Ovatko viimeajan ilmastonmuutoskeskustelut muutaneet jotekin kulutustottumuksiasi?
Kommentit (15)
Olen aina kiinnittänyt huomiota mutta nyt entistä enemmän. Mm lentämistä ollaan vähennetty paljon.
Olen tähän mennessä elänyt oikeastaan ihan neuroottisen niukkaa elämää ja ilmastokeskustelun myötä oikeastaan tuli sellainen olo että mulla olisi aihetta ottaa vähän rennomminkin. Monella muulla olisi varmasti syytä taas mennä siihen toiseen suuntaan.
Muovipussit olen jättänyt ottamatta ja käytän vaan kangaskasseja. En osta enää halpamuotia tai muutakaan krääsää, vaan yritän löytää kestäviä tuotteita. Vaikka perheemme on sekssyöjä, niin meillä on nykyään yksi kasvispäivä ihan säännönmukaisesti viikossa. Naudanlihaa ei enää osteta juuri lainkaan - paitsi ikävä kyllä sika-nautajauhelihassa, mutta juuri sen korvaamme härkiksellä ja sit kalapäiviä on kaksi viikossa - tosin hiljattain uutisoitiin, ettei kala ole kovin ekologista?!
Kierrätystä voisi kyllä tehostaa. Nyt meillä on seka- ja biojäteastiat, paperit ja pahvit sekä ongelmajäte. Metalli ja lasi menee ikävä kyllä sekajätteeseen vielä.
Olen vähentänyt punaisen lihan syöntiä merkittävästi (koskee koko perhettä eli 5hlö), kierrätetään nyt myös muovi (komposti, pahvi, paperi,lasi ja metalli on kierrätetty jo aiemmin), lämmitysmuodoksi valittiin maalämpö, ei rakennettu ökysuurta taloa, luovuttiin toisesta autosta, ei osteta mitään turhaa krääsää.
Kaikissa valinnoissa päämotiivi ei ole ollut ilmastonmuutoksen estäminen, mutta on sillä vaikutusta ollut.
Karppaan tiukemmin. Ennen söin kolmesti päivässä. Nykyään kahdesti ja pidän kerran viikossa paastopäivän.
Olen vähentänyt pesuaineiden käyttöä, koska niissä on aivan liian isot annostussuositukset. Kangaskassit käytössä. Veden säästäminen esim suihkussa. Autolla ajoa vähennetty. Korjaan vanhoja vaatteita ja parsin sukkia. Ei naudan lihaa. Roskien lajittelu: seka-, bio-, jätepaperi-, metalli-, lasi- ja pahvi. Ostetaan vain tarpeellista. Käytän moneen kertaan pakasterasiat. Teen vanhasta uutta. Pienistä lakanoista teen tyynynpäällisiä.
Ei ole muuttanut. Annan teidän muiden hoitaa ilmastotalkoot ja minä otan rusinat pullasta.
Otan biopussit. Vältän muovileluja. Yms.
Elän entistä ekologisemmin. Pärjäisin illalla yhdellä valaisimella, mutta kaveri ei pärjää. En keksi, miten voisin vielä tehostaa.
Upeaa kuitenkin, että ei tarvitse seurata mitään vaatetrendejä enää. Kukaan ei välttämättä ihmettele. Ihanaa ettei tarvitse ostaa mitään ylimääräistä, vaan välttämättömät ostokset, kuten ruoka ja puhtaus. En syö lihaa. En matkusta jne.
Olen tyytyväinen ja onnellinen. 🙂
Ostan myös käytettyä. Monet ihmiset laittavat kierrätykseen hyvää tavaraa ostimme lähes uuden sohvan 2-vuotta vanhan 200€. Meillä ei ikinä ole ollut noin hyvänlaatuista sohvaa. Se ei vaan ollut hieno omistajillaan. Ostivat hienomman.
Olen aina ollut valveutunut ympäristöasioissa, mutta tehtyäni Sitran elämäntapatestin lopetin lihan, kalan, kananmunien ja juuston syönnin (ja löysin aivan uuden upean maailman kasvisvaihtoehdoista), kierrätän kaikki muovit ja vähensin kahvin juonnin 12:sta kupillista kahteen kupilliseen päivässä (olo parani kummasti). Hiilijalanjälkeni on niin pieni,että menee kohta miinukselle.
Kännykät, tietokoneet. Ei aina tarvi modernia
Suomen matkailua olisi lisättävä ja jättää lennot lentämättä. Eli niille jotka eivät tykkää kylmästä, jotain hubaa.
No ei olennaisesti, koska olen jo pitkään ollut tietoinen asioista, ja esim. vältellyt kertakäyttöasiota oikeastaan koko aikuisen elämäni, mutta olen ehkä vielä tarkentanut tietyissä asioissa. Parantamisen varaa toki on edelleen.
Muuten, kävin tässä kirjakaupassa männäviikolla. Kirjakaupan setä sanoi, että sen jälkeen, kun muovin päätymisestä ympäristöön on alettu isommin uutisoida, ihmiset ovat vähentäneet muovipussin ottamista huomattavasti, siis niin, että niitä menee jopa 70 prosenttia vähemmän.