Olen 166 cm/60 kg. Lääkärit sanovat minua hoikaksi, vaikka omasta mielestä olen normaalipainoinen.
Hämmästyn joka kerta, kun käyn lääkärillä ja tämä sanoo tai luen myöhemmin sairauskertomusta, että kyseessä on hoikka nainen. Mielestäni olen normaalipainoinen.
Minulla on leveät hartiat, b-kupin rinnat, kapea vyötärö, pyöreä takapuoli, tymäkät reidet ja vahvat pohkeet. Läski on kerääntynyt alapainotteisesti eli olisin muuten tyypillinen päärynävartalo, mutta leveät hartiat saavat minut näyttämään X-malliselta.
Luokittelisitko nämä mitat normaalipainoiseksi, sopusuhtaiseksi, urheilulliseksi vai hoikaksi? Pohdiskelen, mitä laitan deittiprofiiliini, kun nämä ovat vaihtoehdot.
Kommentit (29)
Normaalipainon käsitteen alle menee hoikka, sporttinen ja jopa muodokas. Laiha on eri asia. Normaalipainon BMI on jotain 19-24,99. Mahtuu monenlaista.
Onko sulla pitkät raajat? Silloin monesti näyttää hoikemmalta. Itse olen 165/54, ja aina sanotaan normaalipainoiseksi, mutta mä olenkin tuollainen täälläkin haukuttu persjalkainen pallinaama.
Tapaavatko lääkärit niin paljon ylipainoisia ihmisiä, että heidän silmissään näytän hoikalta, vaikka olenkin ihan normipainoinen? ap
Vierailija kirjoitti:
Onko sulla pitkät raajat? Silloin monesti näyttää hoikemmalta. Itse olen 165/54, ja aina sanotaan normaalipainoiseksi, mutta mä olenkin tuollainen täälläkin haukuttu persjalkainen pallinaama.
Ei ole edes pitkiä raajoja. Farkuissa pitää etsiä aina lyhyempi pituus. ap
Vierailija kirjoitti:
Sopusuhtainen, sopivista kohdista kurvikas.
En ehkä mainostaisi itseäni kurvikkaana, koska b-kuppeja pidetään pienitissisinä. Tosin takapuoli täyttää nykytrendin vaatimukset. Sopusuhtainen voisi olla oikea määritelmä. ap
Minä olen 155 cm/51 kg ja lääkäreiden mukaan hoikka. Itse koen olevani vähän liian painava pömppämahani ja paksujen pohkeideni takia.
Voi olla hoikka normaalipainoinen. Laiha on vahvempi sana.
Muakin on kehuttu ihannepainoiseksi aina (esim. 160cm 58kg), vaikka mielestäni olen ollut ihan liian tuhti. Makuasioita ja se ero, miten terveysasiantuntija katsoo verrattuna esteetikkoon.
Vierailija kirjoitti:
Sun paino voisi normaalipainossa olla vielä 68 kg. Olet hoikka.
Painoni on vaihdellut vuosien varrella. Ollessani yli 63 kg olen selvästi vähän pulskassa kunnossa. Maha on silloin melkoinen röllykkä ja posketkin pyöristyvät. 57 kiloisena tunsin itsekin olevani hoikka, jopa laiha, kun lantion ja rintakehän luut törröttivät pahasti näkösällä. Nyt 60 kg painossa tunnen olevani juuri sopiva. Vaatteet istuvat hyvin, luut ei kolise toista hoikkaa ihmistä vasten, tisseissä on vähän täytettä, eikä vatsa pömpötä liikaa. ap
Vierailija kirjoitti:
Tapaavatko lääkärit niin paljon ylipainoisia ihmisiä, että heidän silmissään näytän hoikalta, vaikka olenkin ihan normipainoinen? ap
Siis eikö sinusta hoikka voi olla normaalipainoinen? Koetko että lääkärit eivät ymmärrä sinun olevan normaalipainoinen jos kuvailevat sinua hoikaksi?
Mitä vaatekokoa käytät? Normaalipainossa oleva voi olla ulkomuodoltaan hyvin hoikka tai näyttää vähän tukevaltakin, jos on normaalipainon ylärajoilla eikä harrasta liikuntaa. Ja tietysti kaikkea siltä väliltä.
Mä oon saman pituinen kuin sinä ja paino vaeltaa siellä 53-62 kg välillä. Sama vartalomallikin on, ja on muuten ärsyttävää! Jos saan jalkani mieleisen kokoisiksi, niin ylävartalo on liian luinen. Tosi kriittisesti varmaan katson jalkojani, uskon ettei muut ihmiset pidä niitä isoina.
Normaalipainoiselta kuulostaa. Mielestäni "hoikka" on jossain normaalipainon alarajoilla. En nyt tarkalleen tiedä, mikä se sinulla on. Mutta tuo nyt ainakin oli ihan kökköteoriaa, että "olet hoikka koska ylärajasi on 68kg". Ai että ihminen on hoikka kunnes on yhtäkkiä ylipainoinen? Kamoon, ap on normaalipainoinen, sehän on positiivista.
Itse olen 164cm ja paino vaihdellut 49-56kg:n tietämillä viimeisten vuosien aikana. Riippuu ruumiinrakenteesta varmaan pitkälti, itse olen sirorakenteinen joten kun painan tuon 56kg niin näytän jo pyöreältä, paras paino mulle on siinä 52kg:n pintaan. Tällöin käyttäisin sanaa hoikka. Sulla kun on leveät hartiat niin luultavasti näytät hoikalta noissa mitoissasi.
https://www.mybodygallery.com/photos-29411-body-shape.htm?StartAt=27#.W…
Tässä linkissä näkyy sellainen vartalo kuin minullakin on. ap
https://www.mybodygallery.com/photos-51395-body-shape.htm?StartAt=31#.W…
Tässä linkissä vartalon malli vähäpukeisempana eli reisissä on tuollaiset paksut kohdat yläosassa. ap
Vierailija kirjoitti:
Mitä vaatekokoa käytät? Normaalipainossa oleva voi olla ulkomuodoltaan hyvin hoikka tai näyttää vähän tukevaltakin, jos on normaalipainon ylärajoilla eikä harrasta liikuntaa. Ja tietysti kaikkea siltä väliltä.
Vaatekoko on S-M tai 36-38. ap
Olen ap:n kanssa samaa kokoluokkaa ja luokittelen itseni normaalipainoiseksi. Olen ollut paljon kevyempi ja silloin luokittelin itseni hoikaksi.
Nykyisin selkeä pieni ylipainokin on vielä normaalipainoa.
Sporttinen olen, koska liikun paljon, mutta sitä käyttävät kaikki ylipainoisetkin, joten olisiko normaalipainoinen paras määritelmä? Antaako hoikka väärän kuvan, jos toinen odottaa jotain langanlaihaa ilmestystä? ap