Itse tarkkailisin vielä kotona haavaa ja jos tulee yllä olevia oireita ——> heti päivystykseen!
Riippuu toki paljon leikkauksesta ja haavasta mutta mulla haavateipit on otettu pois jo sairaalassa vuodeosastolla ja (tikattua) haavaa on pitänyt suihkuttaa päivittäin, eikä sitä ole saanut peittää haavateipeillä tai millään muullakaan (pl. vaatteet). Haavalle on pitänyt myös antaa ilmakylpyjä.
Missä kohdassa se haava on? Onko kipuja, ovatko kivut vähentyneet vai lisääntyneet? Pitäs kyllä haavan olla ummessa ja pärjätä ilman teippejä, kun kuitenkin aikaa jo yli 3 vkoa, ellei sitten erityisesti ole käsketty pitämään teippejä, mikä taas olisi aika outoa. Haavassa on todennäköisesti rupi se musta. Onko se musta ollut siinä koko ajan? Voi se musta olla myös nekroottista kudosta eli kuoliossa olevaa kudosta. Keltainen voi olla hematoomaa, joka kuultaa ihon alla - voisko olla? Haava voi olla vähän auennut keskeltä, mutta todennäköisesti vain ihan pinnalta. Ruskea vuoto voi olla kudosnestettä tai toki jotain infektioeritettä tai ihan vain liukenevaa rupea. Jos se haava on vähän auki tai siinä on rupea tai siinä on infektio, ei se siellä teipin alla parane, vaan joko tarvitsee erityisemmän haavasidoksen tai sitten ihan vain ilmaa ja suihkuttelua. Todennäköisesti siihen keskelle tulee vähän rumempi/leveämpi arpi. Mutta kuulostele vointia ja tarv. yhteys lääkäriin.
Suihkuttele haavaa pitkään ja irrottele keskiosan rupi ja katso tuleeko märkää.
Mun ohjeiden mukaan pidetään haavateippiä. Haava ei ole punainen, eikä haise. Haava on niin arassa paikassa, menee nännin ympäri, että haavateippi auttaa kyllä. Muuten hankautuisi.
Vierailija kirjoitti:
Mun ohjeiden mukaan pidetään haavateippiä. Haava ei ole punainen, eikä haise. Haava on niin arassa paikassa, menee nännin ympäri, että haavateippi auttaa kyllä. Muuten hankautuisi.
Tämä siis AP. Kyllä vähän näyttää,että haava voi olla auennut vähän jostain kohtaa.
Tunkisiko tikki ulos? Minulla oli tuollainen ja tikinhän sieltä kaivoin. Parani sitten hetkessä. En kyllä hautoisi haavaa millään ja jos lämpöä vielä tulee niin menisin lääkäriin.
Vierailija kirjoitti:
5 lisää: ok, jos teippi estää hankautuman mutta erittävä osa teipin alla muhii, ja pöpömassa siinä hautuu.
Ompeleet varmasti poissa? Tsekkauta niin ei tartte murehtia asiaa.
Makin oon miettinyt, että eihän ne eritteet pääse pois kun on teippi päällä. Hitsi kun en tiedä.pitääkö mennä lääkäriin vai ei?! Ehkä yritän olla ilman sitä teippiä. Mille on kyllä sanottu, että teippiä pitäisi pitää vähintään 3 kk, jotta arpi jäisi pieneksi. Muutenkin on tissi pilalla niin haluaisin edes siistin arven.
Ap
16 lisää: tarkistuta haava terveyskeskuksessa tai missä nyt tarkistutat.
Saat mielenrauhan ja ennen kaikkea toivottavasti asialliset neuvot/hoidon ♡
Kävin aamulla lääkärissä. Tulehtunut se on. Sain antibiottikuurin. Olisi pitänyt mennä jo aikaisemmin.
Ap
Joku?