Missä ammateissa sinun mielestä pitäisi olla tupakointi kielletty?
Tiedätkö työpaikan missä tupakointi on kielletty ja se myös toimii?
Kommentit (55)
Keuhko-osastolla sairaanhoitajana, meillä pakkasi potilas tavaransa ja lähti kotiin, koska vuorossa olevava kollega haisi niin röökille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lastenhoitajat, tai kaikki jotka työskentelee päiväkodeissa tms. Oksettavaa, että lapsi joutuu hoitajan lähelle tai syliin, kun tämä haisee röökille.
Tätä minäkin olin tulossa sanomaan. Olin nuorena päiväkotiapulaisena, henkilökunta kävi piha-alueen ulkopuolella tupakalla lasten päiväuniaikaan ja haisivat ihan hirveälle tullessaan takaisin.
Ylipäätään töissä, joissa joudutaan olemaan ihmisten lähellä, ei mielestäni pitäisi polttaa työajalla.
Myös keittiöhenkilökunnan pitäisi olla savutonta, tupakointi vaikuttaa makuaistiin.
Samaa mieltä. Itse poltan satunnaisesti mutta kun olin koulussa töissä en polttanut ikinä lähelläkään koulua tai edes matkalla töihin koska tupakalta haiseva ope ei todellakaan ole hyvä roolimalli.
Vierailija kirjoitti:
Vieläkö nykyään on työpaikkoja joissa saa polttaa?
Kyllähän tässä viimeisen 5-10v aikana on tosi, tosi monessa paikassa tupakointi kielletty kokonaan työpäivän aikana ja työpaikan alueella.
Jossain ehkä saa vielä ruokatunnilla käydä työpaikan alueen ulkopuolella röökillä.
Itselläni on hieman erilainen näkemys asiasta oman työkokemukseni perusteella. Viimeisen viidentoista vuoden aikana olen ollut yhteensä 29 työpaikassa, joista vain kahdessa ei ole saanut polttaa (ja niissäkin kyllä käytiin salaa tupakalla). Työpaikoista osa ollut kaupan alalla, osa sosiaali-ja terveysalalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos polttaa, vähentäköön ne röökitauot työajasta. Miksi työnantajan pitäisi maksaa niistä lukuisista tauoista?
Maksaahan työnantaja siitäkin työajasta, jolloin työntekijät juovat kahvia. Miksi yhtä nautintoainetta pitäisi saada käyttää työajan puitteissa, mutta toista nautintoainetta ei?
Tuota, ei kahvitauot ole mikään lakiin kirjattu asia. Riippuu ihan työehtosopimuksesta. Itse olen ollut monessa paikassa töissä jossa ainoa tauko oli palkaton lounastauko.
Jos sovitulla tauolla polttaa tupakkaa niin ei se ole töistä pois.
Ihmisten pitäisi vaan polttaa näkyvästi ja olla häpeilemättä yksilönvapauksien nimissä.
Itse en polta enkä kannata sitä mutta ei ole minun asiani päättää tai puuttua muiden aikuisten tekemisiin.
Suomessa on ihan sairas ilmapiiri tupakoitsijoita ja lihavia kohtaan. Tulee mieleen joku kommunistinen diktatuuri fantasia kyttäystkultuurista. Hyi.
Tupakoitsijoita on kiusattu ihan tarpeeksi. Saisi jo loppua moinen kyyläys ja vainoaminen.
Jokainen tietää haitallisuuden ja varmasti parhaansa mukaan yrittää vähentää edes sitä käyttöään. Uskoisin näin.
Sähkötupakat voisi laillistaa niin haitat vähenisi.
Vierailija kirjoitti:
Jos polttaa, vähentäköön ne röökitauot työajasta. Miksi työnantajan pitäisi maksaa niistä lukuisista tauoista?
Meillä tauot ovat aamulla 5-10min kahvi, lounas 20min ja iltapäiväkahvi 5-10min. Siinä missä savuttomat menevät istumaan kahville, niin tupakoitsijat käyvät tupakalla ja juovat kahvinsa töiden lomassa. Eli samat tauot pitävät poltti tupakkaa tai ei.. Jos tupakoitsija istuu alas kahville/lounaalle yleensä hän nauttii syömisensä ja juomansa nopeammin, että ehtii käydä ulkona. Näin ainakin siis meillä.
Minulla on savuton työpaikka/työnantaja, mutta riippuu aina vähän yksikön esimiehestä käydäänkö tupakalla vai ei. Periaatteessa joka yksikössä voi käydä omilla tauoilla tupakalla, mutta työvaatteet pitäisi vaihtaa omiin joka kerta.
Miksi kieltäminen on aina muka se ainoa vaihtoehto? Paljon parempi olisi, jos ihmiset oppisivat hyväksymään sen, että elämässä (ja myös työpaikoilla) joutuu sietämään erilaisia aistiärsykkeitä, joista ei välttämättä itse pidä. En minäkään voi sietää kahvin hajua, mutta ei tulisi mieleenkään kieltää kahvin juontia työpaikoilla. Ihmisillä pitää olla oikeus saada nautintoa myös sellaisista asioista, joista itse en pidä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maksaahan työnantaja siitäkin työajasta, jolloin työntekijät juovat kahvia. Miksi yhtä nautintoainetta pitäisi saada käyttää työajan puitteissa, mutta toista nautintoainetta ei?
Tuota, ei kahvitauot ole mikään lakiin kirjattu asia. Riippuu ihan työehtosopimuksesta. Itse olen ollut monessa paikassa töissä jossa ainoa tauko oli palkaton lounastauko.
Vaikkei se lakisääteinen asia olekaan, niin silti erittäin monessa työpaikassa käytäntönä on, että työntekijät voivat pitää kahvitaukoja työajallaan. Aika harva paheksuu sitä, jos työntekijä käyttää 10-15 minuuttia työajastaan kahvitteluun, mutta jos käyttääkin 5 minuuttia tupakointiin, niin se tuntuu olevan monen mielestä murhiin, ryöstöihin ja raiskauksiin verrattavissa oleva rikos.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole kivaa että hammaslääkäri ensin polttaa ja sitten laittaa ne sormet toisen suuhun, ei ne kumihanskat välttämättä peitä.
Menisitkö sitten ennemmin sellaiselle hammaslääkärille, jolla kädet tärisee ja keskittymisestä ei tule mitään, kun ei ole moneen tuntiin saanut tupakoida?
En menisi narkomaanin hoitoon ollenkaan.
Narkomaani tarkoittaa huumausaineista riippuvaista ihmistä. Tupakkaa ei luokitella huumausaineeksi, se on Suomen lain sallima päihde/ nautintoaine. Mitä luulet voittavasi tuolla tupakoitsijoiden demonisoinnilla?
"Substantiivi
narkomaani
- henkilö joka on riippuvainen huumausaineista
- (kuvaannollisesti) mistä tahansa muusta asiasta riippuvainen, esimerkiksi työnarkomaani, joka on riippuvainen työnteosta"
Onhan se nikotiini melkoinen huumausaine, jos muutaman tunnin käyttämättömyys aiheuttaa käsien tärinää, hikoilua, pahoinvointia ja mielialanvaihteluita. Riippuvainen mikä riippuvainen. Sori jos ei totuus miellytä.
Palveluammateissa jossa ollaan tekemisissä asiakkaiden kanssa naamat vastakkain. Tupakalle haiseva hengitys ei ole kivaa ja on huonoa mainosta firmalle.
Nytt huomaa kun on lopettanut tupakoinnin niin asia jää vaivaamaan ja ne on pakko tarkistaa mikä oli kielenpäällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole kivaa että hammaslääkäri ensin polttaa ja sitten laittaa ne sormet toisen suuhun, ei ne kumihanskat välttämättä peitä.
Menisitkö sitten ennemmin sellaiselle hammaslääkärille, jolla kädet tärisee ja keskittymisestä ei tule mitään, kun ei ole moneen tuntiin saanut tupakoida?
En menisi narkomaanin hoitoon ollenkaan.
Narkomaani tarkoittaa huumausaineista riippuvaista ihmistä. Tupakkaa ei luokitella huumausaineeksi, se on Suomen lain sallima päihde/ nautintoaine. Mitä luulet voittavasi tuolla tupakoitsijoiden demonisoinnilla?
"Substantiivi
narkomaani
- henkilö joka on riippuvainen huumausaineista
- (kuvaannollisesti) mistä tahansa muusta asiasta riippuvainen, esimerkiksi työnarkomaani, joka on riippuvainen työnteosta"
Onhan se nikotiini melkoinen huumausaine, jos muutaman tunnin käyttämättömyys aiheuttaa käsien tärinää, hikoilua, pahoinvointia ja mielialanvaihteluita. Riippuvainen mikä riippuvainen. Sori jos ei totuus miellytä.
Huumausaineen kriteeri on laittomuus. Riippuvuutta aiheuttava laillinen aine on päihde tai nautintoaine, ei huumausaine, vaikka aiheuttaisi minkälaisia oireita tahansa. Sori jos ei totuus miellytä.
Ei missään ammatissa! Tupakointi ei vaikuta kykyyn tehdä työtä. Eihän kahvin juontiakaan töissä kielletä, vaikka siihenkin kuluu työaikaa ja jotkut ihmiset inhoavat kahvin hajua.
Vierailija kirjoitti:
Toivon, että poliisit polttaisivat jossain 'piilossa' tai käyttäisivät edes nuuskaa ( vai onko se laitonta Suomessa...)
Ei ollut kiva näky, kun päiväkoti-ikäinen lapseni bongasi maijan ikkunasta poliisin vetävän posket lommolla tupakkaa. Ovat tuon ikäisille ihailun kohteita ja roolimalleja.
Ja mitäs se sun lapsesi siellä maijassa teki? Olet hänen roolimallinsa.
Tupakoitsijoissa ehkä ärsyttää se haju, mutta intohimoisissa tupakoinnin vastustajissa ärsyttää se yksisilmäinen ajattelutapa ja itsensä jalustalle tupakoimattomuuden takia nostaminen, jotka ovat kuvottavampia ominaisuuksia ihmisessä kuin yksikään olemassa oleva haju- tai muu aistiärsyke.