Lääkäri määräsi hormonit sen kummemmin tutkimatta
Kävin yksityisen puolen gynekologilla, kun PMS-oireet ovat muuttuneet ihan kamalaksi. Ikää mulla 43. Halusin puhua niistä ja pohtia, voiko niitä jotenkin helpottaa, sekä käydä vuosittaisessa tarkastuksessa. En ollut hänellä aiemmin käynyt. Mukanani mulla oli printti kesällä julkisella otetuista labrakokeista, joissa oli tutkittu kilpirauhanen, pieni verenkuvan, FSH, prolaktiini ja testosteroni. Kaikki viitearvojen puitteissa, myös FSH.
Gyne kuunteli oireitani, kysyi kierron ja kyseli, onko suvussa rintasyöpää (on), onko sydän- ja verisuonisairauksia (on paljon), tupakoinko (en) ja onko joskus papassa ollut jotain muutoksia, tai muuta isompaa gynekologista vaivaa (ei). Sit hän teki sisätutkimuksen oikeesti 10 sekunnissa, käytti sen instrumentin sisällä ja vilkaisi ja siinä se. Sit paineli mahaa ja tutki rinnat. Sit sain ryhtyä pukemaan.
Pukiessani olin vielä vähän hämilläni nopeasta tutkimuksesta, mutta lääkäri paasasi puhetta tulemaan vaihdevuosista ja hormoneista ja että miten ei hormonit kaikilla pms-oireisiin auta. Sit tulin pöydän ääreen istumaan ja hän vaan tokaisi, että kumpi kuulostaa paremmalta, hormonit vai masennuslääke. Sanoin häkeltyneenä, että noista kahdesta hormonit, jolloin hän muitta mutkitta lykkäsi kouraan hormonireseptin (Evorel Sequi) ja antoi samalla vaihdevuosi-vihkosen. En ehtinyt kysyä mitään, olin aivan että häh. Loppukommenttina lääkäri sanoi, että rintasyöpää on sit turha pelätä, kun mulla on vielä kuukautiset, että ei ne rinnat tiedä, tuleeko ne hormonit kropasta vai laastareista.
Sit hän ojensi laskun, nousi seisomaan, sanoi kiitos hei ja avasi oven. Kävelin ulos ihan ulalla, ja huoneen ovea vastapäätä olikin sopivasti kassa, jonka virkailija heti huikkasi, että sulla näyttää olevan kassalle asiaa, tässä on vapaata. Maksoin yli 90 euroa ja kävellessäni ulos huomasin, etten ollut ollut vastaanotolla kuin vartin, vaikka aikani oli ollut 20 min.
Mulla oli apteekista haettavana lapsen reseptilääkkeitä, ja kysyin samalla, mitä pienin pakkaus maksaa tuota hormonilääkettä. Kuukauden satsi oli kympin, joten ostin sen, kun ajattelin, että ehkä nää hormonit sit auttaa mulle. Kotona luin lääkeohjeesta ja netistä, että kyseinen lääke PAHENTAA tosi monilla pms-oireita, voi tehdä aknea (jota mulla on muutenkin mutten ehtinyt puhua siitä gynelle) plus sit tietysti isot varoitukset kohonneesta syöpäriskistä. Rupesin melkein itkemään, kun tajusin, että suuremmalla todennäköisyydellä vaan pahennan PMS-oireitani ja että nää on sit ne ihan ns. oikeat vaihdevuosihormonit. Sitäkään lääkäri ei sen kummemmin selittänyt. Mutta mulla ei ole mitään vaihdevuosioireita vielä!
Pistää nyt niin vihaksi, että satanen meni täysin hukkaan. Onko tuo eettisesti edes ihan oikein toimittu lääkäriltä? Ainakin jäi todella huono maku koko käynnistä, kun mulla ei ollut mitään mahdollisuutta kysyä mitään, ja lääkäri tosi ylimalkaisesti ja mielestäni perusteettomasti määräsi mulle estrogeenikorvaushoidon.
Tämmöistäkö tämä on? Onko muille tuputettu hormoneja gynellä tällä tavalla? Kyseessä on yksi tunnetuista naistentauteihin erikoistuneista lääkäriasemista ja kyseistä lääkäriä on haastateltu lehtiinkin. Mielestäni täysin potilasta mitätöivä ja sivuuttava asenne. Olen pettynyt.
Kommentit (13)
Olet ihan oikeutetusti pettynyt. Et saanutkaan lääkäriltä taikaparannusta. PMS-oireisiin auttaa syöty ruoka, ei lääkkeet eikä ulkoiset hormonit. Ruoka vaikuttaa hormoneihin.
Uskomatonta toimintaa. Tekisin kyllä valituksen itse. Tuohan oli ihan hukkareissu ja rahat kankkulan kaivoon, etkä saanut mitään apua vaivaasi. Siskolleni nuo kaksivaiheiset hormonilaastarit tekivät sen kakkosvaiheen (kektarauhashormoni) aikana niin huonon olon henkisesti, ettei hän jaksanut mitään. Jätti sit ne syömättä ja olo parani. Hänellä oli siis tosi epäsäännöllinen kierto ja ekat kuumat aallot tulleet mut munasarjat toimi vielä. Älä syö, jos sulla on jo valmiiksi ennen menkkoja paska olo.
Lääkärin kohtelu oli tylyä ja liukuhihnamaista, mutta kyllä nuo hoidot ihan asiallisia olivat mitä suositteli. Vaikkei sinulla ole vielä varsinainen menopaussi, niin esivaihdevuosioireita tuo PMS-vaivojen paheneminen erittäin todennäköisesti on, ja silloin se hormoni auttaa. Itsekin aloin syödä samaa lääkettä 42-vuotiaana kun menkkojen väli lyheni, PMS-vaivat pahenivat ja PMS-aikana tuli myös ihan järjettömiä kuumia aaltoja, vaikkei muuten vielä. Oireet loppui hormonilla kuin seinään.
Vierailija kirjoitti:
Lääkärin kohtelu oli tylyä ja liukuhihnamaista, mutta kyllä nuo hoidot ihan asiallisia olivat mitä suositteli. Vaikkei sinulla ole vielä varsinainen menopaussi, niin esivaihdevuosioireita tuo PMS-vaivojen paheneminen erittäin todennäköisesti on, ja silloin se hormoni auttaa. Itsekin aloin syödä samaa lääkettä 42-vuotiaana kun menkkojen väli lyheni, PMS-vaivat pahenivat ja PMS-aikana tuli myös ihan järjettömiä kuumia aaltoja, vaikkei muuten vielä. Oireet loppui hormonilla kuin seinään.
Ne oireet saa pois oikealla ravinnolla, ei siihen apteekin hormoneita tarvitse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mikä on se ihmeruokavalio, jota suosittelet? Tiede kun ei tunne munasarjojen toiminnan hiipumisesta johtuviin vaihdevuosivaivoihin tehokasta ruokavaliohoitoa. Eikä ihmisten kokemuskaan oikein sitä tue, että ruokavaliot juuri vaikuttaisivat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mikä on se ihmeruokavalio, jota suosittelet? Tiede kun ei tunne munasarjojen toiminnan hiipumisesta johtuviin vaihdevuosivaivoihin tehokasta ruokavaliohoitoa. Eikä ihmisten kokemuskaan oikein sitä tue, että ruokavaliot juuri vaikuttaisivat.
En minä mitään suosittele. Jos haluat tietoa ihmisen hormonitoiminnasta, niin sitä löytyy. Ne hormonit ei muuten toimi lääkkeillä, vaan ravinnolla.
Loppukommenttina lääkäri sanoi, että rintasyöpää on sit turha pelätä, kun mulla on vielä kuukautiset, että ei ne rinnat tiedä, tuleeko ne hormonit kropasta vai laastareista.
Siinä mielessä ihan totta että tuollaiset oireet johtuu siitä, että munasarjojen toiminta alkaa jo hiipua vaikkei vielä ole loppunut täysin, ja ennen menkkoja estrogeenitason romahdus on siksi paljon kovempi kuin nuorempana, ja voi tapahtua aikaisemmin. Siksi PMS-oireet pahenee. Hormonikorvaushoidolla tilannetta vaan palautetaan lähemmäs aiempaa normaalitasoa, ei nosteta luonnottoman korkealle.
No toki se vähän syöpäriskiä nostaa silti, mutta itse ainakin otan sen pienen riskin mieluummin kuin kärsin kamalia vaivoja, kun pitää työssäkn jaksaa käydä myös PMS-aikana. Syöpäriskiä voi helposti pienentää vastaavasti tekemällä vaikka terveellisempiä elämäntapavalintoja muuten.
Eikö kannattaisi avata se suu siellä vastaanotolla ja kysyä askarruttavat kysymykset, kun sinne sitä varten mennään? Sillon kun lääkäri ei määrää mitään, valitetaan siitä ja kun määrää, sekään ei nykyään kelpaa.
Itse luotan lääkärin ammattitaitoon ja etiikkaan. Jos hakeudutaan lääkärille, halutaan apua lääketieteestä. Luontaistuotekauppaan voi poiketa ilmankin ajanvarausta, jos se puoli tuntuu omammalta.
Varaa hoitavalle lääkärillesi soittoaika tai uusi aika, jos jäi mietityttävää. Eiköhän erikoislääkäri osaa vastata kysymyksiisi.
Vierailija kirjoitti:
Hyvä tietää, että sulla on auttanut. Oliko se juuri tuo sama valmiste? Keltarauhashormoni kai vähän vaihtelee lääkkeestä toiseen. Tuliko alussa jotain sivuvaikutuksia?
-Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä tietää, että sulla on auttanut. Oliko se juuri tuo sama valmiste? Keltarauhashormoni kai vähän vaihtelee lääkkeestä toiseen. Tuliko alussa jotain sivuvaikutuksia?
-Ap
Sama valmiste käytössä. Ensimmäisen kuukauden tuli koko kuun emättimestä vähäistä tiputteluvuotoa, muuten ei mitään oireita. En taida olla niitä hormoneille herkimpiä kyllä muutenkaan kun ei aikoinaan yhdistelmäehkäisypilleritkään minulle tehneet mitään oireita, merkistä riippumatta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-ApSama valmiste käytössä. Ensimmäisen kuukauden tuli koko kuun emättimestä vähäistä tiputteluvuotoa, muuten ei mitään oireita. En taida olla niitä hormoneille herkimpiä kyllä muutenkaan kun ei aikoinaan yhdistelmäehkäisypilleritkään minulle tehneet mitään oireita, merkistä riippumatta.
Joo ei ne e-pillerit mullekaan tehneet ja ainakin kolmea eri valmistetta tuli syötyä. Ehkäpä uskallan kokeilla minäkin tuota laastaria. Hyvä kuulla positiivisia näkökulmia.
-ap
Mulla sama lääkitys laastarilla. Olen 49 ja menkat loppu kesällä. Alkoi kauhea hikoilu, ahdistus, uupumus ja väsymys. Oireet helpottivat kokonaan lähes heti mutta tilalle tuli rintojen jatkuva kipeys. Kesän sen silti mieluummin kuin nuo aiemmat oireet.
Mulle gyne on kyllä yrittänyt markkinoida hormoneja ensivaihdevuosi-vaivoihin mut en ole ottanut. Hän on kyllä selostanut tarkkaan hormonien hyödyt ja haitat ja ollut kuunteleva ja asiallinen. Tuo käytös ei kyllä kuulostanut fiksulta. Törkeää suorastaan. Hormonien haitat ja hyödyt pitäisi esitellä tarkkaan ja antaa potilaan päättää rauhassa. Ei ne ole mikään pikkujuttu.